• Anonym

Hur mkt kostar det att laga en tand?

Ja har verkligen dragit mig för att boka en tid hos tandläkaren för vi har inte råd egentligen. Men nu har jag ett stort synligt hål i ena tanden och det börjar bli obehagligt att äta. Tänkte ringa folktandvården. Men hur mkt på ett ungefär kostar det med undersökning och allt? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mkt kostar det att laga en tand?
  • Anonym

Sist jag lagade gick det på 650 kr...

• Natosh

Du kan delbetala hos folktandvården. Gå fort innan det blir rotfyllning för det kan bli en dyr historia

• Anonym

980 :- betalade jag sist för lagning av en tand. Det var inte hos folktandvården utan hos en privattandläkare.

• Anonym

kostade 450 kr för mig att laga 1 hål, efterssom jag fick nån rabatt på 300 kr också¨för det va mitt första besök där(har gått privat innan)du kan ta det på en faktura för 30 dagar också. lycka till

• Anonym

Jag funderar på om det behövs rotfyllning för hålet är stort. Hur mkt kan det kosta? Säger man till innan eller efter besöket om man vill debetala. Hur mkt är minsta beloppet då?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-02 12:30:23 följande:
    Jag funderar på om det behövs rotfyllning för hålet är stort. Hur mkt kan det kosta? Säger man till innan eller efter besöket om man vill debetala. Hur mkt är minsta beloppet då?
    Jag skulle rotfylla en och det skulle kosta ca 6000:- så jag drog ut den istället och detta kostade ca 800:-....
  • Anonym (tandläkare)

Om det är e n stor tand och den behöver rotfyllas kan själva rotfyllningen kosta över 4000 kr .Lagningen allt från 900 till 1500 beroende p åstorlek på hålet och vilken tand det handlar om.Med nya försäkringan får man betala allt up ptill 3000 kr själv och därefter betalar FK 50% av kostanden.

Du ska absolut säga till innan att du vill delbetala,det är inte alla kliniker som låtar patienter göra det så fråga när du bokar tid.

Lycka till

• Anonym

Det här var ju inte bra. Får ont i magen....

Det är tanden som sitter två tänder ifrån framtanden så det skulle inte se så snyggt ut om jag drog ut den.

Vad är det för försäkring du (tandläkaren) pratade om? Är det nånting man skaffar?

• Anonym (tandläkare)

Om detär hörntanden du menar så drrman inte ut den i första taget.

Detär ersättning man får från försäkringskassan ,dras av automatiskt hos tandläkaren och inget du behöver göra något åt som patient.Kan vara bra att veta bara att ma n som patient får betala 100% av kostnaden upp till 3000 kr och därefter 50% av kostanden.

Låter som du ska ringa tandläkaren genast.Väldigt svårt att spekulera hur mkt det kostar osv. utan att se hur djupt hålet är men de nso msa att ju snabbare ma nåtgärdar saker ju bättre har helt rätt.Går hålet ända till tandnerven måste tande nrotfyllas och då blir det genast mycket dyrare så ring!

• Anonym (tandläkare)

min dator hänger sig:man drar inte ut hörntanden skulle det stå!

Svar på tråden Hur mkt kostar det att laga en tand?