Inlägg från: sakoline |Visa alla inlägg
  • sakoline

Aga?

Man måste underskatta barn otroligt mycket om man tror att de bara kan lära sig genom slag... Det är väl sociala människor vi vill att de ska bli, inte stenålders dresserade björnar?

• sakoline

Lära vett och etikett? Ja, det är ju inga problem, frågan är ju hur du gör om de inte visar att de lärt sig vett och etikett? Det vore ju lätt att uppfostra barn om det räckte med en liten lektion i hur man uppför sig, och sen var det bra? Hur gör du när de gång på gång visar att de inte lärt sig/kan/vill visa vett och etikett? daskar dem i rumpan?

• sakoline
    Min fråga ovan är riktad till mamman2008
  • sakoline

Dåså. Det kan jag köpa. Försvara då inte TS sätt att betrakta aga som något positivt.

• sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-12 23:44:00 följande:
    Nä aga e inte positivt men i vissa fall har man lust att bara ge barnet en lavett... men va hjäper det egentligen? de fattar inte innerbörden av de iaf... de får bara ont sen fattar de inte resten... inte små barn iaf!
    :( Nä...
    Jag kanske övertolkar, men läser på din sida att du bara har två små bebisar... Hur kan man få lust att ge dem en lavett?
    Att prata om uppfostran och hur man tacklar "vett och etikett-problem"... det är väl ändå inte aktuellt för dig? I all välmening, men är lite chockad ärligt talat... Små barn kring ett år kan väl inte uppföra sig?? Du pratar om äldre barn nu väl? Snälla...? Små barn drivs ju av impulser... dem kan man ju inte ta in på rummet, då blir de ju bara rädda och tror att mamma ska försvinna för alltid? De har ju verkligen ingen framförsikt och konsekvenstänk ALLS!
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-13 00:16:13 följande:
    Jag skrev inte att de gällde mina barn... dock pratar jag med min tvååring om vad som är rätt och fel men han förstår långt ifrån allt.. men han vet att när ja höjer rösten och säger en sak bestämt då är mamma arg och då har han gjort nåt fel.... ofta tänker han en liten kort stund sen kommer han och kramar mig som ett "förlåt"lixom fast han inte säger ordet förlåt! Nä ja menar lite äldre barn ja men det är aldrig fel att börja tidigt med att tillrättavisa små barn!
    Okej då förstår jag mer... :)
  • sakoline
    Liten2008 skrev 2009-09-27 11:13:50 följande:
    Du gissar helt fel och du visar ett människoförakt. Jag anser att du brister som den perfekta människan du försöker vara genom att kalla folk sjuka och idioter för att de/ uppfostrar barn på ett sätt du bestämt dig är fel för att det inte fungerade på dig mer än att känna agg.
    {#lang_emotions_surprised}
    ...
    Här var man snabb i dömningen ser jag.
    Att kalla barnmisshandel för sjukt är inte samma sak som att kalla en person för sjuk.
    Och vad då "ett sätt som du bestämt dig för är fel". Det går emot LAGEN ATT SLÅ BARN, det är inget man själv kan avgöra om det är fel eller inte - för det ÄR FEL.

Är du och mamma 2008 samma person?
  • sakoline
    Liten2008 skrev 2009-09-27 15:47:37 följande:
    Så om vi vred tillbaka tiden till 1978 så skulle du tycka att det är okej ifall det nu är lagen du lutar dig mot som grund till ditt tycke? Att klappa till handen på ett barn som blivit tillsagd att ta bort handen flertalet gånger är inte att aga, det är att uppfostra så vi talar om äpplen och päron. Nej, jag är inte samma person som någon annan. Känner du dig ensam om att själv känna så eller varför undrar du? Det finns troligen föreningar med hemsidor om sånt, jag kan säkert hitta bra länkar ifall du och du vill ha.
    Ni resonerar lika galet ni två, men du får gärna koppla samman mig med nån annan här på forumet så kan vi kolla på dina länkar ihop om du vill^^

Det var okej enligt lagen då, men inte enligt mig för jag tycker det är fel att slå barn. Jag menar, det är väl bara barn som slåss när de inte får som de vill? Skulle du slå din kollega eller chef också om du ville tillrättavisa denne? Eller är det bara de små som inte förstår bättre, som du skulle slå? Dvs. småbarn, funktionshindrade och din gamla senila mormor. Det enklaste är väl att man inte slår öht.
    Att klappa till på handen med syfte att det ska kännas och svidas - då är det aga. Att ta bort handen för att till slut kommer spisplattan bränna eller vasen ramla ner, ja det är okej, men eftersom människor är ett verbalt kommunicerande folk är det väl främst muntligt man ska uppfostra barn, och kanske fysiskt för att visa. Men har man inte insett skillnaden på att lyfta bort ett barn och att slå till ett barn, då skulle jag fundera på om man inte har ett begåvningshandikapp och bör testas?
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 16:10:19 följande:
    Jo det finns faktiskt barn som behöver en dask,men bara en! När jag var liten hade jag en dagmamma som la peppar på tungan på ett barn i vår grupp för att hon hade bitit ett annat barn,den ungen bet ALDRIG någon igen,vi möttes i vuxen ålder och hon sa till mig att hon aldrig glömde det,men att det var BRA enligt henne,för det sista hon ngnsin gjorde var att bita ngn....denna kvinna har i övrigt inga men ooch är dessutom hur trevlig,välartad som helst och hade två underbara flickor på 3 och 5 år som uppförde sig exemplariskt.
    Vi kan säkert be förskolläraren om någon mindre elak metod som får barn att sluta bitas... Fy att få peppar på tungan :(
  • sakoline

Jag tror inte att de som använder dask på handen som sista utväg, faktiskt har det som sista utväg. Jag tror dasken kommer mycket tidigare, långt innan alla metoder faktiskt testats.

• sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:04:42 följande:
    Jo men jag HAR regler för mina barn och AGAR dem inte men jag har tydliga sträng aregler som ska lyssnas på.... Nä ja saknar inte tiden som barn för jag var själv en sån där odräglig och ouppfostrad unge som skulle ha allt ja pekade på och när jag blev sur så vrålade jag i högan sky,,,, och JA jag fick väl dask eller en lavett nångång men jag anser att så som jag betedde mig ibland det var de värt... men ja lyssnade efter att min familj hade lappat till mig nångång. Jag vill inte att mina barn ska bli lika odrägliga som jag var och härja fritt och leva rövarn..... mina barn ska ha regler och konsekvenser och de ska lyda sin mamma eller pappa..... punkt slut! SÅN ÄR JAG! OCH TÄNKER INTE ÄNDRA PÅ DET FÖR ATT NÅGON MORALKÄRRING KOMMER OCH KRITISERAR!
    REGLER FÖR EN TVÅÅRING... ja jag säger då det :o
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:04:42 följande:
    Nä ja saknar inte tiden som barn för jag var själv en sån där odräglig och ouppfostrad unge som skulle ha allt ja pekade på och när jag blev sur så vrålade jag i högan sky,,,, och JA jag fick väl dask eller en lavett nångång men jag anser att så som jag betedde mig ibland det var de värt... men ja lyssnade efter att min familj hade lappat till mig nångång. Jag vill inte att mina barn ska bli lika odrägliga som jag var och härja fritt och leva rövarn..... mina barn ska ha regler och konsekvenser och de ska lyda sin mamma eller pappa..... punkt slut! SÅN ÄR JAG! OCH TÄNKER INTE ÄNDRA PÅ DET FÖR ATT NÅGON MORALKÄRRING KOMMER OCH KRITISERAR!
    Den här delen, mina damer och herrar, ger en ganska bra förklaring av varför den här debatten ser ut som den gör... Sorgligt är vad det är. Vi får som alltid i sådana här lägen hoppas på ett stort, gott nätverk för de små barnen.
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:21:36 följande:
    Nä ammning är INTE aga men det är ett sjukt påtvingat beteende som man gör med sina barn bara för att man själv gillar det.... hmmm (tolka gilla som man vill)
    *daskar till dig på handen*
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 22:24:07 följande:
    Vart i himmelens namn står det att det är den enda form av aga som får diskuteras här i denna tråden??? Står det att :här får enbart diskuteras aga som finns registrerat i brottsbalken??? Njae tror icke det
    Det går inte att få amning till aga.
    Om vi ska diskutera pedofili ligger inte heller det under aga.
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....?? Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma. Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället? Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Det måste vara extremt jobbigt för dig att leva i en värld där allt antingen dras våldsamt mot ena hållet, eller antingen våldsamt dras åt det andra. Där man antingen curlar och skämmer bort, tvingar fyraåringar att leva på bröstmjölk, där man måste vara med barnen varenda sekund och aldrig får minsta egentid, där barn "FÅR slåss det är helt okej "bara för att de är barn" - vuxna får INTE slå, FÅR bitas, rivas, nypas och ha sönder grejer "bara för att de inte förstår bättre" - vuxna som gör detsamma blir avskydda,hatade och får pröjsa för saker de förstör, där barn daltas med och jämkas med, där barn har all rättighet att få som de vill, stjäla saker, förstöra, misshandla,

eller åt andra hållet där man får aga barn med en dask och smäll, få egentid fem sek för att gå på toa.

Hur känns det egentligen, att ha livet sådär svartvit, där man kallar långtidsammare för pedofiler, för föräldrar som inte slår sina barn för dåliga, där man tolkar "sjukt att aga" med "du är sjuk" osv. osv. i oändlighet. Och nej tack, jag vill inte ha ett svar.
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 23:54:06 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande: överprioritera kallar jag det.Att sätta en äntrig unge över vuxna.big no no
    :( Du gör mig väldigt ledsen. Är det dig man har föräldramöten om sen?
Svar på tråden Aga?