• Anonym (gravid & orolig!)

Gravid och druckit mig berusad!

Har nyss fått reda på att jag är gravid, var på VUL igår och det visade sig att jag är i vecka 8+0 idag. Allt hade väl varit frid och fröjd om det nu inte hade varit så att jag har festat vid TRE tillfällen!
    Vid ett tillfälle var det bara ett glas vin, men dom andra två gångerna drack jag mig riktigt berusad, den ena gången borde ha varit omkring vecka 4-5 och den andra var nu i fredags.
    Både jag och sambon är väldigt oroliga för att barnet kan ha tagit skada, har googlat på alkohol och graviditet och av det som fanns att läsa där lät det ju långt ifrån bra...
    Har även haft en del brun/rosa "spottings" den senaste veckan men har förstått att det inte är helt ovanligt och att det inte behöver betyda att ett MF är på G.
    Men man kan ju inte låta bli att tänka att fostret kan ha tagit allvarlig skada och att mina bruna flytningar är ett tecken på att något är fel...

Finns det någon som har några erfarenheter kring detta?? eller är det rent ut sagt kört och lika bra att göra abort?!
    Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om barnet skulle födas med alkoholskador...

• Svar på tråden Gravid och druckit mig berusad!
  • LillaÄlskadePyret

Jag tycker inte att du skall vara så orolig. Jag både rökte och festade som en tok innan jag visste att jag var gravid och stämmer dina veckor så är chansen JÄTTEliten att barnet skall ha tagit någon skada! Så länge du slutar nu när du vet så ska det inte vara någon fara!!!

Stora kramar!

• Anonym (IngenFara)

Du behöver inte vara orolig! Det tar några veckor (8-10) tills fostret är "ihopkopllat" till dig och ditt näringsintag så ingen skada skedd. Men nu måste du ta dig i nackskinnet, ingen mer alkohol!

• Anonym

Barnet tar ju ingen näring från dig förrän senare i graviditeten så det borde inte vara ngn fara.

• Anonym

Det är absolut ingen fara. Det har har nog hänt de flesta för man vet ju inte att man är gravid innan mensen uteblir (i sort sett).
    Jag har nog också varit berusad i början av mina graviditeter om mina 2 barn är friska och krya och har 5 och 3 år så du behöver absolut inte oroa dig.

Grattis förresten!

• 071001

Fyller bara i för att lugna dig ännu mer. Många av oss har druckit alkolhol innan vi vetat om att vi varit gravida. Som sagt var, fostret tar inte näring från dig förrän i v 8 eller 9 så andas ut bara. Grattis och lycka till!

• Anonym

Jag tycker absolut inte du ska oroa dig. Med min son var jag på afterwork precis innan jag plussade och nu när jag är gravid igen så drack jag vin innan plusset kom. Alla jag har pratat med har sagt att man inte behöver oroa sig, både apotekspersonal och på MVC. Det viktiga är ju att du tar hand om dig nu när du vet om det.

• MizzTez

Hej och hå, nu tar vi ett djuuuupt andetag och funderar lite! Vi tar och funderar på hur många det egentligen är som vet från dag 1 att de är gravida?? Hur många av de som är nyligt gravida är nykterister??
    Nu menar jag inte att vara elak eller så, men jag tror att 90% av alla som just fått veta att de är gravida druckit någon form av alkohol de första veckorna in i graviditeten. Är du riktigt orolig så ska du ju prata med bm..
    Själv var jag i v 21 när jag fick veta att jag väntade dottern och under den tiden hann vi med både midsommar, födelsedeagsfester, kräftskivor osv. Hon är en fullt frisk 7 åring snart. Var i v 11 när jag fick reda på att jag väntade gossen, han är en busig 1,5 åring nu och han fick jag reda på att jag väntade efter en konsert med metallica. jag var mer orolig för alla mediciner jag åt, smärtstillande och starka allergi tabletter. Hade en underbar bm under mina grav och hon lugnade ner mig.
    Skulle du däremot fortsätta hård-supa under hela graviditeten så kan jag tänka mig att det inte är hälsosamt alls! Men stress och oro är inte heller bra för barnet så ta ett djupt andetag och prata med din bm!

• Pruttiluskan

Jag blev gravid 15-16 oktober & fick reda på att jag var gravid först 11 november & hade festat ganska ordentligt där imellan!

Nu är min dotter 1 år & helt frisk, utom feber öroninflamation som kommit nu!
    Var ordentligt förkyld för ett halvår sedan med!

Så ingen fara...bara du inser att du inte borde dricka mer! =)

• Anonym (gravid & orolig!)

Tack så mycket för alla svar, jag känner mig faktiskt mycket lugnare redan.
    Och självklart kommer jag inte att dricka en droppe från och med nu!
    Ska ändå tala om hur allt ligger till för BM för att verkligen vara på den säkra sidan, Men det känns bra att veta att jag inte är ensam och att det har gått så bra för er andra. Stora kramar för ert stöd! :)

• Bonita666

det borde inte va nån större fara tror jag, jag festade varege fredag och lördag och rökte då jag var gravid, fram tills vecka 19, visste inte om att jag var gravid.
    var jätte orloig att det skulle va nått fel på barnet eller så, men läkaren sa att man oftast får missfall om det är nått fel

Svar på tråden Gravid och druckit mig berusad!