Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

Aga?

Jag skulle aldrig acceptera att mina barn örfilade eller daskade till vare sig mig eller någon annan. Varför skulle de behöva acceptera ett sådant beteende från mig? Jag tror att det finns andra sätt att tillrättavisa barn på.

Det enda "fysiska" jag kan ta till, är att ta tag i sonen och flytta honom från en situation tex, eller hålla honom för att han ska stanna och lyssna. Men då pratar vi inte hårda tag, men fasta, om du förstår.

• malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:00:31 följande:
    Ni hade helt klart haft en bättre hållning och respekt mot andra om ni hade blivt agade, det är jag övertygad om.
    Hur ger aga respekt? Respekt får man genom att visa respekt mot andra. Barn gör som vi gör. Aga ger i mina ögon rädsla vilket ju gör att barnen inte motsäger sig, och "sköter" sig.

Håller däremot med om att det ofta saknas respekt i det här landet, mellan människor i alla åldrar. Tror vi är för dåliga på att ta ett kollektivt ansvar för våra barn, säga ifrån om vi ser någon göra något dumt, behandla någon illa etc.
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:04:28 följande:
    Curlingförälder som inte vågar visa vem som bestämmer?!
    Är man curlingförälder för att man inte agar sina barn menar du? Och vem säger att man måste slå för att visa vem som bestämmer i vissa situationer?
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:07:48 följande:
    Det är uppenbart. Men det kan vara svårt att förstå för er svenskar, ni är ju så mjäkiga och så "lagom" hela tiden. När skall ni räta på ryggen och sluta att stå med mössan i hand?
    Varför denna ton? Är du här endast för att provocera - inte för att diskutera?
  • malinkat

Tror du inte att det finns några av de människor som sitter i knarkträsket som blivit slagna av sina föräldrar? Har jobbat med missbrukare och kan säga att det varit vardagsmat för de flesta. Så knarket har snarare blivit tillflyktsort. Så hur hjälpte agan dem tycker du?

• malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:13:26 följande:
    Inget knark eller alkohol,nej.
    Aha.... ni är perfekta då?
    Jag har när jag jobbade på hotell i England för många år sen serverat alkohol till muslimer . De bad för övrigt om ett glas med en servett runt för att ingen skulle se innehållet. Så det får kanske inte förekomma. Men gör det ändå.
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:16:06 följande:
    Svårt läge, men agan kan ha hjälpt dem så att de tog tillfället i akt och åtminstone försökte att fokusera på annat.
    ??? Nu hänger jag inte med, fokusera på annat? Än vad då?
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:19:23 följande:
    Dom dricker aldrig det, du måste ha missuppfattat.
    Det var jag som hällde upp spriten, så nej. Det har jag inte missuppfattat. Deras fruar (för det var såklart bara männen som drack) kom också ned ibland, med blåtiror. Så aga verkar vara ok över alla åldrar...
  • malinkat
    bengke skrev 2009-09-03 12:21:28 följande:
    Nu inser jag att det här inlägget kommer att tas bort, men jag tror faktiskt att TS är ute för att sprida dåligt rykte om iranier genom att utge sig själv för att vara det. Så vi kanske inte ska spä på den här tråden vid närmare eftertanke.
    Kan ligga något i det. Nu lämnar i alla fall jag tråden, det ger ju inte så mycket mer än irritation, tjena hej!
Svar på tråden Aga?