• Glamrockare

Varning Britax Vigour!

Usch vad arg jag blir! Vi köpte en Britax Vigour i januari som vi inte började använda förens i april då sonen föddes.

Idag var jag o bytte chassit för att den spruckit på två sidor strax nedan för där man fäller ihop den så att skruvarna var på väg ut de var nästan helt av.

Fick ett sprillans nytt chassi 09 chassi o nu när jag kommer hem så är där en lite lite större spricka o två små o en tär en början till en stor spricka.

När man fäller ihop den blir det någon sorts belastning som gör detta VERKAR DET SOM.

Någon mer som råkat ut för detta? annars en varning till er. Jag ringde men han som var föreståndare i affären hade gått för dagen, som hjälpte mig idag. Men jag vill ha en helt ny vagn i ett annat märke, är det ok att kräva det?

vilket märke hade ni valt om ni fick komma med en likvärdigt ex. har ngn en brio sing eller brio joy vad tycker ni om dem? ngt problem med dem?

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-03 07:35
    Här kommer bilden som visar var någonstans det har spruckit första gången på första chassit såg vi det efter mindre en 2 månaders användning men då var det inte så farligt igår när jag bytte höll ena skruven på att åka ut.

Det nya chassit börja visa tärningar och små sprickor efter bara några timmar.

www.familjeliv.se/hem/glamrockare/gallery/phpsntj9q.jpg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-03 14:06
    Jag fick ett nytt chassi igen men nu när jag kommit hem börjar det igen, där är 2 små tärningar början till sprickor alltså eller slitskador o en liten liten spricka.

• Svar på tråden Varning Britax Vigour!
  • viseversa

Jag hadde helt klart krävt en helt ny vagn i annat märke. Uppenbarligen är det fel på den du har oavsätt om du får en ny likadan eller inte. Jag själv tycker brio sing verkar syverän. har ingen sån själv men skulle gärna vilja ha. Kräv pengarna tillbaka eller en ny vagn.

• Glamrockare
    viseversa skrev 2009-09-02 17:43:18 följande:
    Jag hadde helt klart krävt en helt ny vagn i annat märke. Uppenbarligen är det fel på den du har oavsätt om du får en ny likadan eller inte. Jag själv tycker brio sing verkar syverän. har ingen sån själv men skulle gärna vilja ha. Kräv pengarna tillbaka eller en ny vagn.
    ja det är så jag känner också eller ja vi. det är liksom inte värt det att hålla på o byta för det är det jag tänker göra för jag vill inte ha en trasig vagn. O det är ju livsfarligt.

dessutom dubbel kolla jag med sambon när jag kom hem att jag fällde ihop den rätt så att den där "belastningen" som blir inte var pga ngt jag gjorde o visst var det rätt o han sa "det går liksom bara att fälla ihop den på ett sätt.

de var mkt till mötes gående idag så jag hoppas de är det i morgon också när kraven är högre en bara ett nytt chassi.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • viseversa
    Glamrockare skrev 2009-09-02 17:58:16 följande:
    ja det är så jag känner också eller ja vi. det är liksom inte värt det att hålla på o byta för det är det jag tänker göra för jag vill inte ha en trasig vagn. O det är ju livsfarligt.dessutom dubbel kolla jag med sambon när jag kom hem att jag fällde ihop den rätt så att den där "belastningen" som blir inte var pga ngt jag gjorde o visst var det rätt o han sa "det går liksom bara att fälla ihop den på ett sätt.de var mkt till mötes gående idag så jag hoppas de är det i morgon också när kraven är högre en bara ett nytt chassi.
    Kan du in te komma tillbaka o´ch berätta hur det gick i morgon? Hoppas det blir som du vill. Glöm inte kvitto och garantipapper =). lycka till!
  • Glamrockare

ingen som har en brio sing eller joy eller annan vagn att rekomendera som liknar britaxen?

så här ser britax vigouren ut:

• Glamrockare

lite bättre bild finns i mitt galleri.

• mee2

quinny buzz. helt underbar, den rekomenderar ja starkt

• Glamrockare
    viseversa skrev 2009-09-02 18:05:48 följande:
    Kan du in te komma tillbaka o´ch berätta hur det gick i morgon? Hoppas det blir som du vill. Glöm inte kvitto och garantipapper =). lycka till!
    det lovar jag att jag skall göra håll tummarna att det går bra.

skall komma ihåg kvitto o garantipapper (får nog sätta upp en lapp)! tack!
  • PialenaOskar

Fy så tråkigt att de gått sönder på det viset! Menar du i plasten precis där den viks ihop? Vi har en vigour 3+. Är det den ni har oxå?
    Vi är jätte nöjda. Kollade på min vagn nu. Man blir ju lite orolig. Men jag kunde inte se ngn spricka på vår. Hoppas vi slipper oxå. Har använt den i drygt 7 månader.
    Hoppas det löser sig för er. Förstår att ni vill ha en ny annan vagn. Brio sing har ju liknande sits. Men den känns mkt bredare. Ingen som är så smidig som vigour. (förutom sulky då) Jag har sett nån annan tre-hjuling som liknar vigour o sing men såg inte vad det var för märke tyvärr.
    Förresten vi har en 08 ni har kanske 09 ? 09:an har väl inte skålad sits? Då är den ju inte som brio sing.
    Lycka till !!

• Glamrockare
    PialenaOskar skrev 2009-09-02 20:05:49 följande:
    Fy så tråkigt att de gått sönder på det viset! Menar du i plasten precis där den viks ihop? Vi har en vigour 3+. Är det den ni har oxå?Vi är jätte nöjda. Kollade på min vagn nu. Man blir ju lite orolig. Men jag kunde inte se ngn spricka på vår. Hoppas vi slipper oxå. Har använt den i drygt 7 månader.Hoppas det löser sig för er. Förstår att ni vill ha en ny annan vagn. Brio sing har ju liknande sits. Men den känns mkt bredare. Ingen som är så smidig som vigour. (förutom sulky då) Jag har sett nån annan tre-hjuling som liknar vigour o sing men såg inte vad det var för märke tyvärr.Förresten vi har en 08 ni har kanske 09 ? 09:an har väl inte skålad sits? Då är den ju inte som brio sing.Lycka till !!
    nej det är inte där den viks ihop utan nästa etapp nedan för där det kommer en "stång ifrån fram hjulen (de stora hjulen) till bakhjulen där det sitter en skriv på varje sida o plast runt. Förstår du vad jag menar skall försöka rita på en bild.

Vi har vigour 4 +. Förhoppningsvis är de olika konstruerade. Våran är också en 08 och det nya chassit vi fick igår är en 09.
  • LindaMamman
    mee2 skrev 2009-09-02 20:30:21 följande:
    nej dennawww.jolly-tots.co.uk/images/quinny%20buzz%20s...www.thebabyfactory.net/QUINNY_BUZZ_BASSNT.jpgwww.prlee.co.uk/wp-content/uploads/2008/04/28...la in en bild för varje funktion finns i många roliga färger
    Hoppar in i tråden då vi igår var och tittade på just denna vagn som du rekommenderar! Här på Malta finns inte så mycket att välja på som hemma i Sverige, och vi vill inte ha något skräp (sånt finns det). Kul att du rekommenderar just denna då, vi ska åka runt lite mer i helgen och bestämma oss. Kommer du på några nackdelar med den?
  • mee2
    LindaMamman skrev 2009-09-03 16:47:17 följande:
    Hoppar in i tråden då vi igår var och tittade på just denna vagn som du rekommenderar! Här på Malta finns inte så mycket att välja på som hemma i Sverige, och vi vill inte ha något skräp (sånt finns det). Kul att du rekommenderar just denna då, vi ska åka runt lite mer i helgen och bestämma oss. Kommer du på några nackdelar med den?
    nää inte riktigt den va helt underbar + att man kan ju beställa en xl sittdel istället för den vanliga, den är lite större då kan man också ha vagnen längre.

enda nackdelen tyckte jag va regnskyddet det blir så hårt på vintern å den immar igen men annars e allt super
  • emilias

Åh nej vi som nyss köpt en britax vigour 4+ begagnad, är en 08.
    Hur har det gått för er?
    Kan man få ett nytt chassi även om man inte har kvitto på vagnen?
    Borde ju vara reklamation då kan jag tycka,
    men frågan är går det utan kvitto?
    Vårt chassi är helt, än så länge..

• Lina och Elsa

Vi har en britax vigour 3+ och har haft i ett år nu. Den har fungerat perfekt och vi är hur nöjda som helst! Verkligen bästa vagnen vi haft/kört/testat. Det är aldrig kul när saker går sönder men det finns ju dåliga exemplar av alla barnvagnar, och tydligen hade du extra otur som fick två måndagsexemplar, men framförallt tycker jag det är viktigt att det är lätt att få sin trasiga barnvagn utbytt utan krångel, då som sagt alla vagnar kan paja. (har en vän som hade en brio som gick sönder tre gånger och tillslut fick hon helt ny vagn plus välja brioleksaker ur deras katalog)

• Glamrockare
    emilias skrev 2009-09-06 21:03:48 följande:
    Åh nej vi som nyss köpt en britax vigour 4+ begagnad, är en 08.Hur har det gått för er?Kan man få ett nytt chassi även om man inte har kvitto på vagnen?Borde ju vara reklamation då kan jag tycka,men frågan är går det utan kvitto?Vårt chassi är helt, än så länge..
    tror inte det går utan kvitto tyvärr men man kan ju försöka om det händer ngt.
    Lina och Elsa skrev 2009-09-06 21:07:58 följande:
    Vi har en britax vigour 3+ och har haft i ett år nu. Den har fungerat perfekt och vi är hur nöjda som helst! Verkligen bästa vagnen vi haft/kört/testat. Det är aldrig kul när saker går sönder men det finns ju dåliga exemplar av alla barnvagnar, och tydligen hade du extra otur som fick två måndagsexemplar, men framförallt tycker jag det är viktigt att det är lätt att få sin trasiga barnvagn utbytt utan krångel, då som sagt alla vagnar kan paja. (har en vän som hade en brio som gick sönder tre gånger och tillslut fick hon helt ny vagn plus välja brioleksaker ur deras katalog)
    kul att det inte hänt så många här iaf.

Vi har bytt 2 chassin nu. Det första som kom med vagnen när vi köpte den o då fick vi ett 09 chassi, sedan dagen efter fick vi byta det till ett nytt 09 chassi. Det chassit vi har nu 3 alltså finns också tärningar på o början till små små sprickor.

O jag bad dem visa igen hur man fällde ihop den (även om de sa att dessa sprickor inte hade ngt med ihop fällningen att göra) o de fällde ihop den precis så som vi har gjort sedan get go.
  • Lina och Elsa

vi har chassi från 08, kanske är fel på 09:orna? tråkigt, för vagnen är verkligen bra annars!

• Glamrockare
    Lina och Elsa skrev 2009-09-07 09:33:51 följande:
    vi har chassi från 08, kanske är fel på 09:orna? tråkigt, för vagnen är verkligen bra annars!
    ja fast det första chassit o resterande av vagnen är 08 o enligt han i butiken hade tydligen ngr "lass" med 08 haft ngt fel o han var mkt förvånad att felet kvarstod med 09.
  • Älsko

vi hade med en britax vigour 3+ jätte nöjda tills samma sak hände som det hände med din vagn så vi fick pengarna tillbaka ville inte ha den då det inte fanns reservdelar just då och vi hade fått vänta ngr veckor på en ny vagn. så säger med varning

• galatrox

Vi tycker vår Vigour 3+ är grym. Liten, flexibel och smidig som få.

MEN. Det här ger ju ingen statistik alls, men vår har också pajjat. Farligt fel här med. Gick sönder i ett av fästena som ska hålla liggdelen till chassit. Vi skulle strax ut och ner för stentrappan då vi märkte det.

Det är själva handtaget som man rycker i för att lösgöra liggdelen (och som också används på sittdelen) som är felgjort som jag ser det. Det är riktigt gediget, en stor rejäl plastgrunka, men med en liten liten tapp på, och det är den som gått av. Det visar sig att trots att det finns tjugo gånger mer plast runt-omkring har de valt att göra låsmekanismen beroende av att den lilla utskjutande tappen ska vara hel. Mycket skumt.

Hade det funnits en motsvarande vagn att byta till hade jag nog gjort det. Att vagnar får sådana här fel är lika illa som att flygplan får det. Men nu finns det inte det. Ska kontakta konsumentverket om det hela.

/ David

Svar på tråden Varning Britax Vigour!