Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

majess skrev 2009-10-05 23:21:55 följande:
    oj vad vi ordbajsar här då för att snygga till det hela *asg*
    Tja, uppenbarligen behövdes det då det inte framgick vad jag menade!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 23:25:12 följande:
    jag har inte alls missuppfattat dig,mina barn är exakt lika din beskrivning, inte mjäkiga fega timida varelser utan rejäla killar som står på sig för rätt o fel och kräver medbestämmanderätt vilket de oxå får.men just det du skriver med att inte nypas,bitas ,rivas...exakt! o för mig tyder det på grundläggande god uppfostran.
    Aha, så då har jag en bra uppfostran ändå då
    För min dotter vill heller inte bita nypa eller slå andra barn..möjligen klappa dem lite på håret för att hon tycker det är mysigt, men bara om hon får!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 19:09:44 följande:
    ja inte shutton vet jag men antagligen ngn kromosom för liet el för mycket plus att har dåliga föräldrar..... fast du tycker väl att man skall tycka synd om mobbarna oxå?? inte för att de är dumma utan för att "de vet ju inte bättre..." finns absolut INGA ursäkter att mobbas,vid den älder då barn/vuxna kan mobbas då vet dem ta mig fan vad dem gör!
    Ja de vet vad de gör, men de har också en ORSAK till det de gör. Barn som mobbarn mår INTE bra av en eller annan orsak, att då mötas av hat och avsky från vuxna runt om kommer bara få dem att må sämre och högst troligt mobba ännu mer!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 19:17:25 följande:
    jaa stackars dem.... säg det till de stackarna som går hem från skolan med ett ont hjärta och känner sig ensammast i hela världen!
    Tja, jag har själv varit utsatt för mobbning som började när jag var 6 år och slutade när jag tog studenten. Det som fick mig att klara av det hela var just insikten att mobbarna antagligen mådde minst lika dåligt som jag! jag blev dessutom mobbad av en lärare när jag var 6 år då allt startade samt av mina egna föräldrar! Så nog fan vet jag hur det känns, men det blir inte mindre mobbing eller bättre av att mobbarna inte får hjälp att må bättre och ta sig ur sitt beteende!
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-06 19:46:32 följande:
    Klart att det är synd om de som utsätts för trakasserier, våld, hot mm (och sen kan den som vill dra paralleller till den här tråden... ) Självklart är det "mest" synd om dem, om man nu ska mäta och jämföra. Men om man ska angripa fenomenet mobbing, som du nu brinner för, måste man förstå rötterna, förstå vilka faktorer som leder fram till att en individ eller grupp börjar trycka ner andra. Annars skrapar man bara på ytan. Förstår du? För det handlar om att förstå, inte "tycka synd om". Jag är ansvarig för likabehandlingsfrågor på mitt arbete, och där ingår att stävja mobbning, kränkningar, etc. Och det handlar inte ytterst om kamratstödjare och att "straffa" mobbare. Det handlar om att förstå och stoppa innan det händer. Och har man en sådan barnsyn som du påvisar är man snarare en orsak till mobbning än en hjälp. Mobbning handlar yttest om maktspel, självkänsla och relationer. Inte om "elaka" barn.
    Precis! Jag var på VFU i samma skola men två olika klasser och det var en enorm skillnad där mellan lärarnas pedagogik och hur eleverna var mot varandra! Den ena läraren var rätt tyrannisk, barnen skulle vara tysta och lugna och lyda blint och hon kunde lätt bli lite hånfull i rösten om de gjorde nått fel osv. I hennes klass var det främst två barn som blev mobbade men tonen i klassen var väldigt hård rakt av. Ev. bråk på rasten fick inte inkräkta alls på lektionen utan sopades bara under mattan utan att lösas..Trots det menade hon att hon arbetade med sammanhållningen i klassen osv. Dock vägde hennes eget dåliga beteende över...

I den andra klassen var alla jättehjälpsamma, ingen fick höra att de var dålig i tex. idrott för att de inte lyckades göra ett mål på fotbollen utan att de var duktiga som försökte! Läraren nedvärderade aldrig någon utan han var noga med att berömma barnen utifrån deras egna förutsättningar och att alla var bra! Tex. var det två bröder i klassen som var jääätteblyga, och för dom var det många gånger inte det viktiga HUR de lästa inför klassen utan ATT de läste osv... Ev. bråk löste man antingen under rasten om det gick, men behövdes tid av lektionen för att bearbeta det hela, ja då tog läraren den tiden! Hela känslan i den klassen var så mycket gemytligare och trevligare och inget barn mobbades utan alla hjälptes åt istället!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 19:56:59 följande:
    Jo men vilket snällt barn vill ha makt???? ett snällt barn vet ju fan inte ens vad det är i princip. Och visst du har rätt till en stor del,men samtidigt kan jag säga att en bekant till mig är rektor på en låg-mellanstadie skola,där finns det lite mobbing och hon arbetar aktivt med likabehandlingsplaner,kamratstödjeri,ihop med skolans kurator har de ett slags "tillsammans" nätverk och kompissamtal och hon menar på att det tragiska är att förr var det mer som du påstår att det fanns en tydligare bakomliggande osäkerhet och kanske lite trasig hemmamiljö...men nuförtiden ser hon mer o mer av mobbande barn som har väldigt gott om vänner,har ett stort socialt nätverk runt sig med vettiga föräldrar och som egentligen vet utmärkt väl hur till att uppföra sig,fast de blir elaka iaf!! och hetsar varandra i kompis grupper om hur till att kaxa upp sig osv...DET tycker jag är så jäkla trist! för jag kan förstå åsikten att en mobbare mår dåligt MEN det är långt ifrån dagens sanning nuförtiden.
    En välputsad yta betyder ingen ting, det kan finnas saker under ytan som ingen annan ser! Att utgå ifrån att en person med vad som ser ut som bra föräldrar och många vänner är lycklig är ett farligt misstag att göra!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 20:04:41 följande:
    jag tror inte en välutbildad rektor som jobbat och brinner för arbete mot mobbing vet mindre än dig i den frågan faktiskt. Dessutom tror jag att mobbade barn o vuxna har den "snuttefilten" att mobbarna skulle må sämre som en slags skydd i själen,för att på ngt sätt väga upp att det faktiskt inte bara är dem som mår dåligt utan de som gör att dem mår dåligt mår ännu sämre....ett psykiskt försvar mot det oförståeliga:hur kan ngn göra mig detta? vad har jag gjort för att inte vara värd att bli vän med.!
    Jag har ingen uppfattning om denne rektors kunskap om mobbning. MEN om h*n är så införstådd i hur mobbning fungerar och de psykologiska aspekter bakom så vet denne person också att alla problem ett barn kan tampas med inte syns på ytan, med andra ord kan ett barn på piss utan att det syns på utsidan!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 21:16:43 följande:
    mobbarna skall agas och nu menar jag faktiskt rena spöstraff!!! en dask på handen...nä nä nä...jag skiter rent ut sagt i vilka botten problem en mobbare kan tänkas ha,tar personen ut det genom mobbing-ja,då ska den ingen hjälp ha,flytta ungen,skapas det mobbing där med från dens sida-flytta igen och igen och igen så att den som mobbas tillslut mår så dåligt över alla flytten så att det kan äntligen räknas som lika mot vad den har gjort andra!!! öga för öga.tand för tand!
    Ja det lär ju verkligen hjälpa, slå på barn som mår dålig så mår de bättre! Jävligt smart uträknat...

Du borde hålla dig så långt ifrån allt vad mobbningsfrågor heter för med din attityd kommer du garanterat göra grymt mycket mer skada än nytta!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 22:39:03 följande:
    Jag är verkligen inte ute efter att mobbare ska må BÄTTRE!!!!! de när sig redan som det är på andras olycka!
    Ok, men då kan du heller inte förvänta dig att det kommer bli bättre. Om du inte vill att mobbaren ska må bättre så kan du också räkna med fler mobboffer! Du MÅSTE även arbeta för att mobbaren ska må bättre om du ska få ett slut på det hela...eller skulle alternativet vara att få mobbaren att må så dålig att h*n tar sitt liv kanske? För det är ju trots allt så långt det många gånger går för mobbade som inte får hjälp, och ska det nu vara ett öga för ett öga så....
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 22:40:02 följande:
    ja det stämmer men det behöver inte göra det
    Ehm, jo, det finns alltid en bakomliggande orsak. Men den är som sagt inte alltid lätt att se för en utomstående, ibland rent omöjlig om barnet samt omgivningen gör allt för att dölja det!

Sen ska man ha i beaktande att den VERKLIGA mobbaren ofta är en som finns i periferin och aldrig själv verkligen aktivt mobbar utan ser till att ha medlöpare som gör grovjobbet!
  • Plutteli
    Decnet skrev 2009-10-06 22:44:35 följande:
    Ok.. Jag måste få höra detta.. Vi ponerar du har ett barn.. (Har ingen aning om du har eller inte) Det här barnet har kommit i konflikt med någon granne eller person från skolan där vardaglig "mobbing" förekommer. det är inte bara psykisk mobbing.. Det är fysisk mobbing också, och din unge kommer hem med både blåmärken och spontangråter då och då.. Du får dessutom veta att det här har faktiskt försigåtts i över 2 års tid... Då ditt barn är på bristningsgränsen och h*n orkar inte vara tyst längre och pekar både ut namnet och personen på er gata.. Vafan gör du åt saken rent praktiskt? Talar du om för ditt barn att "den här mobbaren mår nog säkert flera gånger dåligare än du så på måndag traskar vi till rektorn och så får han minsann veta hut rent verbalt.. Eller, suger du tag i ungjevlen på gatan och hänger upp honom naken i flaggstången för allmänbeskådan och förklara läget för förbipasserande att det här aset skall få känna på hur det är att må piss.. Ordet är juh givetvis fritt.. men hur hade du agerat i situationen då jag förmodligen hade gjort det sistnämnda..
    Jag hade tagit ett snack med barnet, UTAN föräldrarnas inblandning till en start för att försöka luska ut VARFÖR barnet gör det den gör, vad som är problemet. Att ge sig på ungen rent fysiskt kan få tre möjliga utgångar: Mitt barn får betala vid första bästa tillfälle, Ett annat barn får betala vid första bästa tillfälle. Barnet som mobbat kommer för all framtid må sämre än vad som är vettigt för något barn att behöva må, och ev. självmord skulle ligga på mitt samvete vilket jag aldrig skulle vilja ta!

Så, jag skulle göra allt i min makt för att hjälpa mobbaren att må bättre för att lämna sitt beteende och samtidigt stötta och hjälpa mitt barn och förklara varför jag gör som jag gör!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 22:49:34 följande:
    Tänka sig bara 22 år gammal o redan psykolog,pedagog,socialantropolog och dessutom lite av en allvetare...Rainman varning..
    Rainman? Nä, jag har bara iq 164-166 (beroende på test)...

Hur som, jag har rätt mycket erfarenheter i mitt bagage trots min ringa ålder om 23 år.

Min mamma och min gudmor är båda utbildade psykologer och har lärt mig en hel del, jag har själv utsatts för mobbning under 13 år, samt både fysisk och psykisk misshandel i hemmet, jag har läst pedagogik på universitet och då ingick även psykologikurser kring just mekanismerna vid mobbning osv. Jag läser mer eller mindre allt jag kommer över inom ett stort fält av ämnen, jag har arbetat med barn i utsatta situationer (barn till missbrukare, apatiska barn, mobbare och mobbade m.m.) osv.
    Så bara för att man är ung betyder det inte att man inget varit med om!

Förresten, en liten fråga till dig:
    På ett av de läger jag varit med och anordnat samt varit ledare för var det vid ett tillfälle med ett barn som varit svårt mobbad under ca 2-3 år i skolan. Orsaken till att han skulle vara på lägret var just för att ge honom en chans att vistas bland barn som inte skulle döma honom och där inget våld skulle förekomma. På detta läger var han en av de äldre och största av deltagarna, och gissa vad som hände? Han såg en chans att få vara den som hade makten och blev en översittare utan dess like, han slog de yngre barnen, stal deras saker osv. osv.
    Hans mamma var med och skötte köket (hon ville inte lämna honom ensam) och hon gjorde INGET åt hans beteende med motiveringen att han haft det så jobbigt...så istället för att få en chans att nå denna kille och hjälpa han må bättre var vi tvunget att se på när han misshandlade de andra barnen utan tillstånd att göra nått! Detta barn hade tydligt lärt sig att den som är starkast bestämmer och gör vad han vill, vilket han praktiserade fullt ut! (Bla vägrade han även delta i de obligatoriska sysslor som alla andra barnen gjorde och slog den som försökte säga nått om det)

Vad hade din lösning på detta varit? Barnet var ju en som blivit ordentligt mobbad under lång tid och enligt dig ska ha hjälp, men samtidigt förvandlades han själv till en mobbare av värsta sort och borde få spöstraff? Eller?
  • Plutteli
    Decnet skrev 2009-10-06 22:52:03 följande:
    Ok.. då vet jag.. Inte för att starta massa dispyter eller så, men var bara sugen på ett vetigt resonemang till "hur man får stopp på en mobbare".. Vågar vi fortsätta "poneringen" med att han skiter stort stycke i dig och dina pedagogiska utlåtanden och ger din unge på käften dagen efter?
    Hade detta hänt hade jag vänt mig vidare, förr eller senare kan man ordna hjälp om man bara vill och det hade det varit värt för att få mitt barn fredat utan att för den sakens skull få någon annans unge att må sämre än mitt eget barn.
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-06 23:06:13 följande:
    Om vi ska återföra mobbningsdiskussione närmare trådens ursprungsämne... Majess hävdar alltså att små barn som inte går att tala tillrätta ska ha "dask" i situationer där de t ex är "störiga" "stör vuxna" och "hänger över kakfatet", för annars kommer de att fortsätta vara odrägliga och bli mobbare som äldre. Jag hävdar att daskar, aga och maktbaserad uppfostran snarare ökar risken att bli mobbare än minskar, och har påvisat stöd för detta påstående i aktuell forskning kring mobbning. Majess har också uttryckt att i mobbningssituationer ska öga för öga, tand för tand gälla som straff för mobbare, eftersom mobbare mobbar för att de är elaka. Jag menar att det inte är så enkelt, att det alltid finns strukturer bakom. Det innebär inte att det är "synd" om mobbare per automatik - men att man måste gräva djupare för att bli av med problemet. Kort sammanfattat av några meter inlägg. Mer input på det, tack.
    Från mig får du inte annat än medhåll :)

Det jag fortfarande undrar från Majess sida dock är om en mobbare som drivit sitt offer till självmord också ska drivas till att ta sitt liv? Annars funkar ju inte en tand för en tand resonemanget...
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 23:35:13 följande:
    Nej DÄR tror faktiskt jag att det hade hjälpt att ta in pojken o prata med honom o få honom att relatera till hut han kände sig när han var mobbad!!! det tror jag hade funkat för att han VET hur det känns. Men en mobbare som själv inte utsatts för den behandlingen kan man nog inte tala tillrätta på samma sätt för de har ingen djup sådan smärta att relatera till. och förresten,en fråga utan elak mening bara nyfikenhet:du har ju sagt att dina föräldrar både misshandlat dig fysiskt och psykiskt och ändå sitter du o talar om hur mycket psykologi du lärt dig av din mamma psykologen? det går inte riktigt ihop...
    Jodå, min mamma var en utmärkt psykolog när det gällde andra vilket jag lärde mig mycket av, sen var hon ju på sätt och vis även en bra psykolog på det vis att hon visste att missbruka sina kunskaper när det handlade om att göra maximal skada på mig, så det är inte motsägelsefullt!

Sen är det fullt möjligt att mobbaren visst har en sådan smärta inom sig, kanske inte från mobbing men från annat, något man bara kommer få reda på om man försöker hjälpa barnet. (Nej alla mobbare har inte så ont inom sig, men många, däremot har alla mobbare ont på något vis.)

Förövrigt är det ju lite svårt att säga när det är nog för alla reagerar ju olika. Gör mobbaren en sak mot ett barn så kanske det barnet blir ledsen men egentligen blir det inga djupa spår, gör sedan en vuxen samma sak mot mobbaren kanske h*n faktiskt mår mycket sämre av det än det mobbade barnet gjorde och får psykiska men för livet!
Svar på tråden Aga?