• Tigra79

Vegetarisk paj?

Behöver goda recept på vegetariska matpajer.

Ska ha knytis hos en kompis och fick i uppdrag att göra en vegetarisk paj. Eftersom jag varken äter paj eller vegetarisk själv så hoppas jag på att jag kan förlita mig på era smaklökar istället.

Tackar på förhand.

• Svar på tråden Vegetarisk paj?
  • Sigrid

Tomat- och fetaostpaj

Varva skivade tomater, tärnad fetaost och färsk basilika i ett förgräddad pajskal. Rör ihop 2 dl creme fraiche, 2 ägg, eventuellt lite mjölk salt och peppar och häll över. Strö över riven ost. 25 minuter 225 grader.

• Molle77

Rödbets- och getostpaj!
    Koka rödbetorna halvmjuka, skär i klyftor och lägg i ett förgräddat pajskal (gärna gjort av hälften graham-, hälften vetemjöl) Hacka en lök och strö över och smula i getosten. Gör en äggstanning på tre ägg, tre dl mjölk, salt och svartpeppar och häll över. (Ogillar man vanlig äggstanning går det att använda kesella) Strö över pinjenötter och riven ost. Ca en halvtimme i 225 grader. Garnera med lite gröna blad, ex roccula eller basilika.

• Pshevil

Gjorde en som blev supergod utifrån ICA Bufférecept.

Paj med linser och spenat

Pajskal:
    125 g smör el margarin
    3 dl vetemjöl
    vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop ingredienserna, tryck ut i pajform. Nagga i botten. Låt stå kallt 15-30 min. Förgrädda sen pajskalet i 10 min.

Äggstanning:
    3 ägg
    3 dl mjölk
    salt, peppar

Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.

Skala och hacka 0,5 gul lök och 1 vitlöksklyfta. Hacka 3 soltorkade tomater.
    Fräs lök, vitlök och 250 g fryst bladspenat (tinad, urpressad) i 1 msk olja 3-4 min. Ta av från värmen.
    Blanda i 1 burk röda linser (kokta, avrunna) och de soltorkade tomaterna. Smaka av med salt och peppar.
    Fyll pajskalet med spenat- och linsröran.
    Häll på äggstanningen ch smula över 150 g fetaost.
    Grädda ca 25 min.

• Mornie Alantie

Spenat- och fetaostpaj

2 vitlöksklyftor
    8 champinjoner
    300 g hackad spenat
    200 g fetaost

1 ägg
    2.5 dl craime fraiche
    ca ½ dl riven parmesan

Klä en pajform med smördeg (sån man köper på rulle funkar fint). Hacka vitlöksklyftorna fint. Bryn dem i lite olja och tillsätt sedan skivade champinjoner. Stek till svampen är klar. Tillsätt hackad spenat (ta så mycket att det fyller pajformen). Salta och peppra. Smula ner ca 3/4 av fetaosten. Lägg fyllningen i pajskalet och smula över resten av osten.

Vispa ägget och blanda med craime fraiche och riven parmesan. Häll blandningen över pajen. Strö eventuellt över ytterligare lite parmesan. Grädda i 225 grader tills pajen satt sig och fått lite färg, 15-20 minuter.

• Sigrid
    Molle77 skrev 2009-09-03 19:15:20 följande:
    Rödbets- och getostpaj! Koka rödbetorna halvmjuka, skär i klyftor och lägg i ett förgräddat pajskal (gärna gjort av hälften graham-, hälften vetemjöl) Hacka en lök och strö över och smula i getosten. Gör en äggstanning på tre ägg, tre dl mjölk, salt och svartpeppar och häll över. (Ogillar man vanlig äggstanning går det att använda kesella) Strö över pinjenötter och riven ost. Ca en halvtimme i 225 grader. Garnera med lite gröna blad, ex roccula eller basilika.
    Det lät jättegott. Jag gillar rödbetor. Den ska jag testa.
  • zamihr

Måste bara dela med mig mitt absolut godaste pajrecept!!! Super good och krämig....

Quorn paj

Deg:
    3 dl vetemjöl
    150 g margarin
    1 äggula
    1 msk vatten

Nagga och förgrädda 10 min i 225 grader.

Fyllning:
    1 pkt quorn bitar (ev något mindre)
    1 purjo
    1 burk svamp (jag brukar anv. färska championer ist)
    margarin att steka med
    2 msk vetemjöl
    3 dl grädde (anv sojagrädde ist, så blir den krämigare och nyttigare!)
    2 msk tomatpuré
    1 tsk salt
    pepppar
    1 dl riven ost

Fräs purjo o svamp, strö sen över mjölet och rör om. Häll på grädden och låt puttra några min. Sedan i med quornet (jag steker det lite innan, dock inget måste), och tomatpuré, samt kryddor. Lägg fyllningen i pajskalet, strö över osten och sen in i ugnen på 225 grader tills osten smält!

• Snuttjulla

Soltorkade tomater och pinjenötter, kanske inte låter så gott, men jättegott. SÄg till om du vill ha receptet...

• Mrs Moneybags
    Molle77 skrev 2009-09-03 19:15:20 följande:
    Rödbets- och getostpaj! Koka rödbetorna halvmjuka, skär i klyftor och lägg i ett förgräddat pajskal (gärna gjort av hälften graham-, hälften vetemjöl) Hacka en lök och strö över och smula i getosten. Gör en äggstanning på tre ägg, tre dl mjölk, salt och svartpeppar och häll över. (Ogillar man vanlig äggstanning går det att använda kesella) Strö över pinjenötter och riven ost. Ca en halvtimme i 225 grader. Garnera med lite gröna blad, ex roccula eller basilika.
    Gud så gott det lät!!
  • Nattviolen

Pestopaj med ugnsbakade grönsaker. Finns i bonniers gröna kokbok. Supergod!
    Kan skriva ner receptet om någon önskar.

• astalacasta

Den här var jättegod:

Morotspaj med fetaost och oliver

Pajdeg

2,5 dl dinkelsikt (vetemjöl i originalrec.)
    1 dl dinkelfullkornsmjöl (grahamsmjöl i orig.rec)
    150 gram smör
    1 tsk salt
    3-4 msk vatten

Fyllning

800g grovt rivna morötter
    olivolja till stekning
    1 msk grönsaksfond
    2 dl creme fraiche med tomat och basilika
    1 ägg
    100g västerbottenost, riven
    100g äkta fetaost i kuber
    svarta oliver

Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka samman pajdegen, kavla ut och klä pajformen. Täck med plastfolie och låt den stå svalt en stund.

Fräs de rivna morötterna i olivoljan, rör sedan ner fonden. Låt svalna och rör sedan ner creme fraiche, ägg och den rivna osten.

Bred ut fyllningen i pajskalet och tryck ner oliver och fetaostkuber.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter.

Svar på tråden Vegetarisk paj?