Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

majess skrev 2009-09-30 20:16:53 följande:
    jag har mina hela tiden med fast dem riktar sig till barn utan särskild problematik,de andra får lss personal ta hand om åsikter med,för jag är inte insatt i deras problematik,däremot vet jag att mer delen av lagen om lvu gäller autistiska barn
    Varför skulle lagen om vård av unga gälla barn med autism?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-30 20:46:02 följande:
    Precis,man ser vad sitt barn vill göra och jag har sett vad mina velat göra och inte är det att bitas iaf....de har haft andra trevligare saker för sig istället för att bita sig fram har de varit glada lyckliga barn som kramat o pussat dem de tycker om..
    Jaha? det gör min dotter med. Blir hon frustrerad när hon inte lyckas med vad hon nu än försöker göra kan hon börja gråta och slänga saker runt sig, ibland vifta med armarna så att hon slår en lite i ansiktet eller så. Men det är lätt kontrollerat igen genom uppmärksamhet och hjälp.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-30 20:39:26 följande:
    jag får väl skriva eller inte skriva vad jag vill? o bättre äär väl om jag struntar i o skriva saker som kan bli anmälda?jag försöker hålla en opersonlig,icke påhoppande ton härinne.
    Du blir inte anmäld för att du skriver amning, däremot om du skriver att det är pedofili att amma länge, det är liksom viss skillnad.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-30 20:51:34 följande:
    Maggis Nervis skrev 2009-09-30 20:47:13 följande: Nej nej nej, LVU GÄLLER ALLA! diagnos eller ej. Men däremot så finns det en väldigt stor del där lvu blir aktuellt när det gäller barn med autism-överrepresenterat om ni så vill...pga dessa föräldrar ofta har en benägenhet att vilja att barnet skall bo hemma trots att det skulle må bättre av att vara på ett särskilt boende.där föräldrar inte ser deras barns behov.
    Ah, har du bevis för det för det är rätt grova anklagelser att komma med
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-30 20:58:30 följande:
    för det första,hur kan du ens påstå att det är en anklagelse??? och det finns statistik i Göteborgs kommun,ring dem .
    För att det ÄR en anklagelse att påstå att föräldrar till autistiska barn skulle ha svårare att klara dem än föräldrar till "friska" barn och att de därför blir omhändertagna enligt LVU oftare.
  • Plutteli
    Mjesec skrev 2009-10-01 19:59:52 följande:
    Jo visst är det så, men aga är ju redan att bara daska på rumpan.
    Precis!
    Lagen säger ju rätt tydlig att ALL typ av fysik och psykisk bestraffning som är till för att frambringa smärta, rädsla eller skam är att betrakta som aga. Så det är med andra ord aga att kalla sitt barn för idiot också!
  • Plutteli
    Mjesec skrev 2009-10-01 20:05:25 följande:
    ja precis! Och så enkelt är det faktiskt! förstår inte hur folk kan tolka detta fel. Alla borde nog läsa lagen minst en gång.
    Ja man tycker det, men verkar som vissa vill misstolka på alla sätt de kan för att rättfärdiga daskar här och där.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-02 16:25:58 följande:
    snacka om att hårddra...att säga gud vad jobbig du är till ditt barn är det oxå aga??? vad mycket krav ni måste ha på er som inte ngn gång kan brista i ertr föräldraskap utan att genast kalla det aga...
    Krav? Inte ett dugg, men så ser jag inte föräldraskapet som nått jobbigt.

Sen är det en stor skillnad att säga att DU är jobbigt och att ditt SÄTT är jobbigt.
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-02 16:49:46 följande:
    Vad hårddrar vi? Lagen? Den är ju som den är. ATt säga "gud vad jobbig du är" är inte trevligt och respektfullt, men det är inte aga. Aga handlar om kroppsbestraffning. Sedan var det ju faktiskt du som kom med åsikten att amning skulle vara aga, vilket blir intressant i kombination med det ovanstående inlägg.
    Nä, lagen om Aga innefattar inte bara fysisk bestraffning utan psykiskt också.
  • Plutteli
    Veladis skrev 2009-10-02 16:55:25 följande:
    Ja, fast det är ju betydligt svårare att ringa in.
    Förvisso, fast jag tycker personligen att alla typer av tillmäten menade att såra barnet är att betrakta som aga. Tex att säga att ens barn är så korkat att ett tåg är smartare eller liknande...
Svar på tråden Aga?