Snackis 8 "Inbördes beundran"
Grattis Juni!Bra jobbat med trådarna Stina!
Grattis Axel! - Fast du har väl somnat redan. Din mamma får väl hälsa
Grattis Sebbe!
Och i efterskott till Kevin.
Barbella- Skönt att R är hemma igen. Hoppas han blir helt bra snart.
Simon tackar för grattis.
Idag ska jag hämta Simon lite tidigare och gå och skaffa vinterskor till honom. Tycker det är urjobbigt att det blivit så kallt så fort. Annars gillar jag hösten - men inte när det är minus fem på morgonen i oktober
Tänk för tre år sedan då vad det nästan sommarvärme så här års. Kommer ihåg att det inte var förrän efter Simon kom som det kändes att det blev höst på allvar. Och nu har jag redan tagit fram vinterjackan.
Fast jag är oerhört frusen just nu också, trötthet, graviditet och säkert dåligt järnvärde tror jag är orsaken.
Hoppas att ni har det bra allihop och att frånvaron av aktivitet i tråden beror på att alla har fullt upp med roliga saker att göra
Angående vaccination är jag själv vaccinerad redan, men jag har väl velat lite vad gäller Simon. Men när det första man möts av på svensk mark (kom hem från London sent igår) är - Simon 3 död i svininfluensan! - så blir valet lättare på nåt vis....
Ska ringa till min faster - barnläkaren också - fast jag är ganska säker på att jag vet vad hon kommer att säga.
Tack för länkarna Calibo.
Jag tycker inte heller det här med vaccination har varit ett särskilt svårt val. Ett tag tvekade jag lite inför Simon eftersom han var precis på gränsen åldermässigt (då). Men det var mer de kortsiktiga biverkningarna jag oroade mig över - krafitga influensasymptom etc. Och när jag sedan själv vaccinerat mig ochg inte egentligen haft några biverkningar tyckte jag inte det vaerkade så farligt. '
Eftersom man kan bli väldigt mycket sämre väldigt fort av den nya influensan, och då snabbt måste får sjukhusvård, är det inte något jag vill riskera att vi får. Man vet ju inte hur stort tryck det är på sjukvården när just vi bllir sjuka.
När det gäller lågtidseffekter av vaccin så tror jag inte att det finns några, eller i alla fall är det oerhört osannolikt. Jag har surfat runt en hel del och hittar inga trovärdiga källor att så skulle vara fallet. Och då anser jag inte Aftonbladet eller Amalgamskadefonden vara trovärdiga, om det är någon som har en anan åsikt så var så god.
Sedan kan man ju titta på ren statistik också. Lite svårt att veta än om svinifluensan, men om man tar en relaterad diskussion som den om MMR och autism...
Nu tror inte jag att MMR orsakar autism, men om man tänker på hur många miljoner som vaccineras med MMR varje år och jämför med hur många autistiska barn som finns. Och om man sedan relaterar det till att dödligheten i mässlingen är en på tusen i Europa - enligt min åsikt blir det då egentligen ointressant om vaccinet orsakar autism eller inte.
Långrandigt, sorry. Men det är vad jag tycker.
PS. MPR heter det visst på svenska