Inlägg från: Tina Lisa |Visa alla inlägg
  • Tina Lisa

Snackis 8 "Inbördes beundran"

GRATTIS på 3-årsdagen Juni

Är hemma och vabbar. Rivstartar med tre dagar denna veckan. Måndag var det feber sen vill de ju att de är hemma en dag till och i morse börja diarre. Men hon har varit pigg alla dagar så det är ju mest mysigt att vara hemma.

Barbella: Usch, vad kämpigt för er. Måste kännas tomt utan R. Jag hoppas verkligen att han blir bättre och får komma hem snart. Skönt att mamsen kom till undsättning några dagar. Jag hoppas att hennes knep funkar även efter hon åkt hem. Säg till om jag kan hjälpa dig på nåt sätt. Vad som helst. Kram

• Tina Lisa
    Grattis alla goa 3-åringar

Här är vi sjuka mest hela tiden. Dagarna man jobbat är lätträknade. Alla har varit sjuka. Nu är det Elina med öroninflammation. Tjoho, snart är vi friska!

Idag kom Elina med en skön komentar. H hade varit på vårdcentralen och på väg hem har vi en gryyyym uppförsbacke. När han kommer upp så stannar han och pustar occh flåsar en del. Elina pustar djupt och säger, Ja det var en jobbig backe. (Hon satt i vagnen hela vägen uppför backen.)

Barbella: Skönt att ni fått hem R. Hoppas har fortsätter bli bättre. Hur gick det med nätterna efter mamma åkt?

stina: Såna affärer är alltid kul!
  • Tina Lisa

Grattis Alida och Lotta idag och många andra i efterskott

Elina tackar för grattisen. Vi har kalasat med släkten i helgen och så blir det lite barnkalas på söndag. Idag åkte vi hem från Småland där vi firat och tog vägen förbi GeKå´s. Det var inte så farligt med folk och ingen kö nånstans, men med två barn med blir det inte så mycket shoppingro. Elina fick en overall och så fick de vinterskor. Jisses vad grejer man måste ha jämt. Nu kan Julian inte ärva Elina heller för han har nästan vuxit ikapp. Jag borde nog också släpa mig iväg på marknader eller second hand.

Amber: Härlig bild på töserna. Förstår att ni har fullt upp. För vår del tycker jag ändå det är lugnare nu. Jobbigaste tiden var när Julian var mellan 1 och 1.5 år. Då var tanken på en trea väldigt långt bort. Nu börjar man nästan fundera på det igen, men bara nästan.

Fossing: Skönt att allt var bra. Jobbigt att bli ifrågasatt när man vet så väl. Det är väldigt fyrkantigt det där.

Heeso och Ullen: Va mysigt med hjärtljud. Det känns så tryggt att höra dem.

• Tina Lisa

stina: Det känner jag inte igen, tack och lov. Visst gnälls det från båda, men inte hela tiden. Phu, för det är såååå jobbigt.

Här har vi kiss problem multum. Hon kissar ner sig nästan varje dag på dagis. Hon är väl så inne i leken att hon inte hinner eller glömmer. Vet inte vad jag ska göra. Jag kan tyvärr inte låta bli att ifrågasätta det eftersom hon ju varit helt torr i perioder förrut. Det går åt en j-la massa byxor. Nån mer med såna problem? Finns det nåt att göra? Hur bemöter man det? En lite ljusning är iaf att de senaste nätterna har varit torra, vilket aldrig hände före 3.årsdagen.

• Tina Lisa

Amber: Tack för svaret. Ska försöka tagga ner lite. Idag var hon torr hela dan och fick bra med beröm för det. Det kan väl inte vara fel?

Kung av komentarer måste ju vara Axel, men idag kom Elina med en kul efter ett toabesök. "Mitt gula kiss heter Pontus" Vet verkligen inte var det kommer ifrån.

• Tina Lisa

Jag läser också mer än att skriva och för min del är det ju inget nytt. Men som nån smart sa en gång, skriver ingen så finns ju inget att läsa.

Här rullar vardagen på. Elina har sin andra öroninflammation på en månad och Julian har varit snorig i en månad, så allt är väl som det ska

Vi har haft lite konflikt med en förskollärare. Jag tyckte hon hela tiden påpekade att Julian var så snorig och trött och inte åt bra och allt vad det var. Det kändes som om hon tyckte det var fel av oss att lämna honom. Det kände som om hon ville ge en dåligt samvete. När jag ringde och sa att Elina hade feber en morgon så sa hon att då blir hon hemma imorgon också. Jaha tänkte jag och var hemma en dag extra med en unge som var kärnfrisk och lika pigg som vanligt. En kompis fick veta att hennes son skulle vara hemma 2 dagar extra när han kräkts en dag. När jag pratade med henne om det så förstod hon inte alls, hade aldrig fått höra några klagomål förut och ville absolut inte framstå som den där knepiga fröknen. Sa att hon ringer bara om det är riktigt allvarligt, tempar aldrig utan kollar bara på allmäntillståndet osv. Sa att hon bara ville tala om hur dagen varit för det flesta föräldrar vill ju veta det. Precis som om jag inte ville det. Nu har jag efter lite funderande kommit på att anledningen till att jag reagerat på när hon talat om hur dagen varit är att hon bara talat om det som varit mindre bra medans alla de andra talat om både och. Långt, sorry, men nu fick ni lite att läsa iaf

Fossing: Härligt att bebisin mår fint

gravid: Vad duktig Axel var hos tandläkaren. Elina vägrade öppna munnen så nu har vi en ny tid på fredag.

solaris: Det är aldrig för sent att skola om sig!

Amber: Uj uj, fullt upp, men tänk va kul de ska ha när de blir lite äldre. Klen tröst när man blir väkt mitt i natten, men ändå.

• Tina Lisa

Ja, tack för idag alla som var här. Det var livat, men jag tyckte det funkade bra trots att det var en hel dagisavdelning här. Elina somnade inte förrän läggdags. Otippat, men välkommet. Värre var det med Julian. Han var lite speedad och tog en stund på sig att slockna.

gravid: Ja, de har ju inte varit sååå många förut. Stackars Axel, hoppas han var lite nöjd med dagen iaf.

Amber: Tråkigt att ni inte kunde komma. Jag hade sett fram emot att träffa er. Hoppas det snart blir ett nytt tillfälle.

solaris: Fullt schema imorn med då. Skönt att det händer nåt så man inte somnar till

Trollsan: Snitt är också ett sätt att föda barn på. Man får se det så, fast jag förstår dina känslor. För min del har jag fokuserat på vad som kunde hänt om vi på nåt sätt forcerat ut Elina den vanliga vägen istället för att plocka ut henne, vilket gick så himla bra. Pigg och frisk från första sekund Det är ju det som räknas i slutändan.

LMH: Trevlig resa.

• Tina Lisa

Vi hade inte tänkt vaccinera oss för vi tror också att vi haft den, men man kan ju ändra sig. Mamma tillhör en riskgrupp, men får inte vaccinera sig för det är för riskfyllt. Vi har precis fått veta att barnens farmor har en stor tumör i ryggen och vi vet inte om hon blir vaccinerad innan behandlingen startar. Så för deras skull kanske vi gör det ändå.

Annars har vi haft magsjuka allihop utom Elina. Hon verkar klara sig, men man ska inte ropa hej.

Nu är det omorganisation på dagis också. De ska gå från 1-5 avdelningar till åldersindelat. Så i januari ska barnen gå på olika avdelningar. Det kommer ju att underlätta lämning och hämtning De får behålla varsin "orginalpedagog" iaf. Det blir säkert bra.

Daggis: Lycka till med tentan. Det går säkert galant!

• Tina Lisa

Är hemma med sjuka barn. Elina blev dålig i fredags och febern har gått upp och ner i helgen, nu verkar det vara Julians tur med feber. Tyckte han kändes varm nu när jag la honom. Min arbetsgivare börjar nog tröttna på mig Förutom feber så snorar och hostar de. För två veckor sen hade vi magsjuka allihop. Detta har verkligen visat sig vara vår höst. Har nog 20 VAB-dagar hittils.

Vecka 1 har vi bokat lägenhet i Åre genom H´s jobb. Får se om vi kommer iväg. Mamma och pappa ska nog med isf. Gött me barnvakt med sig.

gravid: Jag hoppas det går bättre denna gången. Det blir säkert bra.

barbella. Härligt med lite sömn! Hoppas det är en stabil vändning. Julian sov också mycket bättre när han fick flytta. Han är mer ljudkänslig än Elina.

Heeso: Hoppas allt står rätt till i magen oh att du fått svar på dina undringar.

solaris: Här är också lugn sen en stund tillbaka. Båda sover! Halleluja!

• Tina Lisa

Barbella: Du är inte ensam om att vela. Vi hade bestämt att inte vaccinera oss, dels för att vi tror vi haft den. Men eftersom mamma är i riskgrupp men inte får ta den och svärmor precis blivit sjuk och inte heller tagit den (ännu iaf) så bestämde vi oss för att ta den iaf, vi har inte gjort det ännu. Både jag och H har blivit erbjudna genom jobbet och visst, slipper jag köa och kan göra det på arbetstid, så varför inte. Sen var det barnen. Vaccinera för att skydda eller inte vaccinera för att skydda mot eventuella framtida biverkningar??? Har vridit och vänt på det och har fortfarande inte bestämt oss riktigt. Samtidigt håller jag på att landa i något slags ställningstagande där jag tycker att båda disskisionerna är överdrivna. Hur farligt kan vaccinet eg. vara och hur farlig är eg. influensan? Jag har aldrig ens funderat på att ta spruta mot vanliga influensan för jag tror att i grund och botten så är det bara bra att var sjuk ibland. Varför ska vi göra det nu då? Just nu får barnen inte ta den eftersom de är förkylda med feber och det har ju gjort att vi sluppit välja. Innan dess var det åldersgränsen. Vet fortfarande inte hur det blir, men förmodligen tar vi den alla. Vilket vi än gör så kommer det kännas fel och det är ju inte kul. Jag kan tillägga att jag läst en hel del om detta och svänger hela tiden. Jag avundas er som tycker det är solklart, men kan inte förstå hur det kan var det.

Långt, men det är frivilligt att läsa

• Tina Lisa

Amber: Och minst 17 st var i riskgrupp. Jag skulle definitivt varit mer säker om nån av oss varit i riskgrupp, men det är ingen av oss (och det är vi så klart glada för) Just det att mamma är i riskgrupp är mitt största argument för. Medan chansen att vi faktiskt haft den väger emot.

• Tina Lisa

Vi har haft en härlig helg. Mormor och morfar på besök, så igår var vi på bio. Flickan som lekte med elden på VIP-en. Sen middag på Danilo. Härligt!

Vi har bestämt oss för att vaccinera hela familjen. Det som slutligen fällde avgörandet för vår del var att svärmor ska få cellgifter och därmed verkligen är i en riskgrupp. Vi ska dock hälsa på redan nästa helg om vi är friska. Även om vi är vaccinerade så är vi ju ändå inte skyddade förrän om 2-3 veckor. Men hon ville att vi skulle komma ändå.

solaris: Jag vet inte vad vi ska köpa. Det enda vi köpt än är en pyjamas till Elina. Det där med julklappar känns lite sekundärt för tillfället. Nu är svärmor viktigast. Men visst kommer det att bli klappar ändå. Inget vi orkat tänka på än dock.

• Tina Lisa

Trollsan: Grattis till killen. Hoppas ni mår fint.

stina: Fy vad otäkt. Hoppas värken släpper snart och att det läker snabbt. Kul att ni fick ett lyckat Lisebergsbesök innan iaf.

Heeso: Låter lite som vår helg. Fast vi var i Småland. Det är vid sånna tillfällen man märker att man inte är 20 längre.

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"