Inlägg från: Nilsfar |Visa alla inlägg
  • Nilsfar

Aga?

Oj vilken tråd.

Skrämmannde med föräldrar som inte kan se skillnad på aga och amning.

Ett föräldraskap där aga behövs är naturligtvis misslyckat. Den föräldern behöver tänka igenom sin situation och få stöd med att hantera sin agressionoch att lära sig att hantera sina barn på ett bra sätt.

När sedan den som slår sin barn motiverar det med att de minsann fick stryk när de var små och att de blev ju bra människor så börjar det, om det inte var ett så allvarligt ämne, likna lyteskomik.

• Nilsfar

Det kan ju vara värt att fundera på vad man lär ut med våld som "uppfostringsmetod".

"Om du inte gör som jag säger så slår jag dig." Det kan ju vara värt att fundera på vilka barns som använder våld när de själva inte får som de vill - eller vilka vuxna som använder våld för att deras partner inte gör som de vill.

Som förälder måste man vara medveten om att det vi vill lära ut och det vi verkligen lär ut med vårt beteende inte är samma sak.

• Nilsfar
    majess skrev 2009-09-28 23:43:33 följande:
    våld ja!
    Det där tolkar jag som att du anser att det lilla barnet skall kunna differentiera mellan olika nivåer av fysisk bestraffning.
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-09-28 23:48:08 följande:
    tolka hur du vill men hur vet du att det lilla barnet ens definierar???
    Definierar?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-09-28 23:54:06 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande:
    överprioritera kallar jag det.Att sätta en äntrig unge över vuxna.big no no
    Begär du total lydnad från dina barn i alla sammanhang?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-09-29 00:02:36 följande:
    Nej faktiskt inte,ett barn behöver testa gränser,rimliga,definitivt!Och om de har en bra argumentation är jag inte hellre sämre än att jag kan ge mig,bara för att de är barn är de inte dumma.de kan oxå ha rätt.vad jag vänder mig emot är all dessa mjäkmammor som inte tar tag i deras ouppfostrade ungar utan skyller på utvecklingsfaser,trötta barn kan inte uppfostras...ger barnen odelad uppmärksamhet så att det tror att det går före alla vuxna oavsett situation..
    Nu handlade det om att du tror att du måste slå ditt barn för att sätta gränser.

Tror du inte alls på att du är en förebild för ditt barn - att ditt barn lär sig att hantera svåra situationer utifrån hur du själv gör?
  • Nilsfar

OK så du tycker våld är en bra uppfostringsmetod men du använder den inte själv.

Tror du att våld kan lära´barn att respektera andra människor?

Tror du att våld kan lära barn att använda våld?

• Nilsfar
    majess skrev 2009-09-30 20:22:44 följande:
    Nu ska du veta att jag lutar mig mot statistik och detta har ingenting med dig eller din dotter/son att göra!!Men De flesta Gruppboenden som har autistiska som brukare,har oftast fått dem på ett LVU för att föräldrarna inte agerat efter barnets bästa trots att de trott att de gör det.....så de blirtvångsomhändertagna o flyttas till gruppbostäderna,där oftast det går utmärkt för barnen att acklimatisera sig o sämre för föräldrarna som blir griniga över att deras barn så glatt vinkar när de går..o vill jobba extra för o vara nära sina barn,trots att det är ytterst olämpligt och skadligt...
    Det där stämmer inte alls.

Kan du ge en källa på den statistiken?
  • Nilsfar
    majess skrev 2009-09-30 20:22:44 följande:
    Nu ska du veta att jag lutar mig mot statistik och detta har ingenting med dig eller din dotter/son att göra!!Men De flesta Gruppboenden som har autistiska som brukare,har oftast fått dem på ett LVU för att föräldrarna inte agerat efter barnets bästa trots att de trott att de gör det.....så de blirtvångsomhändertagna o flyttas till gruppbostäderna,där oftast det går utmärkt för barnen att acklimatisera sig o sämre för föräldrarna som blir griniga över att deras barn så glatt vinkar när de går..o vill jobba extra för o vara nära sina barn,trots att det är ytterst olämpligt och skadligt...
    Kom igen nu!

Du presentererar ju ny kunskap här som inte alls stämmer med hur det fungerar i verkligheten. Ge oss statistik till att backa upp detta!!!
Svar på tråden Aga?