• Nektarin

Maktlös förälder åt 19-åring som håller på att förstöra sitt liv, LÅNGT!

Jag vill berätta om min 19-åring. En tjej som alltid varit kluven, splittrad, en riktig "drama queen" och haft svårt för att stå för egna åsikter och egen integritet utan ofta valt att bli "ledd" och följt med de starkare, som inte alltid varit rätt sällskap för henne.
    Jag var bara 17 när jag fick henne och jag och hennes pappa gick skilda vägar snabbt och hon var mest med mig. Fick dock avlastning av hans föräldrar med jämna mellanrum. Livet var ingen dans på rosor, men gick runt i alla fall. Som mamma kan jag känna att jag ibland var hård i min uppfostran och ställt ibland för höga krav på min dotter, det är ngt jag bär med mig och har enormt dåligt samvete för. Trots eller kanske just därför, hon inte träffade sin pappa så ofta så blev hon ganska snart "pappas flicka", och ju äldre hon blev desto oftare besökte hon honom och hans tjej. Jag och pappan har alltid varit olika, han tyckte om bilar, vara ute i svängen, lätt bohemisk och enligt mig ganska oansvarig.
    Dottern har man alltid fått "styra upp" vad gäller läxläsning, umgänge, ibland till och med hygien genom åren. Innerst inne är hon en mjuk och osäker tjej men utåt sett hård, ilsken och frustrerad. Gör man sig ovän med henne är hon långsint.
    Sista året på gymnasiet barkade det utför. Vi kom ihop oss stup i ett och kanske var jag ibland för hård. Hon valde att bo med sin pappa som aldrig var hemma, jobbade jämt och umgicks med tvivelaktiga människor. Vi upptäckte skärsår på armarna och hon avslöjade hur dåligt hon mått / mådde. Jag försökte stödja henne utan att tappa min ganska hårda syn (inget blir bättre av att umgås med människor man inte litar på, eller att skolka, sova hela dagarna). Slutligen fann vi varann ganska bra och hon började träffa en kurator och började saktelia må bättre. Skolket upphörde då hon höll på att bli utan slubetyg. Hennes pappa ville inte ha henne hemma hos sig då han anser att hon var lat och självisk. Vi kom varann närmare men sveket och lögnerna (hon ljög systematiskt om körskolan och skolan och sa att hon varit där fast hon ej varit närvarande) hade jag svårt att glömma och det färgade nog av sig på sitt beteende.
    För ngn dag sedan avslöjade dottern att hon vid fem tillfällen provat röka hasch. Jag blev givetvis förtvivlad men enl dottern så har hon lagt av med detta och gjorde det under en period då hon mådde dåligt. Dock berättade hon det eftersom andra hotat att berätta det för oss annars.
    Jag och min man vet inte hur vi skall förhålla oss till detta. Hennes pappa säger att han aldrig mer vill se henne, än mindre att hon ska bo där. Jag har ömsom visat förtvivlan, ömsom ilska. Har dock försökt tro på det hon säger, att det inte förekommer mer. Är fortfarande hård i min syn på detta, tror inte på pjosk även om jag inte är känslokall. Jag begär att hon som 19 år och hemmaboende skall hjälpa till hemma, hämta sin lillebror på dagis ibland, klippa gräset, tvätta mm. Jag begär att hon skall upp i tid, besöka arbetsförmedlingen så ofta hon kan och eventuella arbetsplatser och att hon aktivt ska se till att få sitt körkort som hon hållit på med i två år och som vi själva betalar. Jag tolererar inte att det såsas på hemma med sovmorgnar till tolv och dator och tv resten av dagen för att sen åka ut och umgås / ragga med kompisar hela natten. Är jag för hård? Hon anser sig hinna med det hon ska på dagarna och förstår inte på vilket sätt det stör mig att hon latar på halva dagarna. Aldrig att hon gör mer än nödvändigt. Har också berett henne på att hon kan få lämna urinprov när som helst för att kolla droger på henne. Allt jag gör gör jag för hennes skull, hennes liv. Hon har börjat stå för allt jag föraktar, lathet, nonchalans, jobbskygg mm och jag anklagar mig själv, VAD har vi gjort för fel? Vi har det bra ställt och jobbar som små svin både jag och min man. Vi har inga problem med alkohol eller annat.
    Hon har kontaktat socialen för att hon vill ha eget boende och jag ringde dit för att ge min syn på saken. De säger att det äroerhört vanligt att ungdomar ringer och vill ha hjälp med lägenhet och pengar för att de ej kommer överens med föräldrarna. Bara det gjorde att jag släppte på skammen en smula. En mkt förstående man berättade att det hon kommer att bli erbjuden är samtalshjälp, ensam eller med mig om hon vill. Hon kommer inte få några pengar eftersom hennes farföräldrar sparat sen hon var liten och hon har bra mkt pengar på ett konto (vilket jag misstänker hon inte alls haft med i beräkningen när hon ringde dit. Ungdomar får endast hjälp att lämna hemmet om det förekommer allvarliga problem som incest eller missbruk hemma och det gör det alltså inte här. Har pratat med henne idag och hon vill fortfarande inte komma hem men är inte arg, mest likgiltig. Jag ställde hårt mot hårt och frågade om ambitionen fanns att komma hem någonsin eller skall vi städa ur hennes rum? Det ville hon inte och när jag för en gångs skull sa att det nog är lika bra att hon och jag håller oss ifrån varann en period tog hon illa upp, hon är så van att jag mer eller mindre bönar och ber henne komma hem men jag är så LESS.
    Jag vill med detta bara höra om ngn känner igen detta beteende, maktlösheten när ens barn håller på att förstöra sitt liv. Gör jag rätt? Ska jag låta henne hållas med sitt slappa liv och umgås med fel människor, även om hon säger att just de närmaste hon umgås med inte håller på med droger men folk de känner
    Känner bara en stor maktlöshet och frustration men samtidigt stor sorg att relationen mellan mig och min lilla flicka har blivit såhär dålig.

• Svar på tråden Maktlös förälder åt 19-åring som håller på att förstöra sitt liv, LÅNGT!
  • Järnlady

Först av allt vill jag bara säga att du ÄR en bra förälder av vad jag kan utläsa av ditt inlägg. Du har kämpat hårt för att hjälpa henne och finnas där och det är förståeligt att du inte orkade mer just ikväll. Däremot tycker jag att du ska fortsätta finnas där för henne. Visa att du bryr dig om henne och berätta det är just eftersom du bryr dig om henne du inte vill att hon umgås i dåligt sällskap. Samtidigt får du nog inse att du inte kan göra mer än utrycka din åsikt om hennes sällskap - hon är trots allt myndig och har ett eget ansvar.

Jag kan också tycka att en samtalskontakt kunde vara en bra idé för henne, det låter inte som om hon mått/mår särskilt bra. Råd henne att gå till en kurator där hon kan få stöd och perspektiv från en utomstående. Du som mamma kan göra mycket men inte allt och just nu tror jag att du behöver lite avlastning.
    Frågan är väl också om arbetsökande är rätta sysselsättningen för henne just nu? Kanske skulle hon börja läsa upp ett par-tre kurser på komvux i taget parallellt med terapi under hösten istället så att hon kan börja må bättre och få ork att på allvar ta tag i sitt liv till våren?

• Järnlady

Förresten, borde jag kanske lägga till att jag inte är uppe mitt i natten för att jag raggar på nätet

• qwerty66

hon är myndig så tyvärr eller lyckligtvis så är det nog inte så mycket mer du kan göra om hon inte vill.

En grej jag tänkte på direkt då jag läste om såsa på hemma och löka hela dagarna.... låt hon betala hyra om hon inte gör något. Inget du kräva iofs, lika lite som du kan tvinga henne att ta ett urinprov,...men hota lite ... varför jobbar hon inte eller pluggar?

lite hasch behöver nödvändigtvis inte innebära att hon är knarkare, så där kan du nog slappna av... hade hon varit fast där så hade hon aldrig sagt nått ..

låt hon göra sina egna misstag... svårt att inse ibland... men man kan bara stötta så gott det går... inte tvinga och leda mot någons vilja.

• qwerty66

..och på vilket sätt menar du att ungen förstör sitt liv?

• Nektarin

Tack för era svar!

Fru Frihet - det är just känslan av att inte duga som förälder, att man har misslyckats då ens barn inte ens vill bo hemma. Vi kräver att hon ska hjälpa till med vardagsservice hemma som tvätta, handla, ibland hämta sin lillebror, särskilt just nu när hon inte har ngn sysselsättning på dagarna. Och det är inga orimliga krav vi ställer när det gäller mark-servicen. Hon VILL ha jobb och har sökt en del jobb (mycket efter tjat från oss dock). Ibland tror jag hon tror jobben kommer ramla ner från himlen på henne men så är det ju inte, särskilt med denna arbetsmarknad. Blir också ett svar på din fråga, qwerty66, varför hon inte jobbar, iaf här uppe där vi bor är det INTE lätt med jobb. Hon sökte b la ett jobb på en ICA-butik, det var 300 sökande! Grillar där det alltid varit hyfsat lätt att få jobb tar knappt emot ansökningar längre för de har så mkt folk som söker redan!!!
    Jobb handlar ju mkt om kontakter och att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och hålla sig framme. Just den biten ÄR väl inte riktigt hennes grej men hon söker, det gör hon. Hon vill INTE plugga och med tanke på hur skolgången gick sista ring så är det nog heller ingen idé för tillfället, hon fick med nöd och näppe sitt slutbetyg, dock med ett IG.
    Betala hemma är ju ingen idé för hon har ju inga pengar och just nu vill hon ju inte ens vara hemma så att hota med hyra är fel läge.
    Jag håller med om att hasch inte behöver betyda katastrof, men hon sa det för att hennes pappa fått veta det ryktesvägar och han sa till henne att om hon inte säger det själv kommer han att berätta det. Däremot vill jag tro på det hon säger, att det inte förekommer längre.
    Pratade som sagt med henne igår och hon vill fortfarande inte komma hem och jag sade som det var, att det kanske är klokt att vi är ifrån varandra ett tag. Då blev hon upprörd och lätt chockad eftersom jag alltid varit den som bönat, bett och bjudit till för att allt ska fungera, men denna gång får HON visa att hon VILL bo med den familj som bryr sig om henne och inte vänder henne ryggen MEN inte under vilka villkor som helst. Hon ville vänta på beslut från soc = erbjudande om samtalsstöd vilket jag tror är bra för hon mår nog sämre än hon vill utge sig för.

qwerty66, förstöra sitt liv är väl en överdrift, men att ge sig in i fel sällskap där det förekommer droger och kontakta soc för pengar och eget boende (som eg. var första anledningen att hon kontaktade dem) tycker inte jag är ngn bra början på en 19-årings liv.

Fru Frihet, tack för att du verkar känna att jag gör vad jag kan, jag brottas hela tiden med mitt dåliga samvete och antar att bara DET gör att jag trots allt är en förälder som bryr mig. Det hela är extra känsligt eftersom jag själv blev utkastad som 16-åring av min pappa och hans fru (min mamma är död) och det känns som att historien upprepar sig.

• melamikaela

Beröm till dig! Sluta inte med det du håller på med. Jag har varit i en jobbig situation och ställde till det och mådde skitdåligt under högstadietiden. Om min mamma inte hade varit så envis, stark, galet underbar med sina kramar och kämpat, så hade jag inte levt idag. Min mamma rädda det mitt liv, hon är min hjälte. Idag är jag 18 år och är glad för vad hon gjorde för mig. Hon fick inga bra bemötande av varken min pappa eller mig själv. Men jag är glad. För utan henne, hade jag aldrig hittat mig själv igen. Ge inte upp, jag håller tummarna!

Kramar om!

• Registrerad

Jag tycker det är fel att du tvingar henne till drogtest när hon själv erkände detta till dig och sa att det inte skulle hända igen. Om du nu inte visste det så är alkohol tusen gånger så farligare än Cannabis hur ställer du dig till det? Cannabis dör man inte av och testa är helt vanligt bland ungdomar.

• Nektarin

changes, alla rosor till dig för att du bjuder på din egen erfarenhet
    Glädjer mig att det gått bra för dig! Hoppas så gärna att min dotter skall börja omprioritera sitt liv även hon.

Registrerad, jag kan ännu inte säga att jag kommer att testa henne och hon kan ju heller inte tvingas till detta i o m att hon är myndig, men jag vill testa henne genom att säga att hon när som helst kommer att få lämna prov på detta för att se hennes reaktion och reaktionen blev "Varsågod".
    Jag har heller inte några erfarenheter alls av droger öht, men jag känner till diskussionerna och en del hävdar precis som du, att det skulle vara lindrigare än alkohol. Nu är det så att min dotter ännu inte visat större dragning till alkohol, hade hon visat missbruk på det så hade jag även oroat mig för det givetvis. Oavsett om det är lindrigare eller ej, så är hasch likväl som alkohol ett beroende och det tidigare är dessutom fördummande, ngt annat kan ingen säga. Har ingen lust att gå in på diskussionen angående detta men varje normal förälder bör väl känna oro om barnet provat hasch?

• Nektarin

Dessutom sa jag tidigare att hon erkände för att annars skulle hennes pappa berättat det så jag tror inte hon avslöjat detta om hon hade haft ett val....

• Storm07

Först av allt vill jag säga att du verkar vara en bra och engagerad föräldrer och du ställer inte för stora krav. Däremot upplever jag att du verkar ha en rätt hård attityd mot henne. Har ni lätt för att prata förtroligt med varandra eller är ni mest som två motpoler som bråkar? I så fall tror jag du kan vinna mycket på att visa din kärlek tydligare, men utan att rucka på dina krav. Säger du någon gång att du älskar henne och hur väl du vill henne? När man är i hennes ålder så är allt så svart-vitt och föräldrarna upplevs tyvärr ofta som enbart kontrollerande och "elaka".

Svar på tråden Maktlös förälder åt 19-åring som håller på att förstöra sitt liv, LÅNGT!