Inlägg från: mamman2008 |Visa alla inlägg
  • mamman2008

Aga?

SaramedM skrev 2009-09-28 22:27:46 följande:
    Om man har ett barn som aldrig sover så hjälper man det barnet, och fortsätter tills barnet fått hjälp
    Ja men då blir de som ja skrev.... många månader.... upp till flera år.... liv i spillror, hem som förfaller, behov som ej blir tillfreds för föräldern mm.....

Nä usch så vill ja inte ha de... då lägger ja hellre ner barnet och låter de skrika!
  • mamman2008
    majess skrev 2009-09-28 22:29:20 följande:
    att amma sitt barn tills hjälmaren börjar brinna är INTE samma sak som gröna tapeter.....
    ASG.... haha roligast ikväll.... fan va bra inlägg *kan inte sluta garva*
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-28 22:48:52 följande:
    Varför hakar du upp dig på om det är straffbart, eller inte!?!?Det spelar väl som helst ingen roll, man kränker sitt barn när man slår...oavsett om man slår på rumpa, kind eller hand!! Det finns andra sätt att uppfostra på! Inget barn gör sig förtjänt av dask!!
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....??
    Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma.
    Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället?
    Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:11:17 följande:
    Precis lika vidrig som att ett barn växer upp med dikatoriska föräldrar som inte har förmåga att ge sitt barn en barndom, utan istället kräva total lydnad...och i samma veva anse sig själv och sin egentid som viktigare än barnets försök till uppmärksamhet!!
    Men vem har sagt att man vill ha egentid eller tillfredställa sina egna behov i evighet? Men om ja vill ta en rök på balkongen på 2 min och inte tar med mig barnet eller om jag vill skita ifred och torka mig ordentligt utan att springa upp för minsta pip.. eller om ja har ett kolik barn som skriker i 12 timmar i sträck... måste jag inte kunna få 5 min egentid för att samla krafter eller kunna påbörja maten för att sedan försöka laga mat samtidigt som jag bär på en gapande barn... ska jag inte få det då??
    Är man en dålig förälder för att man vill samla krafter i 5 min när man inte orkar mer eller för att man vill äta något eller skita på toan?

Ja men då måste nog vi vara många då som är det.. och tyvärr är vi nog isf i KRAFTIG majoritet för de är bara typ du och 5 andra härinne som är "perfekta" enligt er själva!

Men okej OM jag nu är en dålig förälder för att jag vill orka med mitt barn och då tar en 5 min paus för att samla krafter ja då är jag väl en dålig mamma då..
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande:

Har en bekant som dakade till hennes dotter på handen då hon stod o tände och släkte lampan hela tiden. Det syntes klart o tydligt att allt hon egentligen ville var att mamma skulle lyssna lite på vad hon ville säga, men mamman var helt inne i en diskussion med några vuxna, och avfärdade helatiden hennes dotter med "sluta vara jobbig" "sluta nu!"Situationen hade ENKELT kunnat lösa sig genom att mamman satte sig i barnets höjd och frågade vad det va, lyssnade och bad henne att inte göra så mer eftersom mamma vill prata färdigt. Jag borde veta det då jag har stoppat denna flicka flera gånger från att göra sin mamma knäpp genom att TALA med henne och göra henne delaktig.
    Jo men varför ska ett barn hela tiden ha rätt att avbryta när de vuxna diskuterar..... ja hatar att diskutera med andra vuxna som avbryter varje minut för att det står ett tjatigt gnälligt barn och sliter i kläderna på en....

det är skitjobbigt.... barn måste lära sig att vänta på sin tur och är den vuxna upptagen ja då får barnet helt enkelt leka med något annat tills mamma är klar!

Och förresten ett barn ska inte vara delaktig i diskussioner som vuxna har som inte angår barn,.... försök att göra ett barn delaktig när man pratar ekonomi, politik, kärlek, psykiska eller fysiska problem... nej nu..

Adrig att mina barn ska kräla över mitt huvud och hålla på att avbryta.... en gång kan va okej men inte 10 ggr...

detta barn var nog mest uttråkat och mamman kanske hade en viktig diskussion och ungen kände sig rastlös men då kan man ju som mamma AVLEDA som du ofta tar upp... så varför bad du inte denna mamman sätta ungen framför teven eller vid ett bord med kritor och papper?
    Nån måtta måste det vara!
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:05:49 följande:
    Vad förhindrar att barnen är med och diskuterar politik m.m.? Det är ju bara bra för barnet som får en stor allmänbildning som kommer hjälpa multum i skolan!
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra?

Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon.

Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:17:43 följande:
    Varför är allt så svart och vitt? Man KAN tala med sitt barn om att det får vänta istället för att ignorera och slutligen klappa till ungen.Jag fick diskutera allt från naturkunskap till politik med mina föräldrar från jag var ca 3 år och det gick bra, man får ta det på en lägre nivå när det behövs bara.
    Ja men diskuterar ja med vänner eller andra mammor så tänker inte jag involvera barnet i allt nej.... det kommer ja inte göra.. och NEJ om jag diskuterar något viktigt och vill diskutera det färdigt och komma fram till något tänker jag väl inte sitta och tramsa och ta det på en lägre nivå bara för att ett trotsigt barn ska prompt va med.... NEJ alrig NEVER!

Barn får vara med i diskussioner som jag anser att de klarar av resten ska dem fullkomligt skita i!
    Samt att barnen måste lära sig att leka med sina leksaker SJÄLVA och inte hänga och klänga på mamma dygnet runt!
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 12:09:23 följande:
    Jo det är bra om de kan leka själva, men måste det göra det jämt, och aldrig med dig?Och varför ens ha barn om de bara ska vara tysta snälla och lydiga, aldrig störa och aldrig märkas samt om man bara gör dem till problem?Bättre att skaffa fiskar då istället...
    Jag leker med barnet NÄR det finns TID över men inte om jag har en vän på besök.... eller om jag ska laga mat så leker jag inte med barnet, eller om ja ska skita på toa så tar ja inte med barnet in och leker tittut och har bajs och kiss snack NEJ!

Barn ska vara snälla och lydiga självklart och det blir dom om man uppfostrar dem på rätt sätt inte om man bara låter dem vara med en 24/7 överallt...

Barn hörs och märks ändå oavsett om de får eller inte.... man ser ofta på ett hem eller en familj om det finns barn med i bilden.

De har öh heller inte med att göra om man har en "vuxen" diskussion med en väninna eller liknande... då kan de leka med sina leksaker annars varför ska man ha leksaker till barnen? Jag är då defintitivt inte en leksak för mina barn det ska gudarna veta... jag är mamma en egen människa och egen individ med egna behov. Barnen kommer in i mitt liv inte tvärtom! Jag har självklart VELT dem men jag har även VALT hur jag vill uppfostra dem och hur jag vill bli bemött av dem!
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:16:38 följande:

Sa jag att barnet var 2-4år? Hon var 5 och kunde mer än väl tala om det som det pratades om.precis som du säger så kan man säga "jag vill gärna prata färdigt med mina vänner sedan så är det din tur" innan man knappar till ungen ellerhur?!Min dotter får inte köra med mig heller, men jag låter henne vara en del utav mitt liv och visar henne o lär henne hur hon skall vara i sådana situationer och det krävs att man då ger barnet uppmärksamheten för att förklara att hon får vänta litetänk om barnet är akut toanödigt och mamman inte lyssnar, vad händer då sedan när hon kissat på sig? ska man få en klapp över rumpan för att man inte sa till i tid då eller?Ni pratar om barn som om de är utomjordingar, om man från start respekterar sina barn och lär de respekt så kommer de att lära sig hur man gör och behandlar andra i alla möjliga situationer.
    Oftast handlar det inte om toanödig det kanske är nångång... oftast i dessa situationer så har barnen TRÅKIGT för att de inte får uppmärksamhet helt plötsligt och så himla nyfiken på vad vuxna pratar om... fall de dricker kaffe med kaka ja men då skaaaaaaaa barnet oxå ha även om de nyss ätit 20 kakor... det kan ju slinka ner nåt mer så då måste de stå och övervaka och tjata för att få sin vilja igenom. Men ett barn har väl LEKSAKER på sitt rum eller har jag fel? Dom är till för att lekas med inte stå på en hylla och se fina ut....
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-29 13:04:29 följande:

mamma2008 - Varför inte låta barnen vara med o laga mat? Min tjej e bara ett men hon får sitta brevid mig i sin stol med en matkniv och en grönsak o den "skär" hon på, men för det mesta så äts det upp ist. När jag diskar står hon på en stol (men andra stolar runt så hon inte kan ramla) och håller i en diskborste o städar ofta sin egen tallrik osv. Visst blir det blött överallt men snart kommer hon kunna diska riktigt o då kan hon ju hjälpa mig på riktigt!Jag förstår absolut att man inte kan prata med barnet HELA TIDEN men att inte avbryta för att tex ge barnen kritor eller lyssna på barnet (om de tex e kissnödiga eller har ont osv) låter för mig mycket konstigt. Min dotter leker för det mesta för sig själv, men när hon kommer o drar i mig så förstår jag att det måste vara något, kollar på tex klockan o inser att hon kanske e hungrig sätter henne i stolen med lite mat som hon kan äta själv o fortsätter konversationen med vänninan.Låt barnen vara med i ditt liv, vara en del i livet, låt barnen vara behövda i familjen så löser sig MYCKET!ang att gå på toa: klart man skall kunna gå själv. men har man en liten ettåring som jag har så sätter jag henne i tex matstolen/gåstolen med en UTMANANDE leksak (fastspänd utanför toa dörren och har dörren öppen) OM jag är ensam hemma. är mannen hemma sp får han ta henne givetvis.
    Ja va bra att du anser att du är så perfkt då....
    Min ettåring eller ja snart två... kan ja inte ge en kniv för de skulle sluta med blodbad så det tänker jag inte ens försöka... ja tycker inte barn i den ålder har med knivar att göra..... det tycker JAG är brist på tillsyn för man ska ju skydda barnenn från skadliga saker och en kniv är DEFINITIVT vass.....
    Med andra ord så låter du din dotter på 1 år använda kniv?
    Herrejösses asså.... galet....

Ja självklart kan ja avbryta och ge min dotter kritor och papper när ja pratar med en väninna men inte för att dottern ska avbryta tusen ggr.... utan då får mitt baarn sina kritor och papper och får sitta still vid bordet och rita.... mamma kan då prata vidare....

Om sedan mitt barn vill att ja ska titta på varje streck hon gör och jag hör orden "mamma titta" 300 ggr på en minut då är det väl klart att ja säger ifrån.
    Jag pratar mitt barn ritar.... jag kan kolla när teckningen är färdig och prata om den då vad den föreställer osv..... men under tiden så får mitt barn rita själv och jag får prata så blir alla nöjda och glada...

Och förresten... jag vill inte ha en 2 åring och en 1 åring i köket när ja lagar mat.. för att de är risk att de bränner sig, jag råkar spilla på dem, ja kanske råkar trampa på dem mm.... nä då får de vara i alla andra rum UTOM köket.... barngrind funkar alldeles klockrent!

Nä aldrig att ja sitter och skiter med toa dörrn öppen så skiten sprids i hela huset aldrig! det får stå för DIG!
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-29 13:12:59 följande:
    Varför låter du så arg på barnen, bara för att de är...ja, barn!? Inte bara dina egna, utan barn som fenomen, menar jag! När man läser dina inlägg så kan man tro att du snudd på är elak mot barn, bara för ren njutnings skull!! Påstår inte att det är så, givetvis...men, du får det att låta så genom det sätt du skriver på! Ser du ned på barn? Avundsjuk på barn? Anser du att barn är mindre värda individer? Jag är ärligt nyfiken vad som hänt, som gör att du låter så fruktansvärt anti mot barn?
    det där va ett påhopp och kommer omedelbart rapporteras till fl......

du vet inte alls hur jag är...

Jag är inte arg på barn men de ska hålla sig på mattan,,,, dvs lyssna och respektera andra

Jag är aldrig elak mot barn och kommer inte vara det heller... eller om man vill kalla det elakt att säga nej till ett barn om något ja DÅ är jag det varje dag men inte på annat vis....

Jag ser inte ner på barn men ja ser ner på morsor som inte kan uppfostra sina barn till snälla trevliga barn som kan vara med utan att bråka, skrika, slåss och grina för att de inte får sin vilja igenom!

Nej barn är inte mindre värda men det ska lyssna på sina föräldrar och rätta sig efter de regler man har i varje familj!

Jag är heller inte avundsjuk men jag är EMOT att barn ska få som de vill och få göra som de vill bara för att de just är barn! Jag tycker inte om att de inte ska följa regler som andra måste göra och jag tycker heller inte om att så många anser att barn ska få med privilegum än alla andra.. rätt ska va rätt.,.. de regler vi vuxna måste följa ska barnen följa,,,, dvs inte slåss, inte bråka, inte gapa och skrika för att vi inte får som vi vill, inte ta saker från andra mm.

Hur skulle de se ut om ja la mig ner i affären på golvet och grina för att ja inte får en klubba eller tablett ask när ja vill... om min man säger... nej min fru inte godis idag!
  • mamman2008

P ä r l a n skrev 2009-09-29 13:22:47 följande:

HAHA, men snälla nån inte får hon en VASS kniv! Finns en speciell barnvänlig matkniv till henne Stackars dina barn, blir helt utestängda från det viktiga (uppenbarligen) att laga mat osv. Jag är själv uppväxt med en mamma som lät mig vara med o laga mat, vi hade superkul tillsammans o inte tappade hon något på mig inte. Sedan så sitter tex min dotter still i stolen o hjälper till vet inte hur jag skall råka spilla något på henne där? Jag undrar jag också varför du verkar vara så arg barn i allmänhet?
    Nej de blir inte utestängda de får helt enkelt vänta med att vara med tills jag anser att de klarar det.. dvs kanske runt 3-4 år då man kan förklara för dom och tala om hur saker ska va och vad som är farligt mm... det är ju då de förstår bättre,,, min son på 2 skulle inte förstå att en kniv använder man till maten utan den kommer han springa iväg me och göra annat tok med... och min dotter som snart är 1 är inte intresserad hon ska bara titta på alla knappar och ljus och lampor.... att ge henne en kniv vore oxå ganska oansvarligt!

Nä inga knivar slöa eller vassa för mina barn inte.
    Såna farliga leksaker undviker ja helst..

däremot hör och häpna så får min son hjälpa till i köket och vet ni vad han får göra? Han får plocka ur och i diskmaskin, starta den, han får hjälpa mig att sopa eller dammsuga om han vill det, han kan få hjälpa till att duka (dock har han inte velat det än)

Men det är jag som sköter knivarna och andra farliga saker...
  • mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-29 13:27:22 följande:
    Påhopp? Vad är det för påhopp att säga att dina inlägg ger INTRYCKET av *** Hon säger ju inte ATT du gör ditten och datten eller är på vissa sätt bara att ditt sätt att skriva ger ett specifikt intryck. Ett barn är ett barn, om de skriker för att de inte får sin vilja igenom är det ju för att de inte vet bättre ännu. Vuxna vet bättre så det ÄR skillnad på vuxna och barn och vad man kan förvänta sig. Om samma regler ska gälla borde vi ju införa fängelse för barn också.
    Ja men hon skrev att ja va elak mm.... men du tolkar det väl som du vill till hennes fördel.

Vissa vuxna vet faktiskt inte bätte än så de heller men JAG gör det för ja skulle aldrig böla och skrika på min man bara för att han vill köpa äpplen och jag päron eller för att jag vill ha pommes och hamburgare varje dag och han säger till mig att nej idag ska vi äta fisk och potatis..... nä då säger jag bara okej då tar man det en annan dag då.... och när de gäller barn så är det godis på lördagen som gäller inte nån annan dag!

Ja fängelse för barn kanske inte skulle skada.. eller ja.... man kanske skulle sänka gränsen till 13 år.. för barn över det men under 18 har ökat i brottslighet på sistone... se bara på förra veckans efterlyst.. en 16 åring mördade sin flickväns skolkamrat för svartsjukans skull...
    eller den 16 åringen som våldtog och ströp 3 tjejer i somras.... HUA!
    Vilka idiotiska ungar de finns........ och man är barn tills man e 18 år....
    Eller den yngsta i historian... 14 år tror ja han va och rövade bort en kille på 8 år på vägen hem/till skolan....... och sen puttade honom utför ett stup.... FY FAN!
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-29 13:46:48 följande:
    För det första....Hon, är en han! ;)För det andra..."När man läser dina inlägg så kan man tro att du snudd på är elak mot barn, bara för ren njutnings skull!! Påstår inte att det är så, givetvis..."Så skrev jag! tror det urklippet talar för sig själv...Varför referar du till dig själv, som vuxen, hur du agerar osv...när det är barn vi pratar om! ...ehh, ja, det är ju bra, och du är jätteduktig som klarar av att inte få din vilja igenom, gentemot din man, när ni handlar!
    Struntar väl i om du e kille eller tjej,... kanske ska kalla dig DET istället... så blir alla glada....

Jo jag resonerar så att även fast barn är barn så ska de lära sig regler och gränser och du och en hel del andra har ju sagt att barn förstår med än man tror eller???

ja fine då ser du..... barn förstår mer än man tror ja,.., då kan ja altså säga t mig ettåring att godis e på lördagar därmed basta och att han lyssnar på det i alla 17 år till och aldrig tjatar????
    HAH inte en chans.... han lär tjata 1000 ggr om det för han förstår ju inte att det är godis på lördagen. Barn ska ha samma rättigheter som alla andra BARN SOM VUXNA och säg vad du vill men så tycker JAG!

Det är skillnad i ålder och mognad JA men därmed säger inte de att barn ska ha annorlunda villkor eller regler! BASTA!

Nu ska ja hämta mina barn på dagis..... BYE
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 10:53:21 följande:
    sen är det återigen viss skillnad på vuxna och barn, jag kanske inte har så stort intresse av att vara med M och hennes kompisar och då låter jag dom vara ifredMen ett barn är ofta nyfiken och intresserat av vuxna på besök och vill vara med socialt
    Jo de kanske dem vill men varför ska de alltid få det 24 h?

Jag skulle säga till mitt barn att jag inte hänger som hökar över henne och hennes vänner därav bör hon ej göra det hon heller för mamma vill ibland kunna prata lite med väninnan utan barn i samma rum!

Samma sak som jag kan säga till min man att jag vill prata med en väninna utan han i samma rum....

Samma saker ska gälla ALLA i huset... om jag låter mina barn leka ifred med sina vänner så ska mitt barn låta mamma "leka/prata" ifred med mammas vänner...
    Och jag vill inte ha nyfikna barn med i alla konversationer 24 h om dygnet..

BTW så umgås mina barn oftare med sina vänner än jag med mina så då kan jag väl gott få den lilla stunden jag får någongång ibland och inte alltit behöva dra ut nånstans. .. ja kanske vill va hemma jag med....
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 15:43:14 följande:
    Barn som får den tid de behöver kommer inte att kräva föräldrarnas uppmärksamhet 24 timmar om dygnetNej samma saker kan inte gälla ALLA i huset, du är vuxen, dina barn är barn och det är helt olika förutsättningar ni harDu låter som att det är en rättvise tävling! om jag inte stör så ska inte du störa mig!Du har väl helt andra behov än småbarn har?
    Ska DU bestämma vad som är tillåtet hemma hos oss? och vad JAG tycker om saken?

JAG TYCKER ATT I VÅRAT HUS OCH MED VÅRA BARN SÅ SKA SAMMA SAKER GÄLLA ALLA.....

det finns ingenting du kan göra åt den saker ej heller bestämma hur vi ska ha det hos oss!
  • mamman2008
    Vasen skrev 2009-09-30 15:46:09 följande:
    Gäller det daskande också? En dask på handen från barnet om mamma sticker ner den i leksakslådan?
    Om jag tar något ifrån mitt barn eller något annat barn så får man oftast en respons.. och det är olika hur och vad barnet gör...

på förskolan ex där man jobbat och tagit nåt från ett barn som de inte ska ha eller använda så kan man lätt bli biten, få en spark, eller ett slag eller kränkande ord... ja det finns flera saker.

Så om mitt barn skulle göra nåt sånt mot mig för att det barnet TYCKTE att jag var dum så är det så! Det får man acceptera... man kan få olika responser jämt så jag är inte förvånad om nåt barn skulle slå mig eller sparka eller bita på mig om det blev arg för att ja tog ifrån det nåt..!
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 15:50:03 följande:
    Nej har jag påstått det, men barn och vuxna har inte samma utgångsläge!Att ha samma regler är absurt i mina ögon, barn är barn
    Barn är barn ja men de ska inte ha andra rättigheter eller få göra massa dumheter som ingen annan får NO WAY!

Barn ska inte ha RÄTTIGHET att EXEMPELVIS slåss, bitas, rivas, nypas, spottas mm bara för att de blir arga..... lika är lika och samma är samma....

Regler kallas det för med ett annat ord!
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 15:56:47 följande:
    Jo barn har andra rättigheter än vuxna , det står tom i en konvention som Sverige skrivit på!Där står bland annat att barn har rätt att vara just barn!Nej självklart inte slås, men nu var det ju socialt samspel vi pratade om? Sen kan man inte bemöta en 1,5 åring som bits på samma sätt som en 35 åring som bits, det är omöjligt eftersom det ligger helt olika saker bakom beteendet.
    för dig kanske men inte för mig för jag är inte som du!

Jag vill inte ha mitt barn PÅ mig 24 h om dygnet
    Jag vill kunna prata ostört med mina vänner även om det sker i mitt hem!
    Mina barn har fått leksaker för att LEKA med inte för att titta på.. det har även varsina rum just för att ha något EGET där de kan hålla på och leka och busa och riva hur de vill...

Jag vill ha regler för mina barn och jag vill att de ska lära sig gränser tidigt..
    Jag vill att mina barn ska få konsekvenser om de gör något de inte får.
    Jag vill ha trevliga, lugna och snälla barn som kan respektera mina önskemål samt andras.

Men det jag vill kanske inte du delar men då är det så... fine...

BTW kan du sluta och klandra mig och klanka ner på mig nu?
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-30 16:03:16 följande:
    Hela inlägget handlar om vad du vill, ingenting om barns värde,behov och vilja!Barn har lika stort värde som vuxna
    du får ta det som du vill men
    SLUTA NU EN GÅNG FÖR ALLA ATT KLANDRA OCH KRÄNKA MIG OM OCH OM IGEN!
Svar på tråden Aga?