Impega skrev 2009-09-04 10:29:54 följande:
Ja precis... speciellt när det rör sig om så drastiska åtgärder som att trycka ner.... krävs verkligen kunskap och rätt handlag för att korrigeringen ska ge rätt resultat och inte gå fel. Nedläggningen måste ske i rätt sekund och göras på rätt sätt. O det handlar absolut inte om att trycka ner hunden utan mer om att lägga ner hunden.
När vår nuvarande hund var valp tryckte vi ner henne 1 gång då hon skällde på ALLA hundar. Detta gjorde vi p g a att vi visste att hon skulle växa och bli väldigt stark och stor så det skulle inte funka om hon drog iväg kopplet..
Som sagt, vi tryckte ner henne 1 gång och sa åt henne på skarpen att hon skulle vara tyst. Inte något jag tycker man SKA göra med valpar men hursomhelst.
Idag är hon världens snällaste hund att gå ut med. Hon bryr sig inte ett dugg i andra hundar. Hon går förbi dem, tittar lite på dem och inget mer. Om jag däremot stannar och pratar med andre ägaren så vill hon gärna fram och hälsa och ev busa, men det tycker jag att de måste få göra.
Låter otroligt att det bara behövdes 1 gång men så är det. Hon har aldrig skällt på en hund efter detta. (och visar heller ingen skräck för oss ägare för den som hakar upp sig på det..)