• Lumut

erfarenheter av hovawart?

hejsan!

Är ensamstående och söker hund är uppväxt med både leonberger och new foundland. Någon här inne som äger/har ägt en Hovawart? Erfarenheter?

• Svar på tråden erfarenheter av hovawart?
  • Lumut

Du har en egen eller? :)
    Spårning, lydnad och agility som gäller?

• Lumut

verkar vara en positiv fin hund av det jag läst. Lätt att bli stressad?

• hundpuss

Jag har ingen egen, men har träffat ett par stycken. Härliga hundar. De jag träffat har varit aktiva på bruks, samt spår o sök av olika slag.

• NollSjuTjugo

Jag som har hovawart tycker ju självklart att det är en fantastisk hundras!
    Man brukar säga att de är som persikor- Mjuka och luddiga utanpå, men med en stenhård kärna!
    Det stämmer ganska bra faktiskt :)

Man ska vara medveten om att rasen är krävande. De måste få arbeta med huvudet, kräver mycket motion och en fast, men snäll uppfostran.
    Från början användes rasen till att vakta gårdar.
    Hovawart=gårdvar. En hund som tagits fram för att vakta kan ligga ganska högt i försvar, dvs vaktar gärna både exempelvis sitt hem, sina saker, sin mat, saker den stulit, sin matte/husse etc. och är inte överdrivet förtjust i okända människor.

Nu har man dom senaste åren avlat för att minska "hoffarnas" skärpa och öka tillgängligheten (trevlighet mot folk), men man ska ändå vara medveten att det ganska vanligt att dom är lite misstänksamma mot människor.

Hoffen är känd för att vara en orädd, livlig, intelligent och lättlärd hund som älskar att jobba.
    Har du tänkt skaffa hovawart? Läs på mycket om rasen, åk runt och hälsa på hos olika uppfödare. Försök komma i kontakt med hoffeägare, kanske via utställningar el. likn.
    Det är en ganska tuff hund, men vet man hur man ska bemöta de egenskaper hunden har och använda dom på rätt sätt så kan det bli en trofast och härlig vän i många år!

Svar på tråden erfarenheter av hovawart?