• Mamali

Att argumentera mot någon annans åsikt är INTE personangrepp!

Har på en del ställen i forumet stött på inlägg som anklagat meddebattörer för att använda sig av personangrepp. I de flesta fall är det helt obefogat! Ett personangrepp är att gå på någon som person, inte att gå på någons åsikt! Visst kan man uttrycka sin egen åsikt mer eller mindre sofistikerat men inte ens t ex "Jag tycker din åsikt är superkorkad" eller "Jag upplever dina argument som ogenomtänkta" är personangrepp. Inte heller är svar som riktar sig direkt till någon meddebattör typ "Skruntan, jag tycker faktiskt du har helt fel" är personangrepp.

Önskar att vi kunde vara lite försiktigare innan vi anklagar om personangrepp. Som det ofta används nu är det ett ihåligt slagträ man svingar mot någon när man tappat sina egna argument.

• Svar på tråden Att argumentera mot någon annans åsikt är INTE personangrepp!
  • Teskedsmamman

Redan där är vi olika.... Så som du skriver tycker jag att det gränsar till personangrepp, det syftar ändå tillbaka på personen...

"Jag tycker din åsikt är superkorkad":
    Så här bör man inte uttrycka sig i en diskussion överhuvudtaget...

"Jag upplever dina argument som ogenomtänkta":
    Jag hade nog formulerat om mig och skrivit och frågat om personen hade tänkt igenom vad som skrivits innan? Och sedan skrivit hur JAG hade gjort/tänkt/fungerat...

"Skruntan, jag tycker faktiskt du har helt fel":
    Här håller jag med, inget personangrepp, men jag skulle fordra en bra argumentation VARFÖR jag skulle ha fel....

• Mamali

Min poäng var att även om man kan uppleva vissa uttryck som mindre smidiga/sofistikerade så är det inte personangrepp. Jag valde medvetet några provocerande fiktiva fraser för att statuera ett exempel. Själv försöker jag uttrycka mig mer diplomatiskt om det går men har säkert gjort något övertramp någon gång. Men att hojta "personangrepp" så fort någon argumenterar intensivt och målande för sin ståndpunkt urvattnar bara begreppet... .

• Roisin Dubh

Moderatorn instämmer med trådstartaren!

Men jag måste göra ett litet tillägg här. Även om ett inlägg inte innehåller några direkta personangrepp så kan det ändå vara olämpligt enligt forumets regler & policy! Förutom personangrepp så bedöms också tonen och relevansen i ett inlägg. Man kan t.ex. inte skriva ett inlägg med en enda lång ramsa av svordomar eller skriva nedlåtande kommentarer som enbart går ut på att sänka stämningen!

• Mamali

Roisin Dubh, va synd, jag som just hade preparerat ett sånt inlägg !

• Poena

Håller med! Personangrepp är ju t ex om man svarar det någon säger med typ "och hur länge sen var det du fick ett nyp" eller kanske "förresten är din tröja jätteful" osv inte då man har en annan åsikt, hur klantigt man nu uttrycker den!

• Jennie Brunflo

Håller med trådstartaren till fullo!!!!

Personangrepp = "har du mens eller?"
    Icke personangrepp = det tycker inte jag, jag tycker du har fel, hur kan du tycka så när jag tycker så här.

• Palsternacka

Jag funderar på om den väldigt vanliga kommentaren "du är bara avundsjuk" är ett personangrepp? Kommentaren används rätt ofta mot personer eller åsikter som är kritiska till något. T ex kan åsikten "Jag tycker städhjälp är fel" besvaras med "du är bara avundsjuk för att du också vill ha men inte har råd". Är det personangrepp? Jag tycker nog att det är det, fast de exempel som poena tog upp är mer klockrena.

Vad säger moderatorn, och vad säger ni andra?

• Gullan go

Typiskt tjejer att hålla på att ta åt sig..Slappna av..skriver man något får man väl reaktioner på det..so? Kram på er!

• Jennie Brunflo

Jag vill också ha städhjälp!!!

Fast jag tror att "du är bara avundsjuk...." är ett personangrepp. Som Roisin skriver så etiken utgår ju även från tonen i inlägget. Och att då skriva "du är bara avundsjuk för att du inte har råd"....det är nog lite över gränsen.

Svar på tråden Att argumentera mot någon annans åsikt är INTE personangrepp!