Inlägg från: Sanningens väg |Visa alla inlägg
  • Sanningens väg

Aga?

Man ska absolut inte slå sina barn. Det finns inga ursäkter som rättfärdigar ett sådant beteende hos en vuxen. Vi är vuxna och barn är just barn. Och vuxna ska bete sig som vuxna gör. Finns andra metoder att tillgå om man vill vägleda ett felaktigt beteende åt rätt håll.

• Sanningens väg
    Judas skrev 2009-09-03 11:54:21 följande:
    Vad snackar du för goja? I mitt hemland har det alltid varit så här. Ni svenskar är för mjäkiga. Det skall daltas om ditten och datten..
    Varför får jag en känsla av att du har ett annat budskap med ditt inlägg? Att du vill måla upp utländska (förmodligen muslimer också) som barnmisshandlare? Hoppas fallet inte är sådan.
    Judas skrev 2009-09-03 12:08:36 följande:
    Knark,Alkohol och annat som är Haram.
    Precis som jag misstänkte. Du - att aga sina barn är haram skall du veta. Så sluta med din smutskastning av Islam.
  • Sanningens väg
    Dr Mupp skrev 2009-09-04 20:47:07 följande:
    Om nu ditt hemland är så bra, varför bor du här då? Förövrigt fick jag stryk som barn, inte lärde det mig mer än våld inte fungerar utan är nått föräldrar tar till när de misslyckats.
    Precis. Vuxna människor som inte kan hantera sin ilska och frustration.
  • Sanningens väg

Judas, om du nu skiter i Sveriges lagstiftning så kan du väl följa Islam's påbud där det är högst Haram att slå sina barn. Sluta med att referera till Islam när du själv inte följer den på några punkter.

• Sanningens väg
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 11:56:29 följande:
    grön banan skrev 2009-09-05 13:44:38 följande:
    Ett barn blir inte familjehemsplacerat för EN dask, han är dessutom tre år och förstår inte att det är farligt att vira en sladd runt halsen, bara för det behöver han inte ha ADHD, men jag begär inte att du ska förstå det, då du inte verkar läsa det jag skriver.
    Det finns väl andra metoder än en dask för att ha ska förstå det allvarliga i det hela? Jag har aldrig blivit daskad eller blivit tillfogad någon annan form av smärta och ändå förstår jag att det är fel att vira en sladd runt halsen.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 11:58:33 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 11:56:41 följande:
    Och skiter man i svensk lagstiftning, finns risk för utvisning.
    Ja, då får han väl bli utvisad då. Vad vill du få fram?

Jag ville få fram att han inte ska tro att han följer Islam. Och att Islam stödjer hans beteende.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:01:36 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:00:19 följande:
    Du måste va ett geni som fattar utan att få stryk!
    Uppenbarligen.

Usch, tycker så synd om dessa små barn som inte förstår att mamma och pappa gör fel. Och att föräldrarna uttnyttjar sin "makt".
  • Sanningens väg
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:02:20 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 11:59:49 följande:
    Det finns andra metoder, men just då struntade jag i det då han höll på att ta livet av sin bror. Som treåring tror jag inte att du förstod att det var farligt att vira runt halsen och vad konsekvensen av det skulle bli...
    Lustigt att jag var med om en liknade situation för några dagar sedan med min 2 åriga son. Han tog en sjal som jag hade och virade runt den på lillasysterns hals. Sedan började hon krypa framåt och han höll kvar i den. Som om hon vore en kopplad hund. Min reaktion blev att jag tog bort den och förklarade för honom att så här leker man inte. Det är farligt. Det är aj. Så får man inte göra. Det är mammas sjal och ingen leksak. Och gav honom en annan leksak. Funkade jättebra och han har inte gjort likadant igen. Barn förstår mer än vad du tror. Det räcker med att prata.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:06:30 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:04:57 följande:
    Men du, det var intressant att höra att det inte är tillåtet i islam att slå barn. Stämmer det till fullo? För jag har tyvärr hört många muslimer förespråka det o nog är det tillåtet i en del muslimska länder?
    Det stämmer till fullo. Det är muslimer som inte vet vad de snackar om. Då följer de sin kultur eller egna lagar från sitt land.
  • Sanningens väg
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:10:50 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 12:09:20 följande:
    Jag uppfostrar mina barn på det sätt som JAG tycker är bäst, inte vad NI tycker är bäst!
    Nej, men du får banne mig följa lagen!
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:17:10 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:15:00 följande:
    Menar du att sk. muslimska länder som te x Irak, Somalia, Libanaon, där majoriteten är muslimer, kan ha lagar som säger att aga är ok?
    Jag tänker inte göra det här till en tråd där man diskuterar om man får slå barn i Islam eller inte. Skapa en tråd om det, vettja!
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:07:24 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:02:10 följande:
    Ja, jag tycker det är rätt att man blir utvisad om man inte följer lagen i sitt nya land. Blir ju jag med om jag emigrerar.
    Ja, jag tycker också att det är rätt.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:27:57 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:19:32 följande:
    Ställde bara en fråga. Tycker det hör till tråden i allra högsta grad, så jag anser du bör svara fullt ut på frågan. Verkar som om nåt inte stämmer. Tyckte först du verkade väldigt klok.
    Du får dra den slutsatsen om du vill. Ofta när man diskuterar Islam spårar det hela ut.
  • Sanningens väg

Barn är en stor välsignelse av Allah (Gud). Med deras fina hjärtan, kan barn formas att bli rättfärdiga människor endast med ett positivt och ömt närmande. Islam anser att barnen är en amanah (tillit) som ges till familjen och det sägs vara fard (obligatoriskt) för en familj att uppfostra ett barn på ett rättfärdigt sätt. Man får inte favorisera ett barn över ett annat. I Islam, ska både manliga och kvinnliga barn behandlas likvärdigt och älskas och vårdas. Barnen har vissa rättigheter som skall fullbordas av föräldrarna; det är familjens plikt att ge dem skyddsrum, mat, kläder, utbildning, stöd, fostran och kärlek.

(Källa islam-svarar)

Imam i Västerås gör ett uttalande om att det är emot Islam att slå sina barn. Han säger: ? Det är synd att få folk att tro att det är islam som säger att man ska slå sina barn, för det är det inte. Islam säger: ?Era barn är en gåva från Gud?, och om du tar det som profeten har sagt och slår ihop det med att man ska slå sina barn är det något som inte stämmer.

(Källa www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp)

Man får inte slå sina barn. Tror ni något annat så tror ni felaktigt om Islam. Punkt slut.

• Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 18:15:23 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 17:39:24 följande:
    Vad bra, men kan du svara på om vissa muslimska länder tillåter aga i sin lag, när du ändå berättat så mycket annat?
    Det jag kan svara på är att många sk "muslimska" länder inte följer Islam. Alltså de länder som tillåter aga följer inte Islam och de representerar inte Islam. Man ska inte titta på länder och människor om man vill lära sig och förstå Islam utan man ska läsa Koranen och följa profetens ord.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 18:25:28 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 18:19:55 följande:
    Tack för ditt svar. Märkligt av länder att säga att de har muslimska lagar då. Många länder som säger sig ha det.Vill du svara på en sak till? Är det rätt enligt Koranen att inte låta tjejer gå ut o träffa killar osv, men att det är ok för killar?
    Ja, det finns många som missbrukar Islam's namn. Se bara på alla terrorister! Om du har frågor om olika saker som gäller Koranen, vänd dig till The straight Way (tror namnet stavas så?). Han är kunnig och kan förklara mycket bättre än mig.
  • Sanningens väg

Jag förstår inte varför jag ska sitta och svara på denna fråga då den inte berör trådens innehåll överhuvudtaget. När jag har svarat på den, vad ska jag sedan svara på då. Om du nu har så mycket frågor, varför inte öppna en tråd eller söka information hos moskéer. Som jag sade från första början vill jag inte att denna tråd ska handla om Islam.

• Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 20:39:48 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:36:28 följande:
    En tråd utvecklar sig åt olika håll. Märker att du inte vill svar. Har ibland frågor, men man får sällan trovärdiga svar i islam-trådar. Min erfarenhet.
    Vad kan klassas som trovärdigt enligt dig? (när det berör Islam)
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 20:39:48 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:36:28 följande:
    En tråd utvecklar sig åt olika håll. Märker att du inte vill svar. Har ibland frågor, men man får sällan trovärdiga svar i islam-trådar. Min erfarenhet.
    Nej, det är inte kul att svara på frågor när man ständigt misstolkas. Det kan nog samtliga muslimer skriva under.
  • Sanningens väg

Vill bara tillägga att man måste ta hänsyn till att barn är just barn!

Svar på tråden Aga?