• Anonym (HJÄLP)

Hjälp mitt barn biter mig!!!

Min son på snart 2 år biter mig hela dagarna och jag är helt blå på armarna. Jag vet snart inte vad jag ska göra för att han ska sluta. Han biter när han är arg, glad, uppspelt, trött, när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet, you name it! Jag kan inte heller förutse alla situationer där han kommer bitas.

Jag har sagt med lugnt men skarpare tonfall att man inte får bitas om och om igen. Jag har blivit arg, ledsen, ignorerat, motat bort honom innan han hinner bita tag och försökt att undkomma betten genom att gå. Då skrattar han bara,vilket jag förstår för det blir som en rolig lek för honom. Han har också fått bita i leksaker och kuddar. Jag vet att han är för liten för att göra det av elakhet och att det är en impulshandling, men hur sjutton ska jag hantera det?

Jag måste ju också skydda mig på nåt sätt när han kommer med vidöppen mun mot mig så jag sätter upp armarna, därför är de som sagt helt blåa nu. Det här har pågått i några veckor nu och det gör så in i bomben ont! Idag tappade jag tålamodet, började gråta och skälla och sa att han var en elak unge som bits. Nu när allt är lugnt så ångrar jag mig så klart. Jag vet att det inte hjälper att bli arg och speciellt inte att säga elaka saker. Vad ska jag göra?!

Han har bitit i perioder men det har alltid gått över och det har fungerat med att lugnt säga att man inte får bitas, man får pussas/kramas/klappa fint istället. Den här gången känns det helt hopplöst. I och med att jag är ensam så mycket med honom så kan jag oftast inte heller få hjälp från hans pappa som lyfter bort honom.

• Svar på tråden Hjälp mitt barn biter mig!!!
  • Anonym (HJÄLP)

Någon?

• BlommyNess12

När han biter dig; vråla rakt ut, det högsta du kan typ "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHJJJJJJJJJ!!!!!"

så ska du nog se att han blir båda förvånad och rädd, och kanske inte vill göra om det. Alltså ta verkligen i från tårna.

• Anonym (carpe diem)

Anonym (HJÄLP) skrev : "hur sjutton ska jag hantera det?"
    - det enda verksamma sättet är att identifiera risksituationer och förebygga ... och inte göra så stor affär av att han biter (jag vet, det är svårt!) utan då han INTE biter (och du var beredd på att det skulle ske!)

"Jag måste ju också skydda mig på nåt sätt när han kommer med vidöppen mun mot mig så jag sätter upp armarna, därför är de som sagt helt blåa nu."
    - ta emot honom och håll honom ifrån dig, hindra honom från att bita istället ...

"Idag tappade jag tålamodet, började gråta och skälla och sa att han var en elak unge som bits."
    - han är inte en elak unge utan en liten kille som nu är så stor att han har en massa känslor i sig som måste ut, men han har inte orden - då blir bitandet en ventil! Precis som du skriver så biter man för att man är arg men också i andra situationer som när man bara älskar sin mamma så mycket att man får lust att bita till!

"Han har bitit i perioder men det har alltid gått över och det har fungerat med att lugnt säga att man inte får bitas, man får pussas/kramas/klappa fint istället."
    - "Klappa fint" brukar inte räcka för att kanalisera alla starka känslor han bär på - effekten kan bli "slå till" istället ... nej jag tror på att konsekvent hindra och argt (men lungt!) säga NEJ!!

• Anonym (HJÄLP)
    BlommyNess12 skrev 2009-09-03 19:18:10 följande:
    När han biter dig; vråla rakt ut, det högsta du kan typ "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHJJ
    JJJJJJJ!!!!!" så ska du nog se att han blir båda förvånad och rädd, och kanske inte vill göra om det. Alltså ta verkligen i från tårna.
    Det har jag inte provat än. Hans pappa har och det fick honom att sluta bita den gången men inte sen.
  • Anonym (carpe diem)

Anonym (HJÄLP) skrev 2009-09-03 22:08:38 följande:

Det har jag inte provat än. Hans pappa har och det fick honom att sluta bita den gången men inte sen.
    - och jag tror inte på att skrämma barn till lydnad!
  • Anonym (HJÄLP)

Anonym (carpe diem) skrev 2009-09-03 21:45:23 följande:

Anonym (HJÄLP) skrev : "hur sjutton ska jag hantera det?" - det enda verksamma sättet är att identifiera risksituationer och förebygga ... och inte göra så stor affär av att han biter (jag vet, det är svårt!) utan då han INTE biter (och du var beredd på att det skulle ske!)

--Okej. Jag ska försöka lägga märke till sådana situationer lite bättre.

"Jag måste ju också skydda mig på nåt sätt när han kommer med vidöppen mun mot mig så jag sätter upp armarna, därför är de som sagt helt blåa nu."
    - ta emot honom och håll honom ifrån dig, hindra honom från att bita istället ...

--Jag håller emot också men tillslut så får han tag ändå. Ibland är jag dum nog och tänker att om han får bita och jag säger ifrån när han gör det så kanske han fattar bättre. Inte smart av mig.

"Idag tappade jag tålamodet, började gråta och skälla och sa att han var en elak unge som bits."
    - han är inte en elak unge utan en liten kille som nu är så stor att han har en massa känslor i sig som måste ut, men han har inte orden - då blir bitandet en ventil! Precis som du skriver så biter man för att man är arg men också i andra situationer som när man bara älskar sin mamma så mycket att man får lust att bita till!

-- Jag vet att han inte är elak och jag kan inte fatta varför jag sa som jag gjorde till honom. Det sista du skrev får det att tåras i ögonen på mig. Så har jag aldrig tänkt. Det måste jag försöka komma ihåg när han biter som värst och som jag ser det som: utan anledning...

"Han har bitit i perioder men det har alltid gått över och det har fungerat med att lugnt säga att man inte får bitas, man får pussas/kramas/klappa fint istället."
    - "Klappa fint" brukar inte räcka för att kanalisera alla starka känslor han bär på - effekten kan bli "slå till" istället ... nej jag tror på att konsekvent hindra och argt (men lungt!) säga NEJ!!
    --Ja han slår faktiskt mig också ofta efter jag har sagt så. Jag har inte fattat varför. Jag får fortsätta med att hindra och säga ifrån och hoppas på att det snart går över.
  • Anonym (HJÄLP)

Äsch det blev fel. Mina svar hamnade i citatet också.

• Anonym (carpe diem)

Anonym (HJÄLP) skrev: "Jag får fortsätta med att hindra och säga ifrån och hoppas på att det snart går över."

- Bra! Och jag lovar dig - DET GÅR ÖVER!! Nästan alla föräldrar har genomlidit den här perioden - och plötsligt är den över, för att aldrig mer återkomma! Lycka till!

• Anonym (HJÄLP)

Jag vill bara skriva att de senaste dagarna så har det blivit mycket bättre. Jag har konsekvent sagt nej om och om igen och hållit honom ifrån mig när han har försökt att bitas. Nu testar han några gånger om dagen, men är inte alls lika ihärdig med sitt bitande. Tack för råden!

Svar på tråden Hjälp mitt barn biter mig!!!