• Calibo

Snackis 8 "Inbördes beundran"

Hej alla!

Ett snabbt inlägg - måste packa då taxin kommer om 2 timmar. Ska till Salzburg på kongress. Har en grym flygångest och vill inte åka...

Något för idol 2022?

Ha det bra alla!

• Calibo

Hej, hej!

Ett sällsynt livstecken från mig... Men jag läser och håller koll på er.

Här går livet sin gilla gång, fast i racerfart. Det känns nästan lite hemskt att tiden går så fort.

Vad gäller vaccin mot svininluensan så tycker jag att det är en självklarhet att vaccinera. Rädslan för vaccinet är så uppblåst av massmedia -vaccinet är mycket, mycket likt vaccin som har getts i åratal och det är mycket osannolikt med några negativa effekter (utom de vanliga vaccinbiverkningarna man kan få). Att få svininfluensan däremot är förenat med verkliga risker och har drabbat även friska hårt. Därför tycker jag att det är självklart att man ska vaccinera sig, och sin familj. Är man inte orolig för sin egen hälsa så kan man göra det för att skydda människor i sin närhet. Så, det var vad jag tyckte....

• Calibo

Barbella - Jag har också funderat mycket och läst en hel del. Den nya influensan kan inte jämställas med årliga influensan riskmässigt, och t.ex. barn mellan 3-10 år har drabbats extra hårt. Riskerna att barnet blir allvarligt sjukt i den nya influensan överstiga vida de risker som en vaccination innebär.

• Calibo

Barbella - Lite mer argument för dig. I Stockholm är det en tredjedel av alla som är inlagda för svår svininfluensa (ca 140st) barn under 10 år. Det är mao inte alls så att det bara är från 20 år och uppåt den drabbar.....

• Calibo

Trollsan - Jag tycker faktiskt inte det är så svårt. Problemet är att det finns så mycket ogrundade åsikter ute på nätet av konspirationsteoretiker etc. Det finns absolut inga skäl att tro att ev. risker med vaccination skulle överväga riskerna med influensan. Vaccinet är inte otestat - den nuvarande formen är testat till viss del men ingående komponenter har funnits i andra vaccin i åratal så det finns mycket säkerhetsdata att stöja sig på.

• Calibo

Idag fick Tim äntligen sin vaccination. När han blev stucken sade han "Varför sticker hon nålen i köttet på mig?".

Hoppas bara det inte är för sent - alla tre ordinarie fröknar på dagis var sjuka och det lät som det åtminstone för en av dem handlade om svininfluensan.... N. fick förresten också sin vaccination då de passade på att även ge medföljande förälder.

• Calibo

Heeso - Visst kan det hända att man läcker men det är inte så vanligt. Det är viktigt att veta om det är fostervatten eller inte för att du ska få rätt uppföljning. Oftast så är det snarare så att man har vattniga flytningar pga ökad blodcirkulation där nere. Om du misstänker att det är fostervatten tycker jag absolut att du ska kolla upp det.

• Calibo

Heeso - du kan nog inte avgöra det själv utan behöver nog en undersökning.

• Calibo

Barbella - Det är inga som har dött där ett samband har konstaterats med vaccination.... Man rapporterat alltid och utreder alla dödsfall eller andra komplikationer som kan ha ett samband.

T.ex. en svårt hjärt-kärlsjuk 80-åring (riskgrupp) som får sin vaccination och avlider 5 dagar senare i en hjärtinfarkt - det är oerhört osannolikt att det har något som helst samband med vaccinationen utan mer troligt att patienten hade fått sin hjärtinfarkt oavsett - förstår du? Bara för att människor råkar ut för saker som ligger i tidsmässig anslutning till en vaccination så kan man inte dra slutsatsen att det finns ett samband.

I de allra flesta situationer så tycker jag att folk får göra som de vill men jag tycker att det i fallet med svininfluensa handlar om att skydda andra också - en handling av solidaritet mot de som riskerar att råka mer illa ut än vad man själv är rädd för att göra.

Får säga att jag tycker att debatten om detta är helt srkuvad och vansinnig - folk väljer att förluta sig till aftonbladet och liknande som referenser istället för att förlita sig på de som har både kunskap och erfarenhet. Ni får ursäkta ni som är emot - jag tycker ni är het fel ute och jag tycker att resonemangen förs på en känslomässig snarare än en faktabaserad vetenskaplig grund.

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"