Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Aga?

Lidingöbo skrev 2009-09-06 14:01:36 följande:
    Det bästa sättet att fostra ett barn till att vara respekterande är att umgås med barnet. Just nu finns det en problematik med "deattachment". Med det innebär att många föräldrar lämnar barnet tidigt på dagis, låter barnen få sysselsätta sig själva med leksaker osv upp till den nivå att barnet inte kommunicerar tillräckligt med vuxna. Hur kan man föra sig "fint" om man blir fostrad av sina kompisar? Hur kan man veta vad som är viktigt och mindre viktigt då?Vi behöver umgås mer! Vi behöver inse att mänsklighet är inget som serverars genom andra ska umgås med våra barn. Det bästa som finns är att helt enkelt bara vara och göra saker ihop med sitt barn! Barn lär sig genom hur man själv beter sig. De behöver den referensramen!
    Men att lämna barn på förskola tidigt beror på att man måste. På förskolan jobbar man mycket med respekt. Mer än de flesta gör hemma.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 14:16:45 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 14:04:58 följande:
    Just den tanken att man" måste"är egentlig allvarligt fel dvs. om man nu tänker i ett större perspektiv. I ett större perspektiv har vi minskat och glömt bort värdet i att umgås i flera generationer. I förskolan och i skolan jobbar man mycket med respekt men sättet är inte lika slagkraftig om man som barn får möjlighet att umgås med flera generationer och att barnen inte klungas ihop så att vi fröknar inte har tid att tillrättavisa socialt felaktiga situationer. Vi måste tänka efter mer om det här. Jag tror inte att det här kommer att fungera. Självklart är ekonomin en stor faktor men när vi tänker på hur mycket ett barn kostar på dagis för samhället och vad man får i vårdnadsbidrag borde egentligen politikerna kanske höja och satsa mer på den idén. Kanske föräldralön i kombination med att man lever sparsammare borde kanske diskuteras.
    JAG var tvungen. Annars hade vi fått svälta.
  • grön banan
    Just den tanken att man" måste"är egentlig allvarligt fel dvs. om man nu tänker i ett större perspektiv. I ett större perspektiv har vi minskat och glömt bort värdet i att umgås i flera generationer. I förskolan och i skolan jobbar man mycket med respekt men sättet är inte lika slagkraftig om man som barn får möjlighet att umgås med flera generationer och att barnen inte klungas ihop så att vi fröknar inte har tid att tillrättavisa socialt felaktiga situationer. Vi måste tänka efter mer om det här. Jag tror inte att det här kommer att fungera. Självklart är ekonomin en stor faktor men när vi tänker på hur mycket ett barn kostar på dagis för samhället och vad man får i vårdnadsbidrag borde egentligen politikerna kanske höja och satsa mer på den idén. Kanske föräldralön i kombination med att man lever sparsammare borde kanske diskuteras.
    JAG var tvungen. Annars hade vi fått svälta.
  • grön banan
    Har ingen i äldre generationen i samma kommun. Arbetet med respekt i förskolan är oerhört effektivt.
  • grön banan
    Veladis skrev 2009-09-06 15:01:56 följande:
    Jag tror att det är lite både ock. Alltför många curlar och alltför många är för aktoritära. Kanske båda dessa ytterligheter kommer av att det är enklare på kort sikt att antingen vara för snäll eller att vara för strikt. Att hitta en bra medelväg, skapa relevanta regler och ramar tillsammans med barnen och följa dem kräver engagemang. Och avsett om man är hemmaförälder eller har sina barn på förskola måste man engagera sig i sina barn.
    Visst, men aga behövs inte i nåt av fallen.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 16:59:08 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 12:27:57 följande:
    Du får dra den slutsatsen om du vill. Ofta när man diskuterar Islam spårar det hela ut.
    Finns ju ok orsaker till det.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 17:21:08 följande:
    Det är en problematik när föräldrarna inte lär känna sitt barn så att tålamodet tryter. Det är också ett problem med tanke på att BO larmade om anknytning och att antal barnmisshandel har ökat. Jag tror att föräldraskapet har blivit mer som en "plötslig" korvstoppning i akutoritet när det i själva verket borde vara en "ständig" roll att vara förälder.Som vanligt håller jag med dig SaramedM för vi brukar samma syn på föräldraskapet.
    När är man en ständig förälder då?
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 17:26:45 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 17:23:33 följande:
    Det var en bra fråga. När man är närvarande. Psykiskt, fysiskt osv. När man har exempelvis hand om sina barn vore det bra om alla inte var ensamma framför datorn eller tvn osv. Det gäller att man pratar och umgås.
    Jag BÅDE umgås med barnen OCH sitter vid datorn o kan umgås med dem ÄVEN om jag är vid datorn.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 17:31:47 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 17:28:17 följande:
    Som sagt hur du lever ditt liv är inte min ensak. Du har ditt sunda förnuft och väljer hur du gör. Jag anser att man borde tänka på saken när man diskuterar det här problemet.
    Jag tänker.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 17:39:24 följande:

Barn är en stor välsignelse av Allah (Gud). Med deras fina hjärtan, kan barn formas att bli rättfärdiga människor endast med ett positivt och ömt närmande. Islam anser att barnen är en amanah (tillit) som ges till familjen och det sägs vara fard (obligatoriskt) för en familj att uppfostra ett barn på ett rättfärdigt sätt. Man får inte favorisera ett barn över ett annat. I Islam, ska både manliga och kvinnliga barn behandlas likvärdigt och älskas och vårdas. Barnen har vissa rättigheter som skall fullbordas av föräldrarna; det är familjens plikt att ge dem skyddsrum, mat, kläder, utbildning, stöd, fostran och kärlek.(Källa islam-svarar)Imam i Västerås gör ett uttalande om att det är emot Islam att slå sina barn. Han säger: ? Det är synd att få folk att tro att det är islam som säger att man ska slå sina barn, för det är det inte. Islam säger: ?Era barn är en gåva från Gud?, och om du tar det som profeten har sagt och slår ihop det med att man ska slå sina barn är det något som inte stämmer.(Källa www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp får inte slå sina barn. Tror ni något annat så tror ni felaktigt om Islam. Punkt slut.
    Vad bra, men kan du svara på om vissa muslimska länder tillåter aga i sin lag, när du ändå berättat så mycket annat?
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 18:19:55 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 18:15:23 följande:
    Det jag kan svara på är att många sk "muslimska" länder inte följer Islam. Alltså de länder som tillåter aga följer inte Islam och de representerar inte Islam. Man ska inte titta på länder och människor om man vill lära sig och förstå Islam utan man ska läsa Koranen och följa profetens ord.
    Tack för ditt svar. Märkligt av länder att säga att de har muslimska lagar då. Många länder som säger sig ha det.Vill du svara på en sak till? Är det rätt enligt Koranen att inte låta tjejer gå ut o träffa killar osv, men att det är ok för killar?
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 18:31:58 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 18:25:28 följande:
    Ja, det finns många som missbrukar Islam's namn. Se bara på alla terrorister! Om du har frågor om olika saker som gäller Koranen, vänd dig till The straight Way (tror namnet stavas så?). Han är kunnig och kan förklara mycket bättre än mig.
    Ok, men vet du svaret i denna fråga?
  • grön banan
    hönamor skrev 2009-09-06 19:48:55 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 18:25:28 följande:
    Men lite OT, vilka ska killarna träffa om inga tjejer får va ute
    Icke-muslimska tjejer.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:36:28 följande:

Jag förstår inte varför jag ska sitta och svara på denna fråga då den inte berör trådens innehåll överhuvudtaget. När jag har svarat på den, vad ska jag sedan svara på då. Om du nu har så mycket frågor, varför inte öppna en tråd eller söka information hos moskéer. Som jag sade från första början vill jag inte att denna tråd ska handla om Islam.
    En tråd utvecklar sig åt olika håll. Märker att du inte vill svar. Har ibland frågor, men man får sällan trovärdiga svar i islam-trådar. Min erfarenhet.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:42:31 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 20:39:48 följande:
    Vad kan klassas som trovärdigt enligt dig? (när det berör Islam)
    Vi skulle ju inte diskutera islam här. Jag tycker du har gett bra svar som verkar trovärdiga, men det är sällan så.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 20:48:00 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 20:39:48 följande:
    Nej, det är inte kul att svara på frågor när man ständigt misstolkas. Det kan nog samtliga muslimer skriva under.
    Verkar ett svar väldigt konstigt, reagerar man ju. Finns ju nån anledning till dessa svar.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 21:01:33 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 20:57:36 följande:
    Samtidigt måste vi tänka på att det är faktiskt superjobbigt att hela tiden vara "ambassadör" för Islam. Han är faktiskt en människa som kanske inte vill ta till sig alla andras "synder".
    Vem han? Är man med i en islamtråd får man ju svara.
  • grön banan

grön banan skrev 2009-09-06 21:02:44 följande:

Vem han? Är man med i en islamtråd får man ju svara.
    Eller en tråd öht.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 21:05:14 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 21:02:44 följande:
    Han som kallar sig för "sanningens väg". Det här är ju iofs inte en islamtråd men den nuddar på det i ämnet.
    I en tråd öht skrev jag
Svar på tråden Aga?