• Impega

Trycka ner sin hund...

Varför fortsätter folk ge detta som en lösning? Inser folk inte att det kan göra mer skada än nytta? Eller är de bara så fastkörda i det gamla "rang"snacket att de inte vågar testa nya grejer?

Hur tänker ni som ger detta som råd här på FL t.ex?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-04 13:24
    Jag är absolut inte för att trycka ner hunden i backen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 09:42
    Kan vi inte återgå till det ämnet som tråden startades för, att trycka ner sin hund... Inge mer elsnack hit o dit..

• Svar på tråden Trycka ner sin hund...
  • LyckligaFruN

Jag vill vända på frågan om det är ok
    Vad skulle du göra med en hund i något kamphundsras, som när du är ute och går vill hoppa på varje hund den möter? Säga fy och nej?

Nä jag tycker inte heller man obefogat ska trycka ner hunden, men ibland krävs det faktiskt.
    Jag vet att jag får många emot mig i den här frågan men det bryr mig faktiskt inte. Jag har haft många hundar och det räcker inte med fy och nej i alla lägen. Eller vattensprutan eller logistik.

• Impega
    LyckligaFruN skrev 2009-09-04 10:22:38 följande:
    Jag vill vända på frågan om det är ok Vad skulle du göra med en hund i något kamphundsras, som när du är ute och går vill hoppa på varje hund den möter? Säga fy och nej? Nä jag tycker inte heller man obefogat ska trycka ner hunden, men ibland krävs det faktiskt. Jag vet att jag får många emot mig i den här frågan men det bryr mig faktiskt inte. Jag har haft många hundar och det räcker inte med fy och nej i alla lägen. Eller vattensprutan eller logistik.
    Visst kan hålla med i det du säger till en viss del.. men att sitta här på FL o ge rådet till folk utan att ens träffa hunden innan. Är väl mest det jag är nyfiken på hur folk tänker..
  • LyckligaFruN
    Impega skrev 2009-09-04 10:24:02 följande:
    Visst kan hålla med i det du säger till en viss del.. men att sitta här på FL o ge rådet till folk utan att ens träffa hunden innan. Är väl mest det jag är nyfiken på hur folk tänker..
    Då är vi överens. Man måste alltid veta lite vad det handlar om innan man ger ett råd.
  • Impega
    LyckligaFruN skrev 2009-09-04 10:27:06 följande:
    Då är vi överens. Man måste alltid veta lite vad det handlar om innan man ger ett råd.
    Ja precis... speciellt när det rör sig om så drastiska åtgärder som att trycka ner.... krävs verkligen kunskap och rätt handlag för att korrigeringen ska ge rätt resultat och inte gå fel. Nedläggningen måste ske i rätt sekund och göras på rätt sätt. O det handlar absolut inte om att trycka ner hunden utan mer om att lägga ner hunden.
  • LyckligaFruN
    Impega skrev 2009-09-04 10:29:54 följande:
    Ja precis... speciellt när det rör sig om så drastiska åtgärder som att trycka ner.... krävs verkligen kunskap och rätt handlag för att korrigeringen ska ge rätt resultat och inte gå fel. Nedläggningen måste ske i rätt sekund och göras på rätt sätt. O det handlar absolut inte om att trycka ner hunden utan mer om att lägga ner hunden.
    När vår nuvarande hund var valp tryckte vi ner henne 1 gång då hon skällde på ALLA hundar. Detta gjorde vi p g a att vi visste att hon skulle växa och bli väldigt stark och stor så det skulle inte funka om hon drog iväg kopplet..
    Som sagt, vi tryckte ner henne 1 gång och sa åt henne på skarpen att hon skulle vara tyst. Inte något jag tycker man SKA göra med valpar men hursomhelst.

Idag är hon världens snällaste hund att gå ut med. Hon bryr sig inte ett dugg i andra hundar. Hon går förbi dem, tittar lite på dem och inget mer. Om jag däremot stannar och pratar med andre ägaren så vill hon gärna fram och hälsa och ev busa, men det tycker jag att de måste få göra.

Låter otroligt att det bara behövdes 1 gång men så är det. Hon har aldrig skällt på en hund efter detta. (och visar heller ingen skräck för oss ägare för den som hakar upp sig på det..)
  • PixL

Vad menar ni med "trycka ner"?
    Pressa ner ovanifrån eller få den att lägga sig på rygg?

• LyckligaFruN
    PixL skrev 2009-09-04 10:37:43 följande:
    Vad menar ni med "trycka ner"?Pressa ner ovanifrån eller få den att lägga sig på rygg?
    Jag menar åtminstone trycka ner ovanifrån.
  • PixL
    LyckligaFruN skrev 2009-09-04 10:38:23 följande:
    Jag menar åtminstone trycka ner ovanifrån.
    Det känns ju onekligen som att det skulle göra mer skada än nytta eftersom man då pressar på ryggen/nacken.
  • LyckligaFruN
    PixL skrev 2009-09-04 10:40:15 följande:
    Det känns ju onekligen som att det skulle göra mer skada än nytta eftersom man då pressar på ryggen/nacken.
    Fast de fattar ganska omgående att de ska lägga sig på backen så det blir ju inte så att jag bryter ner den
    Men som sagt, jag vet att folk inte håller med mig i den här frågan.
  • PixL
    LyckligaFruN skrev 2009-09-04 10:43:22 följande:
    Fast de fattar ganska omgående att de ska lägga sig på backen så det blir ju inte så att jag bryter ner den Men som sagt, jag vet att folk inte håller med mig i den här frågan.
    Men kan du inte lägga ner hunden från sidan?
    Jag kan lägga ner min hund utan att trycka ovanifrån och det är ingen liten cockerspaniel direkt.
Svar på tråden Trycka ner sin hund...