Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-09-28 23:51:31 följande:
    Det är ett välkänt faktum att barn just i 2-3 årsåldern aktivt trotsar särskilt sina föräldrar, som ett led i att differentiera sitt jag från omvärlden. Frigörelse och identitetsutveckling. Alla barn beter sig inte på samma sätt i "trotsåldern", men jag vill lova att det barn som blir bemött med daskar och inte med lugn, tålamod, respekt och gränssättning utan inblandning av våld löper betydligt större risk att skada både självkänsla och identitetsutveckling.
    om de ungarna fortsätter att utveckla den typen av identitet så står jag helt för att om en dask "skadar" den utveckligen :Hurra!
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande:

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.
    överprioritera kallar jag det.Att sätta en äntrig unge över vuxna.big no no
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:54:34 följande:

Jag respekterar också en tillsägelse eller ett råd. Men att någon skulle daska till mig eller så är för mig helt oacceptabelt.
    ja och att inte respektera en tillsägelse vad gör man då llåter barnet känna sin ilska och frustration?? skrika och fara ut mot allt o alla för att det befinner sig i en utvecklingsfas?? herregud vad många löjliga ursäkter för rent ouppfostrade snorungar.
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:54:42 följande:
    Ok, ja...tycker man som förälder att de är ok att slå sitt barn, så visst!! Synd om ungen iaf...och föräldrarna som inte förstår att det finns andra sätt att nå målet...och som inte förstår att målet kanske är för högt satt för barnet!
    tydligen bara för vissa barn med curling mammor
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:57:32 följande:
    Men det är ju just det som är grejen. Trotset är inte själva utvecklingen, trotset är vägen dit. Och hur barnet blir bemött under trotsperioden är avgörande för hur barnet utvecklas och ter sig efteråt. Ett barn som blir bemött med våld i det läget blir förmodligen osäkert, otryggt och lär sig att våld är OK.
    ja våld ja,men en dask på näven??!!! ge dig
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:58:41 följande:
    Så kom det igen, dags att läsa på om barns utveckling kanske!! ;)
    återigen,skall alla utvecklas samma enligt dig?
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-28 23:58:38 följande:
    Begär du total lydnad från dina barn i alla sammanhang?
    Nej faktiskt inte,ett barn behöver testa gränser,rimliga,definitivt!
    Och om de har en bra argumentation är jag inte hellre sämre än att jag kan ge mig,bara för att de är barn är de inte dumma.de kan oxå ha rätt.vad jag vänder mig emot är all dessa mjäkmammor som inte tar tag i deras ouppfostrade ungar utan skyller på utvecklingsfaser,trötta barn kan inte uppfostras...ger barnen odelad uppmärksamhet så att det tror att det går före alla vuxna oavsett situation..
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-29 00:06:46 följande:
    Nu handlade det om att du tror att du måste slå ditt barn för att sätta gränser.Tror du inte alls på att du är en förebild för ditt barn - att ditt barn lär sig att hantera svåra situationer utifrån hur du själv gör?
    Nu är du ute o cyklar.läs mina inlägg ordentligt från början,jag har inte ngn gång ens daskat mina barn! jag står bara för att jag har full förståelse för de som ger en dask på handen....
    och jag svarade på din sakfråga,om jag begär lydnad,det fick du mitt svar på.
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-29 00:16:18 följande:
    OK så du tycker våld är en bra uppfostringsmetod men du använder den inte själv.Tror du att våld kan lära´barn att respektera andra människor?Tror du att våld kan lära barn att använda våld?
    för det första jag anser personligen att det är en ordentlig skillnad mellan våld och en liten dask på näven!
    Jag tror inte att våld kan lära barn respekt för andra människor,däremot tror jag inte att en daskpå handen är ett sätt att lära sina barn att INTE ha respekt för andra människor.
    Ja jag tror definitivt att väld kan lära barn att använda våld,men min definition av våld skiljer sig nog från din så att få en dask på handen tror jag inte kommer medföra att ett barn blir våldsamt.nej.
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-29 00:22:42 följande:
    Hur förmedlar du till det lilla barnet att det är ok att daska en annan, när den inte lyder...men inte att använda "våld"? Vad säger föräldern till barnet som daskat ett annat barn på dagis, för att den inte gjort som barnet velat? Att det är ok, så länge man inte använder "våld"?
    läs slutet på mitt inlägg ovan,jag tror inte att ett "daskatpå näven"barn blir våldsamt.
Svar på tråden Aga?