Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Aga?

Nej, jag agar inte min son. Om någon försöker kommer han eller hon att få stryk alternativt polisanmälas.

Man FÅR inte slå på barn, inte ens litegrann. Det är olagligt, om någon nu missat det. Dessutom är det inte effektivt. Åtminstone enligt Staffan Janson som är professor i barnmedicin och sakkunnig åt barnrättsakademin (JFGI) - hot om våld kan få äldre barn att uppföra sig men att verkligen utdela våld har ingen effekt. På små barn funkar varken eller, de är inte kapabla att förstå sambandet.

Så: föräldrar slår sina barn antingen av ren okunskap (man tror att det fungerar) eller för att de är för lata och ointresserade för att uppfostra sina barn ordentligt.

• Tygtiiger
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:15:54 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:14:16 följande:
    Jag gör inte reklam för något, bara säger som det är. En dask, lätt dessutom är inte att aga, utan att markera. Idag får man ju inte ens säga tills sitt barn för då är det kränkande och misshandel. Tycker det var bättre när de var rädda och inte förstörde som de gör nu.
    Alla som agar sina barn säger att just det de gör inte är aga...

Tänk efter själv: om du tillfogar ditt barn obehag med dasken i rumpan så är det definitionsmässigt aga (fysiskt obehag i syfte att uppfostra/tillrättavisa). Om det inte är obehagligt för barnet, hur fasen kan det då vara en markering? Om det inte är obehagligt för barnet skulle du ju lika gärna kunna visa ungen ett gult kort varje gång den gjort fel och förvänta dig samma resultat.

Barn som är rädda för sina föräldrar uppför sig när föräldrarna tittar på och lever rövare när föräldrarna inte tittar på. Barn som har tillit och respekt för sina föräldrar införlivar deras VÄRDERINGAR och uppför sig i enlighet med det även när föräldrarna inte tittar på - de gör det de vet är rätt, inte det de vet att de kommer undan med.

Duh.
  • Tygtiiger

Ledilnaan: om dasken på en blöja är så lätt så den inte känns, hur kan den då vara en markering? Hur kan den då "lära" ditt barn något?

Eller är det egentligen så att du daskar till för att få ut din egen ilska och frustration och känna att du minsann markerar för ditt barn? Isåfall rekommenderar jag att du lappar till en kudde istället, då kan du slå betydligt hårdare.

När jag har markerat mot mitt barn så har jag rutit till så rutorna skallrar (när han försökte stoppa en gaffel i tv:ns antennuttag), annars grälat. När han var liten och bet oss så lade vi ner honom på golvet så fort han bet, det tog skruv.

• Tygtiiger
    Natahlie87 skrev 2009-09-04 12:58:47 följande:
    Måste bara fråga.. Hur ska din son lära sig att det är fel att slå/göra illa sin lillebror när du slår honom? Ger inte det ett lite otydligt budskap?
    Påminner mig om ett klipp ur "Raw" där Eddie Murphy imiterar sin mamma som smiskar honom i takt med "du-får-inte-slå-dem-som-är-mindre-än-du-själv!"

Hah.
  • Tygtiiger
    Judas skrev 2009-09-04 13:04:42 följande:
    Ja, det är moget vid 4 års ålder. Men, fasen vad ni går i taket för denna struntsak. Jag vet mammor som har gett sian barn lavemang när de inte har lytt och visat respekt.
    Att lyda och visa respekt är två helt olika saker.

Alla kan få ett barn att lyda blint. Inga problem. Men om man vill att ens barn ska ha respekt för en så får man förtjäna det.

Min pappa gav mig totalt tre örfilar under min uppväxt. Min mamma har aldrig lagt ett finger på mig. Vem tror ni att jag har haft mest respekt för? Vems värderingar har präglat mig? Vem skulle jag aldrig någonsin medvetet göra besviken?

Jag hade respekt för min pappa, men det var TROTS örfilarna.
  • Tygtiiger
    Judas skrev 2009-09-04 13:10:30 följande:
    Jag slår dom inte. Bara små örfilar eller en dask . Detta händer dock sällan numera.
    Om min man hävdade att han inte slog mig men gav mig små örfilar då och då så skulle jag nog hävda en avvikande åsikt.
Svar på tråden Aga?