• maica75

Någon som har barn runt 15 månader gammalt som ska börja förskolan nu?

Min son blir 15,5 månader gammal när han börjar förskolan om 2 veckor. Anledningen varför han börjar så tidigt är att vi tycker att det är tråkigt för honom att vara hemma med oss. Vi kan bara ta ut honom till parken och han måste leka själv eftersom alla andra barn är på dagis. Alltså vi tycker synd om honom, vill att han ska få träffa andra barn också. Sedan behöver vi lite tid för att göra andra saker med. Men vi ska bara lämna honom 3 timmar/dan.

En annan fråga. Vad behöver vi köpa för kläder för honom att ta med till förskolan?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som har barn runt 15 månader gammalt som ska börja förskolan nu?
  • sweetsugarcandy

Vår lilla tjej har nyligen börjat på dagis trots att pappa är hemma och arbetslös. Själv har jag börjat plugga. Men är hemma två dar i veckan och då är även min dotter hemma. Men hon går på dagis de 3 dagarna i veckan som jag är i skolan.
    Självklart för hennes egen skull. Hon tycker verkligen att det är roligt på dagis, än att sitta hemma med pappa. Det har hon ju gjort hittills, varit hemma med oss, sen hon föddes. Förskolan är en jättebra utveckling för barnen och de får umgås med andra barn och ha det roligt om dagarna och lära sig nya saker. Därför har vi henne på dagis :)
    Hon går alltså 5 timmar om dagen/ 3 dar i veckan.

• Bela

Herj,
    min lilla 15 månader har också precis börjat på dagis.Vi ska ha henne där ca 6 timmar per dag.Det gör ont i hjärtat att lämna henne. :(
    Jag undrar hur era klarar det här med lämning?Emma blev jätte ledsen igår när min man lämnade henne.Jag tror att hon först nu har fattat att man har börjat lämna henne...
    Du behöver ett regnställ med gummistövlar,extra kläder som byxor,bodysar,strumpor...ja det är väl allt.

• Eisa

Min 15-månaders började för 3-4 veckor sedan. Det är väl inte så tidigt? Tidigt är väl runt 12 månader. Well, du behöver inte köpa nåt särskilt. Regnkläder och stövlar om ni inte redan har det.

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Eisa
    Bela skrev 2009-09-03 06:45:22 följande:
    Herj,min lilla 15 månader har också precis börjat på dagis.Vi ska ha henne där ca 6 timmar per dag.Det gör ont i hjärtat att lämna henne. :(Jag undrar hur era klarar det här med lämning?Emma blev jätte ledsen igår när min man lämnade henne.Jag tror att hon först nu har fattat att man har börjat lämna henne...Du behöver ett regnställ med gummistövlar,extra kläder som byxor,bodysar,strumpor...ja det är väl allt.
    Min unge har snart gått 4 veckor och är fortfarande inte ledsen när jag går. Hmm, vet ej om det kommer?
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • maica75

Om det är runt 10 grader ute, ska han ha overall? Eller räcker det med fleece byxor och jacka under, och sedan regnställ?

Ska man bara ha regnställ när det regnar/har regnat? Om det inte gör det, vad ska han ha då?

• Tilly 74

Har precis kommit hem från att ha lämnat vår lilla dotter på dagis stor gråtandes ropande mamma, mamma...!!!! Åh det här vill jag inte göra om! Men det måste jag. Nu sitter jag här hemma och undrar över hur det går. Tidigare har jag lämnat efter att ha stannat en kort stund och sedan gått ut till personalrummet. Idag sa dem till mig att gå hem istället.

Skit i idén om ett sundare liv. Nu måste jag trösta mig med något gott.

Hur känner ni andra?
    Hur har det gått för er?

//Tilly

• jentho

Sonen på 17 mån har precis börjat 15 tim/v. Sista inskolningen nu, och de sista 2 dagarna har han blivit ledsen då jag gått, vilket slutat i att jag gått hem och grinat som tusan, ringer och frågar om han lugnat ner sig och de säger att han slutar vara ledsen efter en kort stund, det är mamma som gråter mest!
    Har sagt till mannen att jag vill ta ur honom ur förskolan då jag är hemma med våran 4 mån bebis, men han tycker absolut att han ska få gå kvar då inte vi har vänner med barn i hans ålder, och att de barn i hans ålder går på förskolan, så han har inte heller nån att leka med på dagarna vilket oftast resulterar i massor med toksaker hemma, som att hälla ur hundens vatten skål, riva ur alla kläder och slänga runt i hela huset osv.
    Suck....skit jobbigt detta!!!!!!!

Svar på tråden Någon som har barn runt 15 månader gammalt som ska börja förskolan nu?