-
Jag kräver inte att du ska buga åt något håll, jag vill bara att du ska förstå att det är fel att slå barn, att det finns 1000 andra utvägar.majess skrev 2009-09-28 14:36:15 följande:Vad man läser i tidningar nu för tiden och även vissa trådar här inne är ju hur dåligt saker sköts från dagis nu förtiden så ursäkta mig att jag inte bugar för din sk expertis. -
Varför jag tar upp det? För att du går på om att man kan använda daskar när "inget annat funkar" "när barnet hackat gaffeln i bordet sex gånger" osv. Då måste jag bara påpeka att jag har mött många barn i mitt yrke och mitt privatliv och att jag ändå aldrig varit i en situation där "ingenting annat funkar".majess skrev 2009-09-28 14:54:00 följande:Om du inte kräver det så varför tar du ens upp det?Och som jag har sagt tidigare härinne,jag har själv aldrig daskat mina barn på ngt sätt men jag förstår dem som gör det.Samma gäller att jag aldrig har sagt att lavett eller smack på rumpan är ok.Tror själv inte att barn får ngra större men efter att ha fått en liten dask på handen...
Jag tror f ö defintivt att barn kan få men av att bli daskade. Betydligt högre risk än om man hjälper dem förstå vad som är fel, avleder dem eller provar någon av de andra 1000 möjligheterna som står till buds. -
Sjukdomar får man av virus och av bakterier, inte av för lite/för mycket kläder.majess skrev 2009-09-28 14:59:15 följande:Nä,absolut inte...men man kan ju anse att den som är barnpedagog skall begripa det men inte bara det utan även andra saker som ingår i att ta hand om andras barn på tex dagis,såsom att se till att de har ytterkläder på sig ordentligt......det ingår ju också i barnaga.....läs själv vad valadis skrev från vår kära lagbok,tillfogar sjukdom.......
Att du tycker förhållandena på svenska förskolor är dåliga har dock inte så mycket med om aga är rätt eller fel att göra.Men självklart kan även förskolepersonal göra sig skyldiga till vanvård och misshandel, även om det oftast sker i hemmet av barnets huvudvårdare. -
Men du, du har ju ingen aning om hur jag specifikt sköter mitt yrke, eller hur?majess skrev 2009-09-28 15:04:05 följande:Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
Lämna den diskussionen därhän innan det kommer till allavalriga personangrepp och kom med vettiga relevanta argument för din åsikt istället. Att aga skulle vara OK för att svenska förskolepedagoger är dåliga på att klä barn är liksom inte...riktigt relevant. -
Om vi ska fortsätta använda liknelser så är det snarare så att du famlar efter halmstrån - i helt galen tunna...majess skrev 2009-09-28 15:11:39 följande:Ja ja...men du vet väl också en ganska grundläggande faktor,det är INTE nyttigt för ett barn att vara ute utan tillräckligt med kläder på kroppen!Jag är själv ssk så jag vet mycket väl vad som orsakar förkylningar...Och med mina angrepp på dagis personal så menar jag bara att man kan inte ena sekunden tala för en sak som skall skötas så pedagogiskt så,för att i nästa missköta andra lika viktiga åtaganden...lite kasta sten i glashus...
Du menar alltså att alla 84 000 förskolepedagoer inte kan uttala sig om barnaga för att de missköter sina åttaganden. Eller att jag inte kan uttala mig om barnaga eftesom jag missköter mina åtaganden? Och det vet du eftersom jag är förskollärare och "enligt vad du har hört om dagis idag" är jag då per automatik dålig på att klä på barn ordentligt med kläder...? -
När det gäller "lätt" aga är det ju främst de psykiska effekterna som är skrämmande. Här är en ny rapport som är rätt skrämmande: att stressen hos barn som blir agade kan leda till sämre utveckling mentalt, och därmed lägre IQ:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3568547.svd -
En lista på argument mot aga från Rädda Barnen:
•
Genom att slå förmedlar man att "den starke har rätt".
• Genom att slå lär man ut att det är så man löser konflikter.
• "Jag läste i tidningen om en man som överlevde en frontalkrock på motorvägen. Han blev inte ens skadad. Men ingen skulle påstå att det inte är farligt att krocka…"
• Barnets syn på sig själv blir "Jag är en person som andra har rätt att slå" (kränkningen påverkar barnets självbild).
• Barn förstår oftast inte sambandet mellan vad de gjort och straffet.
• Det gör ont – och kan vara farligt.
• Barnet blir rädd och otryggt.
• Barnet blir ledset och osäkert.
• Det är alla barns rätt att skyddas från alla former av våld, även i familjen.
• Barn är individer och inte enbart ägodelar som ska formas att bli vuxna.
• Barn är i behov av mer skydd och stöd än vuxna, inte mindre.
• Om syftet med aga är lydnad så är det ineffektivt – det kan leda lydnad på kort sikt, men inte i längden.
• Även barn ska ges möjligheter att grunda beslut på förnuft, inte av blind lydnad.
• Om syftet med aga är lärande så är den främsta lärdomen för ett barn som upplevt våld att våld är acceptabelt för att få sin vilja fram.
• Om syftet med aga är att få respekt så blir effekten den motsatta – respekt kan aldrig bygga på rädsla vilket innebär att våld förstör tillit och respekt.
• Aga har en tendens att eskalera och "kräva" en upptrappning för att fortsätta vara "effektivt".
• All aga får inte långsiktiga negativa konsekvenser, men vilka konsekvenserna blir går aldrig att veta på förhand.
• Aga var tidigare en självklar del i barnuppfostran – idag vet vi faktiskt bättre
• Det är bättre att hitta en lösning på konflikten med barnet som du gör med andra människor där våld inte acceptabelt.
-
Det finns INGET barn som behöver en dask!!!majess skrev 2009-09-28 15:48:16 följande:Där hänger jag helt med,det är en svår övervägning,där jag tack och lov!inte ngnsin har behövt ta ställning till sådana saker,jag har aldrig behövt ! Och även om mina barn hade varit stökiga så hade jag inte ens daskat dem på näven! För jag älskar mina barn,men däremot ser jag många barn i bekantskaps kretsen som är hur jobbiga som helst med trötta föräldrar som bara försöker o stå ut medans deras ungar kör över dem. De barnen skulle behöva en dask på näven....
Du säger det ju själv - du älskar dina barn, och dem man älskar slår man inte. Och dina vänners barn - älskar inte föräldrarna dem? Varfö inte stötta dem i deras föräldraskap istället för att lägga över problemet till barnen och straffa dem?Jag tog upp mitt yrke eftersom jag har möter och har mött många barn som burit sig åt på alla möjliga sätt, men det har aldrig varit aktuellt med slag, daskar etc eftersom det finns 1000 andra möjligheter att få barnen på "rätt köl" med ett oönskat beteende eller dylikt. Det är f ö inget man behöver pedagogisk utbildning för att kunna inse (hoppas jag), men jag tog upp mitt yrke i syfte att visa att jag har mött så många barn där konflikter har kunnat lösas på så många andra sätt.majess skrev 2009-09-28 15:51:56 följande:Nej du kan säkerligen vara en hejare på att sköta ditt yrke,däremot så var det du som tog upp ditt yrke,inte jag som frågade...då svarade jag bara att i allmänhet(sedan finns det givetvis undantag..) så har inte dagisfröknar det bästa av rykten -
Men det är ju föräldern som brustit i sitt uppdrag att vägleda barnen - så varför ska barnet straffas?majess skrev 2009-09-28 16:04:43 följande:Jag är inte sämre än att jag kan hålla med.Du har ett vettigt argumentation sätt! Jag vet att det lika väl kan slå fel,du har rätt,men ibland så ser man dessa som du har rätt i ouppfostrade barn från strat...göra de mest dumma saker,som man liksom bara inte kan fatta att föräldern står ut med!! och ofta men inte alltid kommer det ett trött jaja gumman så är inte snällt,och barnet fortsätter som om det inte ens hört,och eftersom jag är en ärlig människa som säger vad jag tycker och tänker så kan jag med en gång säga att de barnen,eftersom de inte är mina,kan jag ibland tycka att om deras föräldrar brustit så mycket i starten så borde ngnting lite mer drastiskt ske för att få barnet att Stopp!!Nu är det nog! Inte så drastiskt som slå dem,men en liten dask på handen...
"Tyvärr, lilla Kajsa, din mamma&pappa har inte visat dig hur man ska vara mot andra människor, så nu måste vi daska dig lite!"
Vad lär det barnet, menar du? -
Så att daska barnet är det enda sättet att få det att sluta uppföra sig illa, menar du?majess skrev 2009-09-28 16:13:56 följande:Ja men vad lär det barnet att inte göra det då??? Att fortsätta?? och sedan kommer det till förskolan och skolan och får så mycket stryk för det har trott sig kunna bete sig hur som helst utan konsekvenser innan....