• Verkligen

Varför stelnar inte äggstanningen???

Har gjort en broccoli & skinkpaj.
    Den har stått inne i 35 minuter hittills och har fått fin färg, men det rinner som vatten om den. Mycket irriterande, för så blir det varenda gång.

Vad gör jag för fel?
    det är för 4 portioner och äggstanningen är på 3 dl mjölk och 3 ägg, samt kryddor och ost.
    Ugnen är på 225 grader.

Blir aldrig så när jag gör pajer i bleck när jag jobbar, fast då har man bättre ugnar joförsej.

Har ni nå tips? eller är det bara att slänga pajen?

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Svar på tråden Varför stelnar inte äggstanningen???
  • Gurkan

Ta inte illa upp men har du använt fryst broccoli och tinat den ordentligt innan? Annars vattnar ju den sig rätt rejält!

• maximum

Kanske är grönakerna som vattnat av sig? sänk värmen annars och låt den stå inne längre.
    Jobbar oxå i kök...

• Mrs Ella

Hmmm... Det är tillräckligt varmt i ugnen så det måste vara för mycket vätska i förhållande till ägg då.

• Verkligen
    Gurkan skrev 2009-09-03 18:52:28 följande:
    Ta inte illa upp men har du använt fryst broccoli och tinat den ordentligt innan? Annars vattnar ju den sig rätt rejält!
    Jag använder färsk broccoli som jag har förvällt, men jag lät den rinna av ordentligt på papper en stund innan...
  • Gurkan
    Verkligen skrev 2009-09-03 18:53:25 följande:
    Jag använder färsk broccoli som jag har förvällt, men jag lät den rinna av ordentligt på papper en stund innan...
    Ah då är det ju inte det :D
    vet bara att jag i min förvirring gjort det någon gång och svurit rejält!
  • Verkligen
    Mrs Ella skrev 2009-09-03 18:53:13 följande:
    Hmmm... Det är tillräckligt varmt i ugnen så det måste vara för mycket vätska i förhållande till ägg då.
    Fast det ska ju vara 3 dl mjölk till 3 ägg...
    Får nog kasta pajen och börja om från början.

Blir så jäkla arg att jag vill kasta sönder köket snart... *gravidhormoner* 
  • lokisse

minska mjölkmängden det blir lätt förmycke vätska om man har grönsaker i skulle halvera mjölken om jag var du

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Verkligen
    lokisse skrev 2009-09-03 18:55:22 följande:
    minska mjölkmängden det blir lätt förmycke vätska om man har grönsaker i skulle halvera mjölken om jag var du
    får göra det, bara att jag använder samma mått när jag jobbar och då blir det inte sådär.
    Ska kasta maten och så får jag göra ett nytt försök i helgen, orkar inte mer idag så det får bli en frukt till mat istället..=)
  • maximum

Jag tycker äggstanningen låter bra. så gör jag med. men kan du inte vispa upp några ägg öch röra ner i formen

• lokisse
    Verkligen skrev 2009-09-03 18:56:52 följande:
    får göra det, bara att jag använder samma mått när jag jobbar och då blir det inte sådär.Ska kasta maten och så får jag göra ett nytt försök i helgen, orkar inte mer idag så det får bli en frukt till mat istället..=)
    jo fast jag gissar att du har industri ugn där??? dom har liksom lite mer fjut och dessutom brukar dom dra ur fukten pa ett annat sätt ur luften i ugnen man far typ ha ett extra bläck med vatten om man vill baka bröd för att det inte ska bli för tort
  • Verkligen
    maximum skrev 2009-09-03 18:57:15 följande:
    Jag tycker äggstanningen låter bra. så gör jag med. men kan du inte vispa upp några ägg öch röra ner i formen
    Nej det får ju inte plats, har ju gjort en pajdeg som förgräddats, sen fyllt den med broccoli, lök & skinka. Och sen äggstanning och ost. Går liksom inte att fördela runt mer ägg..

Kanske att man kan hälla av lite vätska..

Kan det vara att ugnen är dålig annars?
    Tycker maten ofta blir dålig när jag gör i ugnen. Jag menar, jag kan ju laga mat eftersom jag är a´la cartekock, men allt går jämt fel i vår ugn. Blir blaskigt och dant.
  • linjes

Lägg folie över pajen och låt den stå inne tills stanningen har stelnat

• Verkligen
    linjes skrev 2009-09-03 19:01:43 följande:
    Lägg folie över pajen och låt den stå inne tills stanningen har stelnat
    Den kommer få stå tills imorrn då..

Sist jag gjorde potatisgratäng fick den stå i flera timmar men den stelnade aldrig den heller, trots att jag minskade ner på vätskan.
    Jag tror min ugn hatar mig, eller så är det inte meningen att jag ska laga mat här hemma.
  • lokisse
    Verkligen skrev 2009-09-03 19:37:53 följande:
    Oh, kollade just pajen.. Den är nästintill perfa nu... Efter mer än en timme i ugnen..Hahaha...
    jag gissar pa att du behöver ny ugn.....{#lang_emotions_surprised}
  • Verkligen
    lokisse skrev 2009-09-03 19:44:08 följande:
    jag gissar pa att du behöver ny ugn.....
    Jag gissar på det jag med. En sån där härlig utgift som jag verkligen behöver just nu... Huvva..
Svar på tråden Varför stelnar inte äggstanningen???