• Candra

Bästa stället för omplacering?

Som rubriken lyder. Vart är bästa stället att vända sig när man ska omplacera sin hund? Inte blocket o dyl, vill inte att vem som helst ska kunna svara. Bara såna med erfarenhet av rasen tidigare.

• Svar på tråden Bästa stället för omplacering?
  • Vickan I

Vänd dig till uppfödaren, de vill ofta ha tillbaka sina hundar och omplacera dem själva, eller känner bra folk som vill ta dem. Eller om rasen har en hemsida där kunniga rör sig.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Candra

Uppfödaren kan jag definitivt inte vända mig till då hon visat sig vara helt oseriös. Dessutom är det 6 år sen vi köpte honom.

• Mrs Winter

Vår hund vi hade förut var en sk omplaceringshund från Blocket.Hon blev väl skött och omhändertagent trots att hennes förra ägare sålde den till oss två helt okända pesoner.

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Trippel

hittehund är väl det stället som jag ser som mest seriöst.

• Candra

Mrs Winter skrev 2009-09-02 15:06:03 följande:

Vår hund vi hade förut var en sk omplaceringshund från Blocket.Hon blev väl skött och omhändertagent trots att hennes förra ägare sålde den till oss två helt okända pesoner.
    Jovisst, det säger jag inget om, men jag känner mig inte trygg att göra så eftersom han är lite speciell i sitt sätt, och rädd att någon som aldrig haft rasen förut inte skulle ha tålamod att klara av honom.
  • Kinya
    Vision400 skrev 2009-09-02 15:05:34 följande:
    Rasklubben
    Håller med
  • Spindelskratt

Djurens vänner finns väl i hela landet.

Hittehund

Hundfrämjandet

Hundar utan hem

Hmmm...finns säkert fler ställen om du googlar lite

• Candra

Hittar inget om omplacering på klubbens hemsida.

• FamiljenPeura
    Candra skrev 2009-09-02 15:35:45 följande:
    Har dem inga annonssidor? Typ köp o sälj?

Annars lägger du en annons på blocket, skriver kriterier för vad den nya ägaren skall uppfylla, endast din mejl adress, sedan kan du själv välja och vraka bland dem som svarar! Ingen bild på hunden utan bara kort info!
    Sedan kör ni på prov, du kan ha stenkoll på hur hunden trivs och allt sådant och när det känns tryggt skriver ni över hunden!

Lycka till
  • Spindelskratt

vovve.net kan man lägga ut annonser på... Kanske är bättre än blocket...

• Candra
    FamiljenPeura skrev 2009-09-02 15:40:44 följande:
    Har dem inga annonssidor? Typ köp o sälj? Annars lägger du en annons på blocket, skriver kriterier för vad den nya ägaren skall uppfylla, endast din mejl adress, sedan kan du själv välja och vraka bland dem som svarar! Ingen bild på hunden utan bara kort info! Sedan kör ni på prov, du kan ha stenkoll på hur hunden trivs och allt sådant och när det känns tryggt skriver ni över hunden! Lycka till
    Nej, finns bara valpförmedling..

Kanske får prova att göra så, se vad som händer sen..
  • Candra
    FamiljenPeura skrev 2009-09-02 15:40:44 följande:
    Har dem inga annonssidor? Typ köp o sälj? Annars lägger du en annons på blocket, skriver kriterier för vad den nya ägaren skall uppfylla, endast din mejl adress, sedan kan du själv välja och vraka bland dem som svarar! Ingen bild på hunden utan bara kort info! Sedan kör ni på prov, du kan ha stenkoll på hur hunden trivs och allt sådant och när det känns tryggt skriver ni över hunden! Lycka till
    Nej, finns bara valpförmedling..

Kanske får prova att göra så, se vad som händer sen..
  • Neyobi

hör med rasklubben trots att de inte finns omplacerings info på hemsidan.
    de kanske vet folk som söker äldre hundar och inte vill ha valp.
    mitt tips är att först prata med dom.

ifall blocket eller inte skulle vara dålig plats är ju upp till er. det är ju ni som väljer köpare.

jag litar inte ett dugg på div omplaceringshem..... vad är de som säger att dom är duktigare än er på att hitta rätt köpare?

• Neyobi

efter att ha kikat vad du har för ras så vet jag att de finns omplacering på hemsidan för äldre hundar.
    för jag gissar att de är den hunden du har på bild i ditt bildgalleri

• Mrs Winter

I mitt fall var det så att hunden fick ett bättre ställe hos oss.(som köpte via Blocket)Än vad hunden hade haft det innan hos kenneln där hon gått som avelstik.

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Trippel
    Neyobi skrev 2009-09-02 16:21:50 följande:
    hör med rasklubben trots att de inte finns omplacerings info på hemsidan.de kanske vet folk som söker äldre hundar och inte vill ha valp.mitt tips är att först prata med dom.ifall blocket eller inte skulle vara dålig plats är ju upp till er. det är ju ni som väljer köpare.jag litar inte ett dugg på div omplaceringshem..... vad är de som säger att dom är duktigare än er på att hitta rätt köpare?
    Det brukar ju ha kunnsakap om just omplaceringar och har ofta kontakter med olika vetrinärer, hundtränare och psykologer.
    Det är inte vanligt att privat persomer har ett sånt kontakt nät.
  • hundpuss
    Candra skrev 2009-09-02 15:35:45 följande:
    Ring dom
Svar på tråden Bästa stället för omplacering?