Inlägg från: Barbella |Visa alla inlägg
  • Barbella

Snackis 8 "Inbördes beundran"

Stina - Du berättade ju det när vi sågs hos Mia sist, det är rent gräsligt! Förstår att du mår dåligt och lider med din kusin och hennes familj. Som du säger, man blir så illa berör som mamma eftersom man förstår vilka helvetes kval familjen lider. Bra att du har din mamma att prata med.
    Bra att du fixade med trådarna... jag har inte samma koll längre
  • Barbella

Har helt missat våra födelsedagsbarn. Ingen nämd, ingen glömd.... Grattis alla underbara 3-åringar! Tänk vad tiden springer iväg.

Har haft mer än fullt upp och har inte ens kikat in här på ett tag. Nu sover Max, sen när Liam somnat ska jag se om jag kan läsa ikapp mig lite.
    R har varit hemma från sjukhuset en vecka nu, han är inte bra än men på bättringsvägen iallafall

• Barbella
    Solaris - Fråga är ändå vad som är värst? Att vakna, lägga honom till bröstet och somna, eller vakna (oftast fler) gånger för att stoppa in nappen? Fast nu har det varit en downperiod med sömnen eftersom både Max och Liam varit sjuka, vilket man får räkna med. Men jag hoppas det kommer rätta till sig med Max sömn när han blir frisk.

Vi fick åka in akut med Max för ett par dagar sen pga falsk krupp. Den killen har skrämt skiten ur oss fler än en gång. Jag har sagt till honom att det är förbjudet att skrämma sina föräldrar på det viset men han verkar inte lyssna

Gott med egentid Skojsan! Säger som Solaris, att det var ni väl värda! Hoppas ni hade det riktigt mysigt.

Vi firade 4 årig bröllopsdag i veckan men pga sjukdom blev våra planer på lite egentid flyttade fram i tiden. Men vi hade det ändå väldigt mysigt hemma allihop och gjorde en riktigt god kalasmiddag.
  • Barbella

Ställer mig till skaran som läser mer än skriver. Fast nu det sista har jag inte ens varit här inne. Undrar hur lite tid man kommer tycka sig ha över när man börjar arbeta igen?
    Anledningen till min tröhhet är att Max är en  nattuggla. Han vaknar mellan varje timma till var tredje nätterna igenom. Sover nästan inget på dagarna men är trött (och därmed inte så nöjd). Han har så svårt att komma till ro, så man styrs lite av att försöka få in någon slags rutin för honom med sömnen. Han sover mycket mindre än vad som är standard för ett barn i hans ålder. Men alla barn följer såklart inte normen

Solaris - Jag ger ingen välling till Max, utan gröt morgon och kväll. Smakisarna gick inte så bra, men när han var 6½ månad började vi med den "vanliga" burkmaten och det mottogs med förtjusning. Så vi byter ut ett amningsmål mot vanlig mat samt gröten då morgon o kväll, fast då ammar jag nästan alltid efteråt ändå.

TinaLisa - Säg precis som det är, det behöver inte låta otrevligt alls. Säg att du vill veta både det roliga och det tråkiga som hänt under dagen. Säg att det känns som du mest får höra om det negativa/tråkiga och att du helt enkelt vill höra både och.

Amber - Blev det bio? Vi var på VIPen i lördags och såg den filmen, den var jättebra!
    Vi hade barnvakt under dagen i lördags, firade vår 4-åriga bröllopsdag, lite för sent eftersom R var sjuk när den dagen infann sig.

• Barbella
    Amber - För ett tag sen kom ju min mamma hit och hjälpte mig med att få rutin på nätterna med Max. Det konstiga är att han sover som en stock när mamma har hand om honom (även när vi är på besök i Småland). När jag och/eller R har hand om honom vaknar han ofta och är orolig. Jag fattar inte vad vi gör för fel! Vi har nog försökt med det mesta. R har haft honom själv och haft nappinstopp. Vi har kört 5 minutersmetoden (som jag var emot i början men nu försöker jag allt). Jag ammar honom mellan 1-3 ggr per natt beroende på hur mycket fighter jag orkar ta. Vi delar på nätterna och ta varannan sovmorgon så vi hjälps åt, annars hade nog jag nog gått oc blivit tokig vid det här laget .

Skojsan - Vad synd att hon inte vill gå på pottan längre. Kan ju absolut vara så att blöjan är en trygghet för henne. Det kommer nog snart komma igen att hon går på pottan då hon har vanan inne. Vår blöjfis ger fortfrande inga tecken på att vilja gå på pottan, trots mutning och peppning samt att vi bara låtit honom vara.... inget funkar. Inte ens när han bara får ha kalsonger på sig hemma. Det bekommer honom inte att han gör ner sig...... Aja jag försöker trösta mig med att han inte kommer ha blöja vid 10 års ålder.
  • Barbella

Grattis Knut på 7 månaders dagen

Det är jobbigt när man är själv med barnen när sömnen krånglar, jag föstår dig helt och fullt Solaris. Vet ju hur det var när R låg på sjukhuset. Eftersom de stora klarar sig bra själva så får de tyvärr stå tillbaka för sitt småsyskon i de fallen och visst känner man sig som en hemsk mamma vid såna tillfällen. Det dåliga samvetet är enormt, men inte blir det bättre för det Man gör ju så gott man kan

• Barbella

Tack för tipset om matning var 3e timma Skojsan.

Vi ska dock ta upp kampen om nappen då det är nappinstopp minst en gång per timma nu i stället för amning om nätterna. Blir nog muntert med den viljan Max besitter

Hur ska ni göra med vaccinering av era -06:or? Vi har ett dilemma här hemma, R är mot och jag är (nog) för.

• Barbella

Både jag och R kommer vaccinera oss, just för att skydda barnen. Men sen går våra meningar isär som sagt. Han tror inte på att vaccinera Liam då han är så pass liten och han har läst och hört lite för mycket negativa apekter gällande såna här vaccin. Jag tycker att födelarna med att vaccinera överväger riskerna det kan medföra. Vi får se vad som händer, jobbigt att vi är så oense i den här frågan. Känner jag min man rätt så har han väl bestämt sig för något så är det väldigt svårt att få honom att ändra sig.
    Mycket av hans oro vet jag grundar sig på de problem som uppstod vid massvaccineringen 1979 för många barn som vaccinerades då. Vaccinet är ju typ detsamma idag och dagens vaccintillverkare har ju lyckats frånsäga sig allt ansvar om något skulle uppstå eller hända med dem som tagit vaccinet. Sedan gällande influensan, vilket jag förstått så är det samma infuensa som alltid, bara att den sprids på ett mer aggresivt sätt, så att faran för barnet i sig är inte värre än om han/hon får influensan ett annat år. Skillnade på vaccinet är ju i år att man vaccinerar alla vilket man vanligtvis inte gör (oftast bara gamla och sjuka) så man vet inte säkert hur ett barns hjärna påverkas. Är det någon som har motargument tar jag gärna emot dem så jag kan föra dem vidare.

• Barbella

Nja, det jag menade var att R säger att han läst att den är inte mer aggresiv, än möjligtvis för de i vår ålder 20-30-åringar.  Jag vet att det inte är logiskt, därav försöker jag samla på mig mer info.

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"