Inlägg från: P ä r l a n |Visa alla inlägg
  • P ä r l a n

Aga?

majess skrev 2009-09-28 23:06:01 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande:
    nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn.bägge får konsekvenser fysiska och psykiska...att daska är INTE aga enligt mig.
    Så mammorna i afrika gör fel och äckliga handlingar som ammar sina behövande barn?

Vad har du för belägg för att långtidsamning kan skada? Jag är övertygad om att en dask (inte på skämt utan i uppfostringssyfte) skadar mycket mer än vi tror.
  • P ä r l a n
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....??Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma.Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället?Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    men lägg av! Skojar du eller? Det är väl ingen som tvingar tutten i munnen på sitt barn som inte vill, nu går du verkligen till överdrift!

Vem har sagt att barnet som har ammat i 4 år inte får MAT?! Varför är det mer ok med välling eller ersättning som tillägg utöver den vanliga maten?
  • P ä r l a n
    majess skrev 2009-09-28 23:33:59 följande:
    inte alla! men många,just för att om de inte lärt sig efter 5 ggn de stoppar näven i ngn annans mat etc så kanske väninnan du fikar med är trött på att du pedagoguppfostrar din unge medans hennes sabbade lunchtallrik får stå för konsekvenserna och dessutom lyssna på eländet av malande hela lunchen så du hade fått ut mer av lunchen om du tagit den själv!
    Tja jag hade flyttat ungen närmare mig och gjort det omöjligt för henne att sätta näven i någon annans mat. (tex genom att fånga upp handen innan hon lyckas och att få barnet koncentrerad på sin egen mat)

Fattar inte varför en dask på handen skall vara en utväg, finns så mycket annat man kan göra
  • P ä r l a n
    Nilsfar skrev 2009-09-28 23:41:47 följande:
    Det kan ju vara värt att fundera på vad man lär ut med våld som "uppfostringsmetod"."Om du inte gör som jag säger så slår jag dig." Det kan ju vara värt att fundera på vilka barns som använder våld när de själva inte får som de vill - eller vilka vuxna som använder våld för att deras partner inte gör som de vill.Som förälder måste man vara medveten om att det vi vill lära ut och det vi verkligen lär ut med vårt beteende inte är samma sak.
    bra skrivet!
  • P ä r l a n

majess - är det okej att din man daskar till dig om du gör något du inte bör göra?

• P ä r l a n
    Mopsan skrev 2009-09-28 23:47:25 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:46:08 följande:
    hmmm me like men det är väll en annan diskussion
    hahaha
  • P ä r l a n

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"

Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.

• P ä r l a n
    majess skrev 2009-09-28 23:49:37 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:46:08 följande:
    nä men jag kan respektera en tillsägelse:)if not då får du gärna daska mej...
    Jag respekterar också en tillsägelse eller ett råd. Men att någon skulle daska till mig eller så är för mig helt oacceptabelt.
  • P ä r l a n
    mamman2008 skrev 2009-09-29 11:10:43 följande:
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra?Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon. Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
    Sa jag att barnet var 2-4år? Hon var 5 och kunde mer än väl tala om det som det pratades om.

precis som du säger så kan man säga "jag vill gärna prata färdigt med mina vänner sedan så är det din tur" innan man knappar till ungen ellerhur?!

Min dotter får inte köra med mig heller, men jag låter henne vara en del utav mitt liv och visar henne o lär henne hur hon skall vara i sådana situationer och det krävs att man då ger barnet uppmärksamheten för att förklara att hon får vänta lite

tänk om barnet är akut toanödigt och mamman inte lyssnar, vad händer då sedan när hon kissat på sig? ska man få en klapp över rumpan för att man inte sa till i tid då eller?

Ni pratar om barn som om de är utomjordingar, om man från start respekterar sina barn och lär de respekt så kommer de att lära sig hur man gör och behandlar andra i alla möjliga situationer.
Svar på tråden Aga?