• Karla79

Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)

Jag äter en tablett folsyra, en tablett Levaxin (sköldkörtelhormon) och ska nu ta två järnbrustabletter varje dag (en kväll och en morgon).

* Järnet ska tas minst 2 timmar före eller efter måltid (vem kan hålla sig fyra timmar utan att äta som gravid? Är frukt eller en macka måltid?)

* Järnet och Levaxinet måste tas med två timmars mellanrum.

* Varken järnet eller Levaxinet kan tas med kalciumprodukter (så till frukost kan jag inte ta dem)

* Folsyra vet jag inte ens om det har något med saken att göra, men det står att man ska vara försiktig med kosttillskott om man tar järn.

Det låter ju som folsyra till frukost, järnbrus två timmar senare och inget mellanmål (!), järnbrus två timmar före läggdags men inget att äta samtidigt, och Levaxin till läggdags? Eller kanske flytta Levaxin till lunch helt enkelt?

Har försökt få tag på BM hela dagen men utan framgång, så om någon av er kloka som också knaprar har någon tanke om detta så svara gärna :)

• Svar på tråden Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)
  • Karla79
    Mumin80 skrev 2009-09-03 16:20:31 följande:
    När det gäller järnet så är det väl främst kalciumet man ska undvika, däremot främjar c-vitaminet järnupptaget. Så kan du utesluta kalcium ur frukosten (du behöver nog inte vara fanatisk, men skippa yoghurt/mjölk. 1 skiva ost kan väl däremot inte göra så mycket från eller till) så funkar järnet bra till frukost, gärna tillsammans med ett glas juice. Eftersom det t.o.m. säljs juice berikad med järn + folsyra så kan ju den kombinationen knappast vara något problem. Var står det förresten att järnet inte får tas vid måltid? Som sagt, inte med kalcium har jag hört, men jag kan inte minnas att det på Niferex i alla fall står något om måltider i allmänhet.
    På denna brustabletten som heter Fexim står det att det inte ska tas vid måltid.
  • Karla79

Barnmorskan rekommenderade dem för att de var mildare för magen, men det spelar nog ingen större roll för när man läser instruktionen står ju illamående och diarre och allt det med på biverkningslistan ändå.

Får väl tolka "måltid" som större mål, kan ju inte undvika små mellanmål. Förmodligen är det kalcium som är det viktiga att undvika, som många av er sagt. Får förhoppningsvis tag på BM imorgon, men hon verkar ha dålig koll, hon visste inte ens att Levaxin skulle man absolut inte ta på samma gång som järntabletten. Ja trixigt är det :)

• Karla79

Nu har jag pratat med BM, tydligen ska jag bara ta en järntablett om dagen. Och visst kan man kombinera folsyra och järn som ni sa, och måltid räknas som större måltider så visst kan man fika lite om man vill :) Så nu blir det som tidigare med folsyra på morgonen (och vanliga frukosten med mjölkprodukter), Levaxin vid läggdags och jag lägger till en järntablett två timmar efter middagen. Så allt frid och fröjd :) Man kanske inte ska läsa bipacksedlar i mediciner så himla noga, blir bara förvirrad!

Svar på tråden Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)