• pojkens

dagmammor i stockholm

hej,
    har en liten fundering kring dagmammor. Jag gick på dagis som liten men min sambo hade dagmamma och tyckte det var superbra. När vi växte upp var det säkerligen annorlunda än nu. Så, erfarenheter från andra med barn hos dagmamma. Varför valde ni dagmamma istället för dagis? Och hur valde ni dagmamma? För det känns mer personligt att välja dagmamma än att välja en förskola tycker jag. Dessutom vet jag inte ens hur man får tag i dagmamma. Bor i innerstaden i stockholm så alla ni som vet hur man får tag på en här får gärna säga till!

• Svar på tråden dagmammor i stockholm
  • Aurora83

Hej, jag gick hos dagmamma, min mamma blev dagmamma =) Och nu är även jag dagmamma. Skillnaden nu och då är ganska stor. Nu heter vi inte längre dagmammor utan pedagoger och vi driver ett familjedaghem. Vi följer LpFö98 precis som förskolorna och får samma chans till seminarium och föreläsningar.

Vissa tillhör tom förskolorna och har samma chef.

För att hitta oss kommunala "dagmammor" som jag nog kommer fortsätta kalla mig ;) kan du gå in på www.stockholmstad.se och söka under förskolor.

Hoppas du fick ut något av detta iallafall =)

• Nena0708

Vi försökte först med dagis till storebror men gav upp efter ett jobbigt år. Och nu går han hos en dagmamma som efter en månad verkar kanon! Lillebror kommer också börja där snart.

Jag tvekade länge om jag skulle låta honom byta fr. dagis till dagmamma. Hade ngn bild av att dagis var bättre, mer verklighetsanpassat etc etc. Gick själv hos dagmamma och var ganska blyg som liten.

Det beror förstås mycket på vad det är för typ av barn, temperament etc. Jag skulle nog kalla storebror för lite känslig + att han haft ett jobbigt år med lillebror, flytt och att hans föräldrar nu separerat vilket försåts gjort sitt till.

Jag valde en dagmamma m. få barn, men som samarbetar med andra varje dag. SÅ halva dagen i samband med lunch och vila är det bara dagmamman och hennes dagbarn. Resten av dagen är det flera barn och vuxna och alltid samma. Dagmammans bor nära oss vilket är positivt.

Lycka till!

• pojkens

ok, så det är helt klart skillnad från förr. Jag misstänkte nästan det. Men jag blev lite osäker på hur man skulle gå tillväga när jag kollade på stockholms kommun. Hittade familjedaghem men det står ingeting alls om varje ställe utan bara en adress. Det står ingen personuppgift eller om deras verksamhet. Ska man ringa runt och ställa sig i kö precis som på förskolor?

• Nena0708

Jag har frågat och pratat m. dagmammor jag stött på i mitt område. De verkar kunna välja vilka barn de vill ta in. Ha sitt eget lilla kösystem så att säga.

Ring och fråga och hälsa på! Eftersom man hos dagmamma är väldigt beroende av att just hon är bra (till skillnad fr. dagis då det ju är flera som barnen kan ty sig till) är det viktigt ni som föräldrar gillar henne som person och tror att ert barn skulle ty sig till henne.

Och be att få telefonnummer till de föräldrar vars barn redan går där.

• Aurora83

Inom dem komunala familjedaghemmen kan man INTE välja vilka barn man ska ta in. Dem har samma kösystem som förskolorna. Men nu kan man välja den dagmamma man vill ställa sig hos. Om dem inte börjat med personliga beskrivningar råder jag dej att ta kontakt med deras chef och be och få träffa dagmammorna i området för att sen välja den du vill sätta ditt barn hos. Hos oss i Hässelby Vällingby har vi personliga beskrivningar och dem som inte har är på väg in. Tror syftet är att alla ska ha såna i hela sthlm..

• pojkens
    Aurora83 skrev 2009-09-05 17:01:02 följande:
    Inom dem komunala familjedaghemmen kan man INTE välja vilka barn man ska ta in. Dem har samma kösystem som förskolorna. Men nu kan man välja den dagmamma man vill ställa sig hos. Om dem inte börjat med personliga beskrivningar råder jag dej att ta kontakt med deras chef och be och få träffa dagmammorna i området för att sen välja den du vill sätta ditt barn hos. Hos oss i Hässelby Vällingby har vi personliga beskrivningar och dem som inte har är på väg in. Tror syftet är att alla ska ha såna i hela sthlm..
    Ok. Nej, jag hittade ingen som helst information i stort sett, förutom ett telefonnummer på stockholms stads hemsida. Så det var ju verkligen inte så informativt. Men vi har ju redan ställt oss till kö till 5 stycken förskolor, så då kanske man itne kan ställa sig i ytterligare kö hos dagmamma ifall de är kommunala med och har samma kösystem? Så det får nog bli några privata dagmammor i så fall. Jag ska diskutera mer med min sambo så får vi väl ta och vandra runt och kolla lite. Eller snarare han, eftersom det är han som är hemma nu och "ledig" på dagarna.
Svar på tråden dagmammor i stockholm