• Miililoo

God lyxig fredags mat? Vilken? Tips tack!

Min man ska på kräftskiva ikväll så jag och barnen blir ensamma men vill ändå göra en god fredagsmiddag men har inte någon fantasi själv.
    Det som finns här hemma är de vanliga: Fisk, Kycklingfilé, Fläskfilé, Kotletter, Köttfärs sen de andra vanliga potatis, pasta, Ris,Kornris, Bulgur, Qinoa, m.m

Hoppas någon kan komma med bra förslag!

Får gärna vara med nått nyttigt men det kan vi ha vid sidan om som tex gröna ärtor, Brocceli, spenat

• Svar på tråden God lyxig fredags mat? Vilken? Tips tack!
  • Evangeline72

Får du inte följa med på kräftskivan? Taskigt=)

Hur som helst, varför inte ha en egen liten räkfrossa? Rostat bröd med räkor, majonäs och rödlök mm.

• Miililoo
    Evangeline72 skrev 2009-09-04 11:04:25 följande:
    Får du inte följa med på kräftskivan? Taskigt=)Hur som helst, varför inte ha en egen liten räkfrossa? Rostat bröd med räkor, majonäs och rödlök mm.
    Det är på hans jobb och vill inte åka dit med barnen
  • pingstlilja

1 fläskfile
    5 dl cream fraiche
    3 dl grädde
    ½ dl kinesisk soya
    ½ tsk salt
    ½ tsk sambaloelek

Skiva fläskfilen i 1½cm tjocka skivor som du lägger i en ungsfast form.(den ska alltså vara rå när du häller över såsen)

grädde cream fraiche soya salt o sambaloelek blandas i kastrull till det kokat upp.
    Häll såsen över fläskfilen o in i ugnen i 1½ timme.

Tar lite tid i ungen men ugnarna älskar detta.

Ris o sallad till.

• Miililoo
    pingstlilja skrev 2009-09-04 11:13:33 följande:
    1 fläskfile5 dl cream fraiche3 dl grädde½ dl kinesisk soya½ tsk salt½ tsk sambaloelekSkiva fläskfilen i 1½cm tjocka skivor som du lägger i en ungsfast form.(den ska alltså vara rå när du häller över såsen)grädde cream fraiche soya salt o sambaloelek blandas i kastrull till det kokat upp.Häll såsen över fläskfilen o in i ugnen i 1½ timme.Tar lite tid i ungen men ugnarna älskar detta.Ris o sallad till.
    Men gud vad gott det där lät. Ska helt klart testa.
  • pingstlilja
    Miililoo skrev 2009-09-04 11:18:37 följande:
    Men gud vad gott det där lät. Ska helt klart testa.
    Är så enkelt o sköter sig själv.
    Lycka till.

Själv blir dett grillning av ytterfile ikväll. Sista grillningen skulle jag tro.
  • Rosana
    1 fläskfile5 dl cream fraiche3 dl grädde½ dl kinesisk soya½ tsk salt½ tsk sambaloelekSkiva fläskfilen i 1½cm tjocka skivor som du lägger i en ungsfast form.(den ska alltså vara rå när du häller över såsen)grädde cream fraiche soya salt o sambaloelek blandas i kastrull till det kokat upp.Häll såsen över fläskfilen o in i ugnen i 1½ timme.Tar lite tid i ungen men ugnarna älskar detta.Ris o sallad till.
    Åh vad gott det där lät! Kan man göra det med kycklingfiléer istället? För jag har en massa hemma som jag inte vet vad jag ska göra med?
  • JuliaåRonjasmammis
    Rosana skrev 2009-09-04 11:33:34 följande:
    Åh vad gott det där lät! Kan man göra det med kycklingfiléer istället? För jag har en massa hemma som jag inte vet vad jag ska göra med?
    Jag har gjort det på kyckling, funkar utmärkt! Se till bara att kolla så den verkligen är genomstekt, det tar lite längre tid än fläskkött.

(Oj, sorry för pekpinnen!/ Morsan) ;D
  • Rosana
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-09-04 11:36:14 följande:
    Jag har gjort det på kyckling, funkar utmärkt! Se till bara att kolla så den verkligen är genomstekt, det tar lite längre tid än fläskkött. (Oj, sorry för pekpinnen!/ Morsan) ;D
    Toppen! Då vet jag vad jag ska laga imorgon! Verkar så gott!
  • Jooo
    Brukar göra det där också fast med kycklingfilé. Brukar även ha i cashew-nötter, super gott! :)
Svar på tråden God lyxig fredags mat? Vilken? Tips tack!