Inlägg från: stina73 |Visa alla inlägg
  • stina73

Snackis 8 "Inbördes beundran"

Grattis Thea en dag försent...tur att Gravid har koll åt mig.

Gravid: klart att den var använd och lite sliten men det var ju bara att tvätta av den och funktionen är ju den samma, bara inte lika glansig som nya kan vara. De hade ju lätt kunnat få 200kr på blocket. De hade nog ingen susning.
    Köpte även en sängmobil för 20kr, med ljud och ljus....

Grattis på bröllopsdagen barbella...i efterskott....falsk krupp är inte roligt, Oliver har haft fler anfall de senaste veckorna men inte så att vi behövt åka in, R sitter med honom framför ett öppet fönster ett tag och så får han andas i sin inhalator.

denna veckan verkar vara en förkylningsvecka på vårt dagis en av barngrupperna som normalt är 22barn hade bara 5 (!) friska barn igår.
    Än ingen feber på Oliver, ta i trä, han har sin vanliga hosta som han har haft sen dagis började.....

• stina73

stå på dig fossing, ni kan ju inte ha blivit gravida senare än ni hade sex....
    och sen har ni ju haft problem innan...nu får de ju lära sig av sina tidigare misstag.

oj nu ropar barnen...

• stina73

Grattis Elina!

Varför visste inte jag om att det var eklanda marknad???? Typiskt.

• stina73

Grattis Lotta och Alida igår!!!!

Gnäller era tre-åringar???? Oliver talar aldrig nu mera med vanlig röst utan allt är bara ett enda gnäll numera vad det än är..... förutom när han med stolt röst säger: mamma är en bajskorv eller när han sjunger: bajs bajs bajs bajs bajs osv.

Gnället tar kål på mig....orkar inte höra mer, pågått i mer än en vecka nu, och han får raseriutbrott på sina leksaker titt som tätt. Vet inte vad jag ska göra då om jag ska ignorera det eller hjällpa honom.

Isabella är på väg att bli mindre gnällig då hon har passerat "vecka 17"- krisen, men det var tufft ett tag.

• stina73

Solaris: om det ändå bara vore gnäll när han vill ha någonting.....men det är även gnäll som gäller med allt annat oxå. Så fort han tilltalar mig egentligen....det är liksom som röstläget fastnat....

• stina73

Håller tummarna för dig trollsan att allt ska gå bra och att du snart får må bättre!

På torsdag åker jag till sthlm i 1 1/2 vecka....ska bli lite tråkigt faktiskt vad ska jag göra med barnen alla dessa dagar????

• stina73

Gravid: Nej jag flyger på eftermiddagen, hur länge är du uppe? vart ska du? Jag ska ju till mamma i Åkersberga.

• stina73

Gravid: ja då är det ju ingen ide att försöka ses...hoppas du får det trevligt.

Solaris: det är jag och barnen, R ska till portugal en vecka med sin pappa. Vi kommer vända Oliver framåt i samma veva som vi byter stol till Isabella, dvs inom 4mån.

Daggis: Härligt, hade jag fått välja idag hade jag utbildat mig till sjuksyrra och barnmorska.

• stina73

Tittar in från Åkersberga....Grattis i efterskott Simon.

läser oftare än jag skriver...

har börjat lite försiktigt med smakisar på Isabella, hon gillar gröt och potatis med majs går ner idag blir det lite morot och palsternacka, hon har väldigt känslig mage och har ofta ont så tar det väldigt långsamt, oliver åt redan måltider vid denna ålder. (5mån)
    Hon har haft en ful ovana att vägra flaskan i snart 2 mån, men jag fortsätter truga och lyckas ofta få i henne en flaska genom att lura i henne den när hon dåsar vid tutten, vet inte när jag ska gå över till välling istället för ersättning.

Idag ska vi till Bergas öppna förskola, ska bli skoj varit där några ggr nu, Oliver klarar inte en vecla med bara mig och lillasyster, tänker jag mig iallafall...
    Kul att vara här uppe men oj vad jag längtar hem till min egna säng nu. Ska bli skönt att åka på söndag.

• stina73

Hemkommen från en lång helg hos mamma i Småland, åh så gott det var att komma ut på landet. Speciellt när vi hade jättefint väder hela helgen.
    Mindre fint här hemma idag....

Tack tina-lisa för fikan förra veckan, jätteskoj att se er alla som kom.

Oliver hade jätteskoj på födelsedagskalaset sen och av någon anledning så somnade han väldigt snabbt på kvällen.....

Trollsan: hoppas att allt går bra med ditt snitt och skönt att du kan börja se fram emot bebisen.

• stina73

Jag och Oliver är vaccinerade då vi tillhör riskgrupper, vi tvekade inte och R ska få sin så snart han får. Vi tänkte att riskerna är större om man får influensan och drabbas ordentligt än om man vaccinerar sig. Speciellt för oliver som har så känsliga lungor.
    Jag fick jätteont i min arm efter sprutan, kunde knappt röra den första kvällen, hade ont i ca två dagar men det var visst en vanlig biverkning. Oliver verkade inte ha några problem alls efteråt.

Barbella hoppas ni kommer överens.

• stina73

Ullen: inte skoj med sammandragningar...hade ju själv väldiga sammandragningar från vcka 24. Ta hand om dig och vila så mycket du kan och du kan ju alltid kolla livmodertappen en extra gång om du oroar dig.
    jag kollade min men den var opåverkad. Mina sammandragningar orsakades med största sannolikhet av GBS-viruset som jag hade under graviditeten.

Daggis: mysigt med en mammadag.

Här är det inte långt tills lillan kryper heller, hon tränar varje dag och i förrgår stod hon på alla fyra i några sekunder för första gången.

• stina73

Här vaccinerades Isabella i tisdags och Oliver fick sin andra spruta på tisdag eftermiddag, rickard blev utan då vaccinet var slut.
    Idag har oliver ont i sitt ben och feber, sist hade han bara lite ont i armen som gick över till nästa dag denna gång fick han den i benet och har jätteont och febern gör honom inte gladare, men för mig var det aldrig någon tvekan att vaccinera.
    Tror att Oliver skulle vara en av dem som blir jättesjuka av svininfluensan just för att den sätter sig på lungorna och oliver har så himla känsliga lungor.
    Isabella tvekade jag lite på mest för att hon är så liten, men som amber sa man vet ju inte hon kanske är ett lung-barn hon med så det kändes säkrast att ta henne med.
    Hon har dock inte alls några biverkningar, inga som märks iallafall, hon är glad och pigg och ingen feber.

Daggis: skulle jag kunna få låna din värmepistol nästa torsdag? Ska göra julkort. Jag kan självklart både hämta och lämna den.

• stina73

I lördags var vi på liseberg, jättelyckat, Oliver vågade åka massor av saker helt själv, på vägen hem bestämde vi oss för pizza, går in på pizzeria Hawaii, hemmavid och beställer, min plastpappa ska stanna och vänta på pizzorna medan jag och mamma går hem med barnen, jag vänder och ska kliva ut genom dörren och snubblar på tröskeln, faller handlöst ner tre korta stentrappsteg, på sista trappsteget innan trottoaren ligger ett järngaller där man kan dra av smuts från skorna. Detta galler tar emot mitt fall, slår i skenbenen sen slår jag knäna i marken och sist får jag fram händerna för att skydda huvudet från asfalten.
    PÅ en micro sekund har jag tagit om mitt högra knä med båda händerna, känner att jag har som en djup djup grop under knät och att det rinner blod. skriker efter ambulans, de tar fram ett tryckförband men jag vägrar släppa benet, så fort jag släpper lite så känner jag hur det forsar fram blod igen så jag blir mitt egna tryckförband, känner liksom att jag håller ihop några delar....ambulansen kommer efter ca 30 min då 112-operatören först ville att vi skulle ta egna bilen in till akuten, jag var inte glad på honom, jag har ett hål i benet!!!! idiot.
    Hur som helst ambulansen var underbara, snabb hjälp och in med morfinet, klippte visserligen upp mina favvistajts men det får man ju räkna med....
    Framme på mölndal tar ortopeden en titt, kallar in fler för en så här fin titt på skenbenets olika senor har han inte sett förrut det måste alla på avdelningen se.
    Jag har ett djupt jack in till benet ca 12cm tvärs över benet och sedan har jag skrapat upp som en indianskalp ca 10cm ner på benet. Får komma in på operation inom 2h så det gick snabbt. Det tar ca 2h att sy ihop mig innifrån och ut.
    Kan säga att jag har svinont idag men tog ändå tåget hem till åkersberga med mamma, de har bättre tid att passa upp på mig här än vad R. har hemma.

Är nu hög på smärtstillande, och amningen fick snabbt avslutas....men hade som tur var redan börjat minska ner den rejält.

Grattis till bebisen Trollsan!!!!

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"