• Pico

Lågt progesteron??

Vi misslyckades tyvärr med vår andra insemination, fick mens igår. Så nu känns det jättetungt... Vi har bestämt oss för att ge det ett tredje och sista försök innan vi går vidare.
    Jag har läst att endel får progesteron efter insem för att hjälpa till på traven. Vad är en normal progesteronhalt? När är det för lågt? Kan man få "proggisar" även om halten inte är för låg?
    Jag har sökt och hittat flera olika svar och blir därför helt förvirrad. En skrev att det ska ligga mellan 30-90 (hon hade haft 41 och gyn trodde inte att hon kunde bli gravid på det) och en annan skrev att det ska ligga runt 20 (hon hade 42 och en jättestark äl)????

Hälsn Pico

• Svar på tråden Lågt progesteron??
  • ina77

usch vad tråkigt ja visst blir man ledsen när det inte funkar
    jag har oxå gjort försök nr 2 med med insemination och går här och hoppas att det sätter sig denna gången
    kram

• yrre

tråkigt att det inte gick vägen. Jag har gjort tre inseminationer och tredje gången fick jag progesteron-vaggisar. Jag vet inte exakt vad mina värden legat på, bara att de varit ok tidigare också, så du bör kunna få proggisar ändå.

Yrre

• Pico

Tack!
    Jag ska nog be att få det. Det kan väl inte skada på något sätt?
    Är det ingen som vet mer om prog.halterna?

• Yoga

Hej Pico!

Jag undrar samma sak - vad är normalt prog.värde? Man hör så olika. Själv vet jag inte vad mitt var nu sist (efter 1:a misslyckade insem.) men jag tänkte fråga nästa gång jag går dit. Jag har innan i min utredning aldrig fått testa värdet så detta var faktiskt första gången. Vill ha en siffra även om jag inte vet vad den betyder ;)! Det sköterskan sa då jag frågade var bara att det sett bra ut. Inför inseminationen frågade jag om det var aktuellt med tillskott av progesteron för min del men då sa hon att det gör de mer på "äldre kvinnor" eller om man bevisligen har för låg nivå. Vad nu det är.. Själv misstänker jag att jag har låga nivåer eftersom jag nästan alltid får förblödningar 1-3 dagar innan mens och jag har även en kort lutealfas (11 dagar). Men det kanske inte har nåt samband?

• fröken april

har haft 37 och då haft svag äl!!!

• Pico

OJ! På utredningen hade jag 32 och gynläkaren kommenterade inte det utan sa att allt såg bra ut....!

• Pico

Vad är normal progesteronhalt?? *puff*

• fröken april

Jo men jag hade ju trots allt äl!!

• Aothaang

Jag har ingen aning om vad som är normalt, och jag testade ingen nivå utan fick det bara ändå när jag fick allt resten (och kände då inte för att tacka nej...!). Vad jag förstår så fick jag det bara 'utifall att' - och om det är så borde det ju inte vara skadligt, så då skulle du ju bara kunna gå till apoteket och köpa på dig till nästa gång för att se om det hjälper!!! Men du kanske ska kolla för säkerhets skull med någon så att de inte säger att det kan vara skadligt, för jag vet ju egentligen inte mer än vad min läkare sa.

• Jeanette

Hej!

Har lite info (utav min BM) om progresteron värde.
    1,9 = Ingen Äl
    13 = Ingen Äl
    33,2 = "Utmärkt" Äl
    29,9 = Äl

Har hört att allt över 20 är svag Äl.
    Omkring o över 30 "normal" Äl.
    Över 40 "stark" Äl. (Kan innebära överstimulering/flerbörd)

Själv har jag alltid haft ÄL (fram till-01) men på "äldre dar" ( ) har jag fått lite hjälp på traven med pergo.

Efter 2:a kuren -03 föddes vår dotter aug -04.

Lycka till!!

• Pico

Tack för informationen! Nu känns det lite bättre. Ska nog prata med "farbror doktorn" och fråga om jag inte kan få proggisar ändå.

• Busan75

Jag har fått "domen" svag ägglossning, och mitt problem är just för låga progesteronvärden. När jag inte har haft någon form av behandling har det legat på 16 och 17, vilket enligt min gyn är på tok för lågt. Ett bra värde är enligt honom 36.

Jag hade värdet 30 efter min tredje enkel-dos behandling av pergotime och det ansåg gyn var dåligt. Men gyn berättade också att olika labb har olika sätt att mäta på, därför kan skalan vara olika från olika labb - alltså säger vissa att 30 är bra äl. Så det som motsvarar värde 30 på ett ställe är 36 på ett annat vad jag har förstått.

Efter min förra insemination hade jag 54. Ett toppresultat - men ändå fick jag bara en LF på 11-12 dagar, brukar alltid ha 14-15 - så något tjall var det nog ändå. Bästa resultat jag har haft har legat på 112 (trippel dos pergo).

Har genomfört min tredje insemination nu och då bestämde vi att jag skulle ta proggisar den här gången (hade det under försök 1 också).

Som min gyn sa - resultatet av användandet av proggisar är inte fastställt, men det skadar inte att ta extra...

• Busan75

Tillägg:

Pico - gjorde man inte ett progesteronprov på dig under utredningen innan behandlingen?

• Pico

Japp, de tog en massa olika blodprover under utredning och då bl.a progesteronvärdet.

Tack för ditt svar!

• Elli 70

Hej! Jag fick höra av min bm att man jag var tvungen att ha ca 32 i progesteron värde för att veta om man haft äl och jag hade 179 på förra pergokuren den 3:e (enkel).
    Och det är väldigt högt, bm sa att det var gätte bra ja,a jag vet inte men det betyder ju att man lossat mer än ett ägg. Jag frågade bm om jag var överstimulerad när jag sen fick en hemsk mensvärk som jag ej haft tidigare men hon sa att det var väldigt ovanligt att man blev överstimulerad av enkelkur pergotime.

Har någon erfarenhet av detta så skriv gärna ett inlägg på det...

• olympia71

hur vet man om dom kollat progvärdet??? vi har gjort vår 2:a (förmodligen misslyckade) insem men ingen har pratat progvärden med oss....

• Pico

Det ska i så fall stå i din journal. Och framför allt ska ju läkaren ha sagt till om det var för lågt! Så förmodligen (förhoppningsvis) så är ditt progesteronvärde ok.

Svar på tråden Lågt progesteron??