• AmberB

Snackis 8 "Inbördes beundran"

Grattis i efterskott Axel!

~*~Emil, 060913 ~*~Josefin & Filippa, 090603~*~
  • AmberB

Grattis Agnes!

• AmberB

Grattar oxå alla som fyllt och fyller idag!

Vi har haft fullt upp med kalas och dop, så orken har inte varit på topp. Småtjejerna har även varit förkylda ett par gånger redan... Funderar oxå lite ang svininfluensan,  oroar mig inte för egen del, men eftersom tjejerna är så små och Emil har förkylningsastma så... Efter vad jag förstått så kommer man inte att vaccinera barn under tre.

Fossing: Skönt att allt verkar bra! Jobbigt att de inte lyssnar på dig dock, stå på dig gravzilla!

Ullen: Härligt att få höra hjärtljud, och vad mysigt att du redan kan känna rörelser. Ang. bil så kan jag rekommendera Ford S-Max, vi är supernöjda. 7-sitsig men är mer bil än buss ändå. Tycker även att Grandisen som Calibo har är snygg.

Inser att babyskydden som tjejerna har kanske funkar några månader till, sen blir det byte. Om någon ska sälja eller vet nån som ska sälja en Maxi Cosi Mobi så hojta gärna till!

De små snäckorna har precis upptäckt varandra, det är så mysigt att kolla på dem när de ligger och snackar. Tänk vilken lycka att få ha varandra så som de kommer att ha hela livet, nästan så man blir lite avundsjuk...

Hej syrran!

• AmberB
    Tina Lisa: Det är jättevanligt att barnen glömmer av sig när de är inne i en lek, nästan som att de är rädda att missa något om de går på toa... Jag tror att bästa sättet att bemöta det från er sida är att inte göra nån stor affär av det, bara se till att det finns tillräckligt med ombyten. Be personalen att påminna henne, vissa barn får man ta med till toaletten med jämna mellanrum vare sig de vill eller inte. Det är ju ett stort framsteg med torra nätter iaf. Emil är jätteduktig på dagarna, men nattblöjan väger ett kilo... Kul med Gekås, är också sugen på en sväng dit.
  • AmberB
    Gravid: Du måste ha bilden i ditt galleri först, sen högerklickar du bara på kopiera och klistrar in i inlägget.
  • AmberB
    Gravid: Åh så söt han är, han ser verkligen stolt ut! Bilden är ju klickbar, så man ser ju jättebra om man förstorar upp den.
  • AmberB

Jag är också här!

Här händer det mycket, men jag hinner ju nästan aldrig sitta vid datorn... Har börjat introducera gröt på kvällarna för tjejerna, men det är inte så poppis ännu. Hoppas att de ska kunna stå sig lite bättre på det. Sen har vi varit på bvc och mätt och vägt, 63 cm långa båda två och väger 6200 g resp 6380 g. Rätt så jämnstora.

Har fått lämna bort katterna med, fick inse att vi inte hinner med dem så som vi skulle önska att vi gjorde, så för deras skull så har en kompis i Stockholm fått låna dem ett tag. Det är sååå tomt! Jag och A har haft katt ända sen vi flyttade ihop för 13 år sen (shit vad gammal jag verkar nu när jag skrev så... ) så jag saknar dem!!

Ikväll ska vi hem till ett par kompisar som fick en bebis för en vecka sedan, ska bli mysigt! Sen tror jag att A har fixat barnvakt imorgon kväll trots att han smugit lite med det, jag hoppas på bio och den nya Stieg Larsson filmen!

Ullen: Skitsnygg vagn!

Heeso: Åh vad skönt att allt såg bra ut med bebben!

• AmberB
    Barbella: Ja det blev bio, men det fanns inga platser kvar på vipen så det blev middag först, sen Biopalatset. Tycker verkligen att filmerna är långt över förväntan, annars är det lätt att bli besviken om man läst böckerna först. Vad jobbigt att Max vaknar så mycket på nätterna... Äter han varje gång han vaknar eller kan du söva om honom? Jag försöker vara stenhård med att tjejerna bara får äta en gång på nätterna, resten blir napp-instopp. Det var skitjobbigt ett tag, men det känns ändå som om de börjar vänja sig och nätterna är rätt bra nu faktiskt. Dagarna är jobbigare, de sover rätt mycket omlott nu så det blir få eller väldigt korta pauser för mig. Knappt så jag hinner dricka kaffe vissa dagar... Hoppas att nätterna snart ordnar sig för er!
  • AmberB
    Barbella: Jag var nere och vaccinerade Emil idag, han har ju förkylningsastma och tillhör riskgrupp. Han var sååå himla duktig, och det är jätteskönt att ha det gjort med tanke på Filippa och Josefin. Vi ska också vaccinera oss så fort vi får. Jag har vägt mycket för och emot, men tycker att skälen för är starkare än emot. Särskilt när man har små bebisar i familjen. Så tänker vi. Och ang. nappistopp, tänk på att Max snart är stor nog att stoppa in nappen själv. När Emil var runt 7-8 månader hällde jag ut typ 8 nappar i sängen, då hittade han alltid nån själv.
  • AmberB

Barbella: Hur menar du med samma influensa som alltid? Vad jag förstått så är ju detta en helt ny typ av influensa som ingen tidigare varit i kontakt med, därav den mer aggressiva smittspridningen. Enligt barnmedicin så kan man ju dock bli sjuk i den "vanliga" influensan/säsongsinfluensan också i år, och den är man ju inte skyddad mot om man vaccinerar mot svinis. Och som Calibo säger, barn verkar ju drabbas extra hårt av just svininfluensan... Jobbigt att ni är oense iaf...

• AmberB

Hoppas att du kan få honom dit du vill då, Barbella.

Jag och A blev också vaccinerade igår förresten, men ingen av oss i familjen har känt några som helst biverkningar ännu. Skönt!

Nu ska vi till bvc för tjejernas vanliga vaccination nr 2, förra gången blev de himla hängiga, hoppas slippa det idag...

• AmberB

Äntligen, detta har jag väntat på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6113110.ab

Även här blir det Ullared, helt utan barn denna gång. Syrran och mamma får tampas med gänget en heeeel dag! Tyvärr har de varit förkylda allihopa, men det verkar bättre idag, så tills imorgon ska de väl vara återställda.

• AmberB

Förstår helt och fullt erat resonemang, Barbella och Tina Lisa, men enligt Aftonbladet nu ikväll så har Norge nu 21 dödsfall varav 7 personer under 20 år. Jag tycker iaf att det talar sitt tydliga språk angående hur farlig svininfluensan är jämfört med säsongsinfluensan. Sen håller jag med om att det nog bara är bra att vara sjuk ibland och skulle aldrig heller vaccinera mig mot säsongsinfluensa. Jag känner mig iaf helt trygg med vårt val att vaccinera, men man måste ju gå på sin egen magkänsla.

• AmberB
    Tina Lisa: Jo men visst, men tänk om barnen tillhör en riskgrupp fast utan att man vet om det? Så tänker jag. Emil tex har ju förkylningsastma och tillhör därmed riskgrupp. Risken finns ju att Josefin och Filippa också kommer att utveckla det fast vi inte vet det ännu. Eller bär på någon annan kronisk sjukdom som inte visat sig än. Kanske lite långsökt, men tänk om...
  • AmberB

Men är det inte så att de som dött troligtvis inte haft ett fullgott skydd, dvs de har blivit sjuka några dagar eller nån vecka efter vaccinationen och det kan ta upp till 3 veckor innan skyddet är fullgott? Alltså att de har blivit smittade med svininfluensa ändå trots att de vaccinerat sig? Sen är väl ett vaccin aldrig 100%-igt? Så har jag fattat det, men Calibo har säkert mer koll. Men ett är säkert; det är otroligt svårt att sålla bland all information...

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"