• Qia76

Tjänsteresa till Spanin som gravid i influensatider?!

Jag har börja fundra kring en tjänsteresa som ska göras i början av oktober till Madrid och kan inte annat än känna mig orolig. Jag vet att "boomen" av svininfluensan inte har dykt upp där än, men törs man verkligen åka?

Jag är i vecka 9 nu och kommer väl att vara i v 13 när resan är tänkt att bli av. Min chef ska med, men ingen på mitt arbete vet att jag är gravid än. Kan man be om att få slippa åka trots att min närvaro är vikitig?

Svårt detta tycker jag. Vissa stunder viftar man bort tankarna och andra stunder sitter man och fasar för att man ska dö typ.

• Svar på tråden Tjänsteresa till Spanin som gravid i influensatider?!
  • Delphin80

Hej

Jag åkte inte på nån resa tidigt i min graviditet men jag valde att berätta för min närmaste chef i vecka 10 att jag är gravid pga mitt jobb är våldigt riskfullt.

Så jag tyccker att du ska tala med din chef och förklara din oro.

Lycka till

• Fruochmamma

Jag flyger till Malaga om 1.5 vecka med 60 kunder vilket känns helt OK även ifall jag är i vecka 18. men är du verkligen orolig ska du kanske prata med din chef om det.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • tekla1

hej

har samma problem som du ska på en stor Mässa i Berlin ( med långa arbetstider dag som kväll )
    i okt och det känns inte så kul i influensa tider...jag är i vecka 11-12 nu .

Jag har tänkt att be barnmorska om råd och ev fixa ett läkarintyg för att slippa.

Var lindrigt förkyld under första graviditeten och det var super jobbigt, kan bara tänka mig hur jobbigt det är om man får influensan.

Nä det är bra att vara lite ego när man är gravid !

• Hormonella

Har precis kommit hem från tjänsteresa och är i vecka 18. Allt har gått jättebra, men man ska ju tänka på att man inte vet hur man mår från vecka till vecka. Om jag fick för min man skulle jag kunna tänka mig att resa igen, men vem vet, jag kanske får svår foglossing eller nåt och då är man ju glad om man inte har något inbokat som måste ställas in.

Om du vill fortsätta dölja din graviditet ett tag till så tänk på att det är lite svårare när man reser med någon, i synnerhet om det blir representation med alkohol etc.

Har blivit avrådd från att resa av en läkare i släkten, men tänker att jag lika gärna kan få influensan på tunnelbanan som på planet.

Vill du verkligen inte åka, så är väl det enklaste att prata med din chef, men då kan det ju vara svårt att inte avslöja orsaken till att du inte kan åka.

• Fru  Grön

Jag skulle prata med chefen direkt och diskutera saken. Ganska snart kommer du väl ändå berätta att du är gravid, så någon vecka hit eller dit spelar väl ingen roll? Kanske visar det sig att du inte är superviktig att ha med på resan, utan kan stanna hemma i lugn och ro Jag har själv suttit och bedömt risker för graviditeten inom mitt jobb, och det var såå skönt att till slut ta beslutet att respektera min egen oro och sätta stopp. Sover mycket bättre om nätterna!

• silenciosa

Hej!

Jag var på tjänsteresa i Spanien för några veckor sen, då va jag i vecka 20.
    Tycker inte att det är någon skillnad från här hemma i Sverige!
    Ha med dig handsprit och tvätta händerna ofta så ska de nog gå bra!! =)

Lycka till!

Svar på tråden Tjänsteresa till Spanin som gravid i influensatider?!