• Thegran

vad har ni till kräftorna?

Imorgon blir det kräftskiva här hemma.
    Vi är två som inte äter kräftor.

Vad kan man ha mer på bordet?
    vi har tänkt;

två sorters paj, en kantarell paj och en annan som ett annat par gör
    bröd, ost, smör
    en fräsch sallad
    hemmagjord skagenröra

• Svar på tråden vad har ni till kräftorna?
  • Frila2

Vi har bröd, någon räk/kräftröra, majonäs och citron. Inget annat behövs. Det är ju  kräftorna som är det goda.

Senast hade mamma västerbottensostpaj till vilket ska vara väldigt gott men nästan ingen åt, vi hade fullt up med kräftorna. Vet inte om det är någon skillnad när det gäller tillbehör men vi äter endast havskräftor.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Thegran
    himmelsflickan skrev 2009-09-04 07:38:47 följande:
    aioli
    köper du någon färdig eller gör du egen?
    om du köper - vilken är god?
  • Thegran
    Frila2 skrev 2009-09-04 07:41:45 följande:
    Vi har bröd, någon räk/kräftröra, majonäs och citron. Inget annat behövs. Det är ju  kräftorna som är det goda. Senast hade mamma västerbottensostpaj till vilket ska vara väldigt gott men nästan ingen åt, vi hade fullt up med kräftorna. Vet inte om det är någon skillnad när det gäller tillbehör men vi äter endast havskräftor.
    vi vill ha tillbehör, och paj har vi mest för att vi är två som inte äter kräftor.
    sen blir det ju mer matigt också, även för de andra som äter kräftor.
  • Frila2
    Thegran skrev 2009-09-04 07:43:48 följande:
    vi vill ha tillbehör, och paj har vi mest för att vi är två som inte äter kräftor.sen blir det ju mer matigt också, även för de andra som äter kräftor.
    Ok, då förstår jag att paj behövs. Sallad till pajen köper jag helt för vi har aldrig sallad till skaldjur eller fisk. För mig är det helt främmande. Är uppvuxen i en familj där man äter fisk och skaldjur iaf 3 ggr i veckan.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Johannniii

citron, aioli, olika kex med ostar. Jag gjorde en jätte matig paj som var för endast icke kräftätarna. Tacopaj :) + att jag hade ostpaj och broccolipaj till alla:)

Hmm.. fylla ut med lite räkor , romsås och en skål med finhackad rödlök är också super! :)

• lunkentuss
    Thegran skrev 2009-09-04 07:42:37 följande:
    köper du någon färdig eller gör du egen? om du köper - vilken är god?
    vi testade faktiskt alla märken som fanns o köpa här hemma, men hemmagjord blev godast Men ska man köpa är den i fiskbilen godast ^^ Den i små genomskinliga burkar, som dom väl gör själva...?

Men att göra egen blir bäst, tydligast vitlökssmak =)
  • Johannniii
    himmelsflickan skrev 2009-09-04 07:47:48 följande:
    vi testade faktiskt alla märken som fanns o köpa här hemma, men hemmagjord blev godast Men ska man köpa är den i fiskbilen godast ^^ Den i små genomskinliga burkar, som dom väl gör själva...? Men att göra egen blir bäst, tydligast vitlökssmak =)
    Gör egen ´- det är bäst! :D
  • Thegran

har ni något bra recept på aioli? :)

• Johannniii
    Thegran skrev 2009-09-04 07:53:32 följande:
    har ni något bra recept på aioli? :)
    Ett som jag testat är att pressa vitlöksklyftor i en skål hälla på LITE vitvins vinäger. vitpeppar och salt och ställa i micron tills det blir mjukt. sedan mosa ihop det , men absolut inte för mkt vinäger. Och sedan på mlanda i majonäs :) det funkar som en snabb variant. smakar som de gör på harrys typ ! :) Toppen!

Sedan är det ju det reseptet i mixen med vitlök, senap, rapsolja, ägg salt peppar och vitvinsvinäger.. men jag vet itne riktigt. min far som har det recpetet i huvudet :)
  • lunkentuss

majonnäs, vitlök o svartpeppar gjorde vi på -blev super. Smaka dig fram =)

• Thegran
    himmelsflickan skrev 2009-09-04 08:21:00 följande:
    majonnäs, vitlök o svartpeppar gjorde vi på -blev super. Smaka dig fram =)
    det lät ju busenkelt! :)
    det testar vi

men, har vi missat nåt mer måste att ha på bordet?
  • Lilla fii

Vi ska äta kräftor imon, då kommer vi att ha

*Kräftor
    *Vitlöksbröd och vanlig baguette
    *Aioli
    *Ost och skinkpaj

Till efterrätt blir det melon och ananas... Ev kladdkaka oxå om man orkar

Svar på tråden vad har ni till kräftorna?