Inlägg från: Ledilnaan |Visa alla inlägg
  • Ledilnaan

Aga?

Sen agan togs bort har barn och ungdomar blivit bråkiga, uppkäftiga, förstör mm.
    Vissa av de barnen hade behövt få sig en omgång, inte alla, inte många, men en del av dem.

Mina barn har fått sig en dask i rumpan nån gång, speciellt när storebror höll på att strypa lillebror.

• Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:14:16 följande:

Vet du att du gör reklam för olagligheter? Håller med om att ungar blivit bråkigare sen agan försvann, men det var pga. det blev RÄDDA o därför höll sig i schack. De fattade inte VAD de gjorde för fel.
    Jag gör inte reklam för något, bara säger som det är. En dask, lätt dessutom är inte att aga, utan att markera. Idag får man ju inte ens säga tills sitt barn för då är det kränkande och misshandel.
    Tycker det var bättre när de var rädda och inte förstörde som de gör nu.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:35:17 följande:

Får nån veta att du daskar ditt barn o anmäler blir du fälld för misshandel. Säga till sitt barn är inte misshandel, om det inte innehåller grova saker. Så du tycker det är bra att barn är rädda? Hjälp!
    Om valet är vandalism, rånade gamlingar, klotter mm eller rädda ungdomar, så föredrar jag rädda ungdomar.

Misshandel är det definitivt inte. Så lätt som den dasken är så blir det inte ens ett rött märke på dem. Uttryck er inte om nåt ni inte vet nåt om.
    Tryggare barn än mina får man leta efter.
  • Ledilnaan

Dessutom har det endast hänt nån enstaka gång, när han håller på att ha ihjäl sin lillebror, så måste han lära sig

• Ledilnaan

En dask är inte misshandel, då den inte ger smärta, kroppskada eller sjukdom

Lagens definition på misshandel.

5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Ur 3 kap. brottsbalken

• Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:45:56 följande:

Risk för depressioner o ännu större risk att man blir misshandlare, när man själv råkat ut för det. Särskilt av föräldrarna, som ska va de man litar på.
    En dask är INTE misshandel, har du svårt att läsa vad jag skriver? Nu börjar jag bli förbannad. Läs det jag skriver och sluta läsa mellanraderna, för det finns inget där att läsa.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:47:51 följande:

Dask innebär smärta o läs även om barnmisshandel.
    Beror på hur hård den är. En lätt dask på en blöja kan jag lova inte känns.
  • Ledilnaan

Min son har fått EN dask på rumpan, när han hade virat en sladd runt halsen på lillebror och höll på att strypa honom.

Jag har fått EN dask i rumpan av min mamma när jag var liten, inget jag ens kommer ihåg. Har respekt för både henne och min pappa. Min morfar har gett mig några örfilar och smisk på barrumpa, inte var jag rädd för honom för det.

• Ledilnaan
    MERlight skrev 2009-09-04 13:37:56 följande:
    Jag känner lite som du, aga är inget jag vill sätta i system men vid vissa tillfällen då barnen gör något som är uppenbart en fara för dem själv eller andra så kan det krävas drastiska åtgärder. Se mitt inlägg 166, när jag slog min pojke på händerna. Inget är helt svart eller vitt.
    Precis, inte sjutton smäller man till dem bara för att, utan en dask eller smäll på fingrarna när det är riktigt farligt kan ibland behövas för att markera.
    Min son la handen på den varma plattan en gång, för att känna om den var varm, vilket resulterade i blåsor på handen, han fick ingen smäll, såklart, för han hade redan lärt sig en läxa.
    Men när de gör något så farligt, så måste man markera.
  • Ledilnaan
    hönamor skrev 2009-09-04 13:45:14 följande:
    Men varför måste man markera med slag? Jag har lärt bort mina barn från farliga saker utan att slå dem.
    För att inget annat verkar fungera på just detta barnet. En dask är inte ett slag...
  • Ledilnaan
    hönamor skrev 2009-09-04 14:04:06 följande:
    Men vad gör då dasken för nytta?
    Den markerar, egentligen precis samma som att säga till, men när barnet gör något så farligt, så känns det "bättre" att markera ordentligt.
  • Ledilnaan
    Izan skrev 2009-09-04 22:55:05 följande:
    är de du eller ditt barn som uppöever att en dask inte e ett slag. Hur vet du att de inte känner sej kränkt???? Har du verkligen tagit dej tid att reflektera att alla INKLUSIVE dina barn har egna uppfattningsförmågor och olika känslo nivåer??? En dask för dej kan vara ett mkt otrevlig slag för ditt barn!!!!! Lär er tänka ur andras perspektiv å inte bara blicka in i hur ni själva känner!!!!
    En dask i rumpan eller veta att man har strypit sin lillebror!? Jag tror han föredrar ett ev minne av att ha fått EN dask i rumpan framför att minnas att han ströp ihjäl sin bror.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-05 13:44:38 följande:

Tror han skulle föredra att ha sin mamma utan fängelset eller slippa bli familjehemsplacerad eller ha kontakt med soc, vilket blir verkligheten om dasken blir känd ihop med hans mammas namn. Finns så höga risker att han kan strypa sin bror, har han med stor sannolikhet en diagnos typ ADHD o bör få stöd därefter.
    Ett barn blir inte familjehemsplacerat för EN dask, han är dessutom tre år och förstår inte att det är farligt att vira en sladd runt halsen, bara för det behöver han inte ha ADHD, men jag begär inte att du ska förstå det, då du inte verkar läsa det jag skriver.
  • Ledilnaan

Lämnar tråden, då alla präktmorsor här inne inte verkar förstå att en ENgångsföreteelse, händer EN gång och inte flera, och att barnet inte blir skadat varker fysiskt eller psykiskt, av EN dask som de inte kommer att komma ihåg senare ändå.

• Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 11:59:49 följande:

Går man emot lagen kan man tycka vad man vill. Man straffas om brottet blir känt o EN dask medför stor risk för fler.
    Fråga vilken socialsekreterar du vill, INGEN kommer ta barnet efter EN dask, de erbjuder istället hjälp till föräldrarna. Läs på innan du kommer med lögner.

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:00:19 följande:
    Det finns väl andra metoder än en dask för att ha ska förstå det allvarliga i det hela? Jag har aldrig blivit daskad eller blivit tillfogad någon annan form av smärta och ändå förstår jag att det är fel att vira en sladd runt halsen.
    Det finns andra metoder, men just då struntade jag i det då han höll på att ta livet av sin bror. Som treåring tror jag inte att du förstod att det var farligt att vira runt halsen och vad konsekvensen av det skulle bli...
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 12:03:55 följande:

Sa inte att de TAR barnet efter EN dask, men socialen kopplas in o ger hjälp som du skriver. Alltså behöver man HJÄLP om man daskar sitt barn. Jobbar med barn, är högskoleutbildad på det o VET att de allra flesta treåringar hajar sånt.
    Även om de VET att det är farligt för att föräldrarna säger det, så förstår de inte vad döden är, att den betyder aldrig mer vid liv. En treåring vill testa ALLT och kommer således även göra det.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 12:04:46 följande:

STRUNTADE i effektivare o snabbare metoder som att rycka bort honom från brodern.
    Vilket jag gjorde, sen fick han en välförtjänt dask, vilket jag står för och inte ångrar.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 12:09:20 följande:

Räcker att rycka bort ungen. Du kan stå för dasken, men den är lika olaglig ändå. Då var den ju t.o.m medveten. Att inte ångra en dask är att ha problem.
    Jag uppfostrar mina barn på det sätt som JAG tycker är bäst, inte vad NI tycker är bäst!
Svar på tråden Aga?