• Anonym (Maja)

2-åring och sömn

Hej!

Har en flicka på två år, och familjens största problem för tillfället är nattsömnen.

Det som känns mest akut är att dottern alltid, utan undantag, blir ledsen när hon vaknar på natten och mamma eller pappa inte är där. Hon kan inte somna om alls på egen hand. Ofta slutar det med att hon får komma över till vår säng, och då slutar det med att hon sover, men inte jag eller hennes pappa, eftersom hon snurrar, sparkar och far.

Hon har precis fått börja sova i eget rum, framför allt för att hon kan vara ganska lättstörd, och därför ofta vaknat när jag eller min man gått och lagt oss. Hon har dock alltid varit så här ledsen när hon vaknat, så det är inte något som kommit med det egna rummet. När hon har legat i spjälsäng bredvid vår säng har det ibland hjälpt att ligga och hålla hand med henne, men ibland har inte ens den kontakten varit tillräcklig för henne, utan hon har fått lov att komma till vår säng.

Nu har vi börjat göra så att någon av oss går och lägger sig hos henne när hon vaknar istället för att hon får komma över till vår säng. Någon enstaka gång kan vi flytta tillbaka till vår säng när hon somnat om, men oftast är det som att hon känner direkt när mamma eller pappa inte är där, och vaknar och är ledsen igen.

Och det går liksom inte att prata med henne när hon är ledsen heller. Även när hon sover middag på vardagsrumssoffan blir hon så ledsen om mamma eller pappa inte är i närheten när hon vaknar, och man kan inte ens ropa från köket (som ligger alldeles intill) och be henne komma, utan man måste gå till henne.

Vi har alltid varit noga med att hon inte skall behöva ligga och gråta när hon vaknar, och vi nattar henne genom att ligga bredvid och läsa saga, och sedan hålla hennes hand (eller fot när hon vill det ) tills hon somnar. Har vi "skämt bort" henne och gjort henne för beroende av oss när det gäller sömnen? Eller ska vi ta det här som ett tecken på att hon är otrygg, och vad gör vi i sådana fall då? (Kan tillägga här också att de på dagis har sagt att de tycker att hon är väldigt trygg, och det brukar t.ex. aldrig vara några ledsamheter när vi lämnar där.)

Hoppas du förstår något av vårt problem här! Vi vill ju i första hand att hon inte skall vara ledsen när hon vaknar, utan att hon skall kunna somna om i lugn och ro utan tårar, eller åtminstone gå bort till vår säng. Det skulle ge hela familjen lugnare och bättre nätter.

• Svar på tråden 2-åring och sömn
  • Barnpsykologen

Hej, jag förstår er svårighet. Jag tycker ni gjort väldigt mycket bra saker och att ni skulle gjort henne för beroende tror jag inte alls.
    Vad jag kan tänka mig är att hon inte är riktigt vaken när hon gråter. Det ni gör när ni går in till henne är bra, prata inte med henne, utan ligg bara och låt henne gråta, ni ser om hon somnar om efter ett tag. Det kan vara en mildare form av nattskräck och det är inte så hemskt som det låter. Lägg märke till om hon vaknar mer när hon har sovit för lite och är väldigt trött.
    Ibland är det så här med barn och det blir naturligtvis jobbigt i längden när man inte får sova. Försök att komma fram till en bra uppdelning av vem som ska gå upp, så att ni får sova hela nätter så gott det går. Som tur är förändras och utvecklas saker med tiden. Det ni gör nu har ni igen sedan och oftast följer perioder av lugn efter en jobbig tid.

Ha en trevlig Helg Anneli

• Anonym (Maja)

Tack för svar

Vi ska absolut se om det är någon skillnad om hon är tröttare. Dock anser jag nog inte att det blir någon skillnad i uppvaknanden när hon är tröttare, men det är kanske sådant man ser bättre om man börjar tänka på det

Kan det vara nattskräck fastän hon gör lika på dagtid?

Svar på tråden 2-åring och sömn