Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Aga?

Nej jag agar inte mina barn. Jag tycker att barn ska behandlas med samma respekt som vuxna. Dels skulle det kännas helt fel att orsaka smärta och förnedring på dem jag älskar mest i hela världen.

Skönt att det är olagligt med aga.

• Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:42:53 följande:
    Men ibland behövs en tilrättavisning. Föräldrar med små barn i dagens samhälle är rent för mycket curlingföräldrar.
    Jag har regler jag håller på och tillrättarvisar mina barn - självklart. Men jag behöver inte slå dem för att mitt budskap ska gå fram.
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:52:18 följande:
    Men när regler inte hjälper, så får man ge en liten örfil. Annars förstår dom inte. Kanske beror det också på kulturskillnader.
    Barn är inte dumma. De förstår mycket väl. Eller menar du att man blir smartare om man utsätts för våld?
    Vart drar du gränsen?

Visst tror jag att kulturskillnader spelar in (hur man själv är uppfostrad har ju en stor påverkan), men man har ju ett eget ansvar som vuxen - och kan inte skylla på något. Min man tillhör en kultur där aga är helt ok och används, men han skulle aldrig någosnin få för sig att aga våra barn.
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 11:54:21 följande:
    Vad snackar du för goja? I mitt hemland har det alltid varit så här. Ni svenskar är för mjäkiga. Det skall daltas om ditten och datten..
    Vilket land är du ifrån? Hur har aga förbättrat det landet? Mindre kriminalitet? Mer högutbildade personer?
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:03:06 följande:
    Mitt hemland är det stolta landet Iran.
    Vad hjälper aga mot?
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:08:36 följande:
    Knark,Alkohol och annat som är Haram.
    Ah - så inget av det förekommer i Iran? Ingen kriminalitet heller, eller hur?
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:13:26 följande:
    Inget knark eller alkohol,nej.
    Jasså??

Enligt vissa bedömningar finns mellan 2,5 och 4 miljoner narkomaner i Iran. Det är överdrivet uppger man på Högkvarteret för narkotikakontroll i Iran. I stället anges 1,2 miljoner narkomaner, en väldig siffra det också.

I en beräkning av FN-organet UN World drug report 2005 uppges att Iran har den högsta andelen opiatmissbrukare i världen: 2,8 procent av invånarna över 15 år. Enligt The national center for addiction studies i Teheran (citerat i New York Times) kan uppemot 20 procent av Irans vuxna befolkning på något sätt vara inblandad i drogmissbruk. Det innefattar en halv miljon langare, vilka i sin tur säljer till tre eller fyra personer var.

Opium i Iran är inget nytt fenomen. Sedan urminnes tider finns en tradition av opiumbruk; förr sågs det som ett privilegium att använda drogen för att lindra ålderskrämpor.
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:16:47 följande:
    Sluta snacka skit!
    Hahaha. Jobbigt med fakta va?
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:18:39 följande:
    Nej, det är bluff. Kom med källor istället för att svamla..
    Fn är en rätt tillförlitlig källa..

Fast du har säkert rätt - ni har det så lungt i Iran, så aga har nog hjälp massor..
    Här i Sverige där vi ständigt mördar, krigar och står i skulle vi bli hjälpa av lite stryk..

Varför bor du här i det ryggradslösa-landet?
  • Hannah76
    Tygtiiger skrev 2009-09-03 12:35:54 följande:
    Är det fler än jag som får tydliga _flashbacks_ av sådana här trådar??
    Japp
  • Hannah76
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:45:33 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:43:34 följande:
    Inte än, men de kommer förmodligen att bli...
    Men det är bra att lära sina barn att det är ok att bruka våld?
  • Hannah76

grön banan skrev 2009-09-04 12:52:28 följande:

Ok, du delar min åsikt, antar jag.
    Eh.. Nej absolut inte.
    Det var en fråga till dig.
  • Hannah76

grön banan skrev 2009-09-04 12:57:27 följande:

Vad är det du undrar?
    Om du tycker att det är bra att lära barn att bruka våld?
Svar på tråden Aga?