Inlägg från: Lidingöbo |Visa alla inlägg
  • Lidingöbo

Aga?

Judas skrev 2009-09-03 12:03:06 följande:
    Mitt hemland är det stolta landet Iran.
    Nu orkar jag inte citera allt du har skrivit men kära du om du tycker att här i Sverige är det för mycket mjäkande och curlande kan du väl flytta tillbaks till Iran för där är de för aga så att det "agas" också på vuxna. Det är troligtvis därför du flyttade hit men du har glömt bort det. ?-) Du kan mer än gärna också tillbaks och leva där på dessa villkor för här är det Svensk lag som gäller och du kan inte kringå det! Sådana som du gör det inte lätt för andra invandrare med mellanöstern bakgrund!

/ Jag är född muslim och min pappa är tunisier.
  • Lidingöbo

Själv är jag jävligt less på att läsa och höra fd mellanösternbor snacka goja om sitt hemland och hemlandsvärderingar med tanke på att det fanns en jäkla orsak till att söka asyl här i Sverige! Du ska för sjuttsingen vara tacksam att man inte agar här i Sverige för våld föder våld och därför är det som det är i Mellanöstern!

• Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-03 22:13:27 följande:

Ja, ts verkar vilja muslimisera Sverige. Kul verb. Men du, ingen är FÖDD muslim. Ett barn har inte valt religion.
    Jag anser motsatsen. Jag förstår det du menar men med uttrycket att man är född född in i en religion betyder att familjen praktiserar den. Nu är jag kristen.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-03 22:13:59 följande:

Smart.
    Nej, snarare naiv logik men den fungerar när man inte har tid att gå igenom alla aspekter.
  • Lidingöbo
    Judas skrev 2009-09-04 13:20:41 följande:
    Ja, jag håller med. Helt sjukt. Men det är väl kanske så dessa fiina lidingökvinnor gör.
    Vad antyder du?
  • Lidingöbo

Det bästa sättet att fostra ett barn till att vara respekterande är att umgås med barnet. Just nu finns det en problematik med "deattachment". Med det innebär att många föräldrar lämnar barnet tidigt på dagis, låter barnen få sysselsätta sig själva med leksaker osv upp till den nivå att barnet inte kommunicerar tillräckligt med vuxna. Hur kan man föra sig "fint" om man blir fostrad av sina kompisar? Hur kan man veta vad som är viktigt och mindre viktigt då?

Vi behöver umgås mer! Vi behöver inse att mänsklighet är inget som serverars genom andra ska umgås med våra barn. Det bästa som finns är att helt enkelt bara vara och göra saker ihop med sitt barn! Barn lär sig genom hur man själv beter sig. De behöver den referensramen!

• Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 14:04:58 följande:

Men att lämna barn på förskola tidigt beror på att man måste. På förskolan jobbar man mycket med respekt. Mer än de flesta gör hemma.
    Just den tanken att man" måste"är egentlig allvarligt fel dvs. om man nu tänker i ett större perspektiv. I ett större perspektiv har vi minskat och glömt bort värdet i att umgås i flera generationer. I förskolan och i skolan jobbar man mycket med respekt men sättet är inte lika slagkraftig om man som barn får möjlighet att umgås med flera generationer och att barnen inte klungas ihop så att vi fröknar inte har tid att tillrättavisa socialt felaktiga situationer. Vi måste tänka efter mer om det här. Jag tror inte att det här kommer att fungera.

Självklart är ekonomin en stor faktor men när vi tänker på hur mycket ett barn kostar på dagis för samhället och vad man får i vårdnadsbidrag borde egentligen politikerna kanske höja och satsa mer på den idén. Kanske föräldralön i kombination med att man lever sparsammare borde kanske diskuteras.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 14:24:59 följande:

Har ingen i äldre generationen i samma kommun. Arbetet med respekt i förskolan är oerhört effektivt.
    Det är ibland svårt att diskutera pragmatiskt när det handlar också om nutid och individen. Jag förstår att du var tvungen och jag ifrågasätter inte just det. Det är heller inte min ensak. Däremot tycker jag att det vore på sin plats att försöka tänka mer på att umgås. Det är särskilt inte lätt om man bor långt ifrån varandra.

Det här som jag har skrivit är en tanke som framförs mycket av humanetologer och psykiatriker.

Ja, vad ska man göra? Vi gör vårt bästa och använder oss av vårt sunda förnuft samtidigt måste vi tänka på att det här kanske inte kommer att fungera. Symptomen visar exempelvis på barnens välfärd men också de äldres osv att vi helt enkelt inte umgås vi och lär känna varandra väl. Det är ju så man älskar, har mer tålamod, tar hänsyn och helt enkelt blir socialt anpassade. Många talar om att dagis skulle vara just den platsen men det finns alternativ som är i mitt tycke mer lämpligare.
  • Lidingöbo
    SaramedM skrev 2009-09-06 14:25:32 följande:
    nej tvärtom så går trenden mot ett mer aktoritärt föräldrarskap igen, tyvärr måste jag säga
    Det är en problematik när föräldrarna inte lär känna sitt barn så att tålamodet tryter. Det är också ett problem med tanke på att BO larmade om anknytning och att antal barnmisshandel har ökat. Jag tror att föräldraskapet har blivit mer som en "plötslig" korvstoppning i akutoritet när det i själva verket borde vara en "ständig" roll att vara förälder.

Som vanligt håller jag med dig SaramedM för vi brukar samma syn på föräldraskapet.
  • Lidingöbo
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 17:21:08 följande:
    Det är en problematik när föräldrarna inte lär känna sitt barn så att tålamodet tryter. Det är också ett problem med tanke på att BO larmade om anknytning och att antal barnmisshandel har ökat. Jag tror att föräldraskapet har blivit mer som en "plötslig" korvstoppning i akutoritet när det i själva verket borde vara en "ständig" roll att vara förälder.Som vanligt håller jag med dig SaramedM för vi brukar samma syn på föräldraskapet.
    ett ord saknades. Jag skriver om meningen.

Som vanligt håller jag med dig SaramedM för vi brukar dela samma syn på föräldraskapet.

Så där ja!
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 17:23:33 följande:

När är man en ständig förälder då?
    Det var en bra fråga. När man är närvarande. Psykiskt, fysiskt osv. När man har exempelvis hand om sina barn vore det bra om alla inte var ensamma framför datorn eller tvn osv. Det gäller att man pratar och umgås.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 17:28:17 följande:

Jag BÅDE umgås med barnen OCH sitter vid datorn o kan umgås med dem ÄVEN om jag är vid datorn.
    Som sagt hur du lever ditt liv är inte min ensak. Du har ditt sunda förnuft och väljer hur du gör.

Jag anser att man borde tänka på saken när man diskuterar det här problemet.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 17:33:09 följande:

Jag tänker.
    Så bra! Härligt!
  • Lidingöbo
    SaramedM skrev 2009-09-06 19:43:17 följande:
    Du är däremot bättre på att uttrycka dig
    Äsch, jag är pratsjuk och genom det får jag retorisk övning! Jag tycker att du verkar vara jätteduktig på att utrrycka dig. Jag kom ihåg när du förklarade om autism, barnvagn och bussen. Det fick mig att tänka mycket på hur jobbigt det måste vara att bli dömd på förhand osv.

Oups blev OT.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 20:57:36 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:48:00 följande:
    Verkar ett svar väldigt konstigt, reagerar man ju. Finns ju nån anledning till dessa svar.
    Samtidigt måste vi tänka på att det är faktiskt superjobbigt att hela tiden vara "ambassadör" för Islam. Han är faktiskt en människa som kanske inte vill ta till sig alla andras "synder".
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 21:02:44 följande:

Vem han? Är man med i en islamtråd får man ju svara.
    Han som kallar sig för "sanningens väg". Det här är ju iofs inte en islamtråd men den nuddar på det i ämnet.
  • Lidingöbo

grön banan skrev 2009-09-06 21:06:13 följande:

I en tråd öht skrev jag
    ursäkta, jag postade inlägget innan jag läste det sista. Jag tror faktiskt inte att inlägget var där när jag skrev det.
  • Lidingöbo
    hönamor skrev 2009-09-09 12:10:02 följande:
    Det undrar jag med? Att lära barn regler, väl moraliska som lagmässiga bör man väl, göra men ts tycker aga är helt ok, det tyckte inte vi så vad håller du mamman2008 med om?
    Och jag med. *förbryllad*
  • Lidingöbo
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:39:11 följande:
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar...Jag slår INTE mina barn men jag tycker att de ska lära sig vett och etikett!
    Men allvarligt vad har jag gjort?!

Så här skrev hönamor:

"Det undrar jag med? Att lära barn regler, väl moraliska som lagmässiga bör man väl, göra men ts tycker aga är helt ok, det tyckte inte vi så vad håller du mamman2008 med om?"

Och jag citerade och postade det här:

Och jag med. *förbryllad*

Kan du vara vänlig och utveckla ditt resonemang var det jag undrade och fortfarande vill att du ska göra.
Svar på tråden Aga?