• Anonym (Periodaren)

Mens med koagler

Så ska jag då bli väldigt personlig, som man ju kan bli när man kan gömma sig bakom en skärm.

Jag har fått en stor ökning av mängden blod under mina senaste menstruationer. Det kommer koagler och jag blöder på ett par timmar igenom både tampong och binda. Det kommer även koagler- ni vet, såna som brukar komma efter förlossningen, vid avslaget.

Hur är det, är det normal, som allt annat verkar vara, eller är jag ensam om detta?

• Svar på tråden Mens med koagler
  • Anonym

Koagler är äckliga men inte farliga. Det är blodet som koagulerar då livmodern "pumpar" (alltså drar sig samman) alltför snabbt för att blodet ska kunna komma ut i en liten ström som vanligt. Det blir liksom en "liten köbildning" av blod därinne - som gör att blodet klumpar sig innan det hinner ut. Hoppas du förstår hur jag menar - även om jag inte förklarar som en doktor skulle ha gjort? har själv ofta stora ovala "ägg" som ploppar ut vid mens. Äckligt - men inte farligt.

• Fruochmamma

Jag har - dessvärre - alltid sådan mens. Intensiv, men kort med mycket koagulerat blod.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Periodaren)

Tack båda två, som visar att jag inte är ensam, liksom skönare att veta att man inte är själv! Detta har kommit efter mina graviditeter, första gången trodde jag att det var ett missfall, så mycket klumpar och blod som det kom. Men jag har förstått att detta är nog så min mens kommer at tse ut framöver. Men vad kan det vara som har ändrats sedan innan gravitditeterna?

• Fruochmamma
    Anonym (Periodaren) skrev 2009-09-04 08:40:08 följande:
    Tack båda två, som visar att jag inte är ensam, liksom skönare att veta att man inte är själv! Detta har kommit efter mina graviditeter, första gången trodde jag att det var ett missfall, så mycket klumpar och blod som det kom. Men jag har förstått att detta är nog så min mens kommer at tse ut framöver. Men vad kan det vara som har ändrats sedan innan gravitditeterna?
    För mig var det nog mer koagulerat blod INNAN första barnet, men kroppen förändras ju onekligen iochmed att ett barn föds.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Ja, det kan vara en massa orsaker. Många kvinnor upplever att mensen förändras efter en graviditet. Vissa får mindre men - andra kraftigare. Hormoner spelar en viss roll, liksom att man kanske inte ser riktigt likadan ut därinne. Kvinnor med en lite bakåtlutande livmoder har oftast mer tendens att få koagler i samband med mens - då det blir lite "bakflöde". men du är inte ensam TS och det är inte farligt. Om ddu upplever det som väldigt äckligt och jobbigt så finns det mediciner som din gynekolog kan skriva ut, så att blodet flyter tunnare. Hasr du mycket riklig blödning och koagler kan Cyklo-F hjälpa. Finns receptfritt på apoteket.

Svar på tråden Mens med koagler