Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Aga?

majess skrev 2009-09-30 10:40:44 följande:
    Gränssättning stavas det.... lära sitt barn respekt..... att inte klampa in o avbryta är ett mycket viktigt redskap att lära sig för att kunna respektera andra barn inom skola o barnomsorg o i livet....
    Ja, och då behandlar man barnet med samma respekt som en annan MÄNNISKA. Man säger till barnet att man pratar med sin vänninna och ska prata färdigt med sin henne först eftersom det handlar om något viktigt (om det nu gör det), och kommer sedan att lyssna på vad barnet vill. Och gör precis det. Man behöver inte avvisa barnet, inte vara otrevlig eller respektlös mot varken barnet eller sin vänninna utan rak och ärlig. Har väldigt svårt att tänka mig att särskilt många vuxna inte accepterar att barn existerar och tar plats och utrymme. Om man verkligen behöver ett enskilt samtal så talar man väl om det och då ordnar man det här med barnen på annat sätt om de är riktigt små.....eller?

Appropå gränssättning. Jag arbetar dagligen med barn och ungdomar och vet mycket väl hur viktigt det är med gränssättning, men gränser har ju inget egenvärde i sig. När gränser mest handlar om principer...ja, då gör de sällan någon nytta vad gäller att ingjuta goda värderingar.....snarare tvärtom.
  • Flickan och kråkan
    majess skrev 2009-09-30 11:07:27 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:42:07 följande: Nej,att stänga dem ute från viss samvaro lär dem bara att det finns tid när mamma inte alltid är med dem först o främst. o avbryta gör ju barn för de inte förstår bättre,då är det logiskt att man förklarar för dem att denna samvaron är nu mellan mamma o väninna,o samvaron med dig kommer sedan.för att de ska förstå att avbryta är ingen ide...
    Vad lär man någon person - barn eller vuxen - genom att utestänga honom/henne från social samvaro?
  • Flickan och kråkan
    majess skrev 2009-09-30 11:14:50 följande:
    man ska inte vara otrevlig mot ngn vare sig barn eller vuxen!! Däremot tycker inte jag det är fel att säga till sitt barn om man har besök att nu får du faktiskt vänta för nu har jag en vän här hemma. så nu kan du faktiskt leka med en vän,eller gå till ditt rum och leka eller titta på tv.
    Jag tycker inte heller att det är fel att säga till ett barn att vänta medan man samtalar om något väsentligt med någon annan och att markera att man inte avbryter genom att säga att man ska prata färdigt med den man pratar med först och sedan lyssna på sitt barn, men jag ser inte vitsen med att någon ska hålla sig på sitt rum etc. Behöver jag eller min väninna ett så förtroligt samtal pga något så löser vi det på annat sätt....utan barn = pappa/hemma hos väninnan/ute på fik etc. Hur man beter sig socialt lär man sig genom att delta i det sociala samspelet....inte ensam på sitt rum eller framför TV:n......där om något får barn, eller i alla fall ungdomar, totaltokig bild av hur det sociala spelet fungerar....min erfarenhet i alla fall .

Sedan beror ju mycket på hur litet/stort barnet är också så klart
  • Flickan och kråkan
    mamman2008 skrev 2009-09-30 16:01:50 följande:
    för dig kanske men inte för mig för jag är inte som du! Jag vill inte ha mitt barn PÅ mig 24 h om dygnet Jag vill kunna prata ostört med mina vänner även om det sker i mitt hem! Mina barn har fått leksaker för att LEKA med inte för att titta på.. det har även varsina rum just för att ha något EGET där de kan hålla på och leka och busa och riva hur de vill... Jag vill ha regler för mina barn och jag vill att de ska lära sig gränser tidigt.. Jag vill att mina barn ska få konsekvenser om de gör något de inte får. Jag vill ha trevliga, lugna och snälla barn som kan respektera mina önskemål samt andras. Men det jag vill kanske inte du delar men då är det så... fine... BTW kan du sluta och klandra mig och klanka ner på mig nu?
    Jösses, det var mycket som handlade om dig.....
Svar på tråden Aga?