Inlägg från: Hervor 1 |Visa alla inlägg
  • Hervor 1

Aga?

Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:46:40 följande:
    En dask är inte misshandel, då den inte ger smärta, kroppskada eller sjukdom Lagens definition på misshandel. 5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Ur 3 kap. brottsbalken
    Aga betyder lättare former av våld som inte lämnar synliga märken eller skador. Aga är en form av misshandel och det är, sedan 1979, olagligt att aga barn punkt slut.
  • Hervor 1
    Tygtiiger skrev 2009-09-04 12:54:51 följande:
    Ledilnaan: om dasken på en blöja är så lätt så den inte känns, hur kan den då vara en markering? Hur kan den då "lära" ditt barn något? Eller är det egentligen så att du daskar till för att få ut din egen ilska och frustration och känna att du minsann markerar för ditt barn? Isåfall rekommenderar jag att du lappar till en kudde istället, då kan du slå betydligt hårdare. När jag har markerat mot mitt barn så har jag rutit till så rutorna skallrar (när han försökte stoppa en gaffel i tv:ns antennuttag), annars grälat. När han var liten och bet oss så lade vi ner honom på golvet så fort han bet, det tog skruv.
    Bara nyfiken, varför behövde han lägga sig ner efter att ha bitit?
  • Hervor 1
    Judas skrev 2009-09-04 13:04:42 följande:
    Ja, det är moget vid 4 års ålder. Men, fasen vad ni går i taket för denna struntsak. Jag vet mammor som har gett sian barn lavemang när de inte har lytt och visat respekt.
    Umgås du med kvinnor som gör så?`
  • Hervor 1
    Judas skrev 2009-09-04 13:20:41 följande:
    Ja, jag håller med. Helt sjukt. Men det är väl kanske så dessa fiina lidingökvinnor gör.
    Då får man innerligt hoppas att en fiin kvinna som du själv anmälde detta övergrepp till socialtjänsten?
  • Hervor 1
    Judas skrev 2009-09-04 13:37:05 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-09-04 13:36:08 följande: Nej, varför skulle jag göra det?
    Ja nä... varför skulle du göra det? *ironi*

Vad tror du händer med ett barn som blir bestraffat med lavemang? Hur tror du att ett sådant barn mår?

Vad är man för en människa som väljer att slå sina barn och som låter grova övergrepp passera obemärkt?
  • Hervor 1

Där orden tar slut tar nävarna vid är ju ett, i sammanhanget, passande uttryck. Våld är verkligen inget uttryck för intelligens och definitivt inte ett hälsosamt sätt att uttrycka en åsikt på!

Ni som förespråkar aga försvarar (givetvis) ert agerande efter bästa förmåga men det gör liksom ingen skillnad. Ni agar era barn och det är enligt lag förbjudet. Det står i föräldrabalken, bland annat, att barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Detta lever ni som föräldrar inte upp till då ni agar era barn förstår ni inte det?

• Hervor 1
    grön banan skrev 2009-09-05 13:58:13 följande:
    O att ge lavemang i onödan är att äventyra barnets hälsa. Tror en sån förälder skulle bli av med ungen direkt. Iaf för en tid.
    Garanterat.
Svar på tråden Aga?