• kristall

Har ni delad eller egen ekonomi före/efter barnet kommit?

Jag undrar hur alla andra har det med ekonomin både före /efter ni fått barn.
    Delar ni allt & har gemensamma pengar eller är det var för sig?
    Vi har alltid haft vårat eget,när man jobbat o.s.v & betalat allt som man har tillsammans t.e.x allt som rör hus,men betalat var för sig m egna räkningar så som bil,telefon....det som man står på själv så att säga.
    Alltså så lever jag på de pengarna jag får i fp,betalar räkningar & mat om det räcker,killen betalar sina räkningar,om något går sönder & viss mat.
    Men är mina pengar slut så är dom & jag kan inte tänka ååå det där skulle jag villja göra eller köpa....... medans killen bara kan åka & köpa det han vill ha.
    Känner att det inte är rättvist för det var ju faktist båda två som skaffade barn & inte att jag bara måste leva på de ynka pengarna för att jag går hemma.
    Han tycker att vaddååå..... om han tjänar 16 tusen t.e.x & jag får 7 tusen så tar ju jag hans pengar...jaaa han har sagt det ordagrant också......
    Hur tänker man då,kan man ju undra.....
    Visst kan jag få en 500 lapp då och då och han betalar om jag inte har,men det är ju när han ger mig det........ måste man fråga för att få alltså,tycker det är helidiotiskt....
    En kompis frågade mig häromdagen om jag ska med till ullared,vad svarar man då !!!! nääää jag har inga pengar,man måste få försvara sig hela tiden & hon blir skitförbannad över hur han resonerar......jag förstår det.... sen får man sig världens skopa över det också.
    I stället för att killen säger: ja men klart du ska åka,julklappar måste man ju handla oavsett.... men han har inte det tänker liksom...
    Snälla hjälp mig att kunna lägga fram på ett bra sätt till honom ang ekonomin att det är hel tokigt.....
    Eller har jag fel?

• Svar på tråden Har ni delad eller egen ekonomi före/efter barnet kommit?
  • Kazeer

Vi har våra egna konton och ett gemensamt konto för gemensamma utgifter. Så har vi haft det sedan vi blev sambos och har fortsatt att ha det så även efter giftermål och barnafödande.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • TanjaO

Det är lite olika hur man känner och tänker runt familj och ekonomi.

Jag och min man har totalt gemensam ekonomi. Han för över alla pengar på mitt konto och så betalar någon av oss alla räkningar. Det som blir över har vi gemensamt. Bankkort och Ica-konto-kort flyttas mellan oss att det ibland finns ingen koll på vem som har det!

Det enda vi kollar av mot varandra är större inköp som kostar lite mer.. tex ps3 osv. Men jag har aldrig hindrat honom och han har aldrig hindrat mig från att köpa något så sett.. vi har mer gemensamt gått igenom hur och när vi har råd i sådana fall. I detta fallet får jag 16 tusen och han 8 tusen. Men det kommer ju inte alltid att vara så och har inte alltid varit.

Jag vet inte hur du ska lägga upp det.. kanske fråga honom om han vill ta ut 100% föräldraledighet, så att du kan jobba fulltid och tjäna lite du med? Om han nu får ut 16 tusen så blir det i runda svängar 12 tusen när han är ledig.

• Stårschan

Vi har haft ett gemensamt konto och varsitt "fickpengskonto" från den dagen vi flyttade ihop. När man bor tillsammans ska man ha samma levnadsstandard. Idag är det min man som tjänar mer, men i många år var det jag som var familjens kassako.

Om slantarna är viktigare än kärleken tror jag att man har en skev bild av vad som är viktigt i livet.

• LillaZ

Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Det är jag som har koll på allt, det är jag som för över pengar från hans konto till mitt (vårt gemensamma). Vi har varsitt kort, men de går till samma konto. vill han eller jag ha något så, fine, om vi har pengar till det. Det finns inget mina pengar eller hans, bara våra. Och det är jag som drar in mest. Under en period fick han inte ut ett öre, vad skulle jag gjort då? Låtit honom svälta? Stanna hemma för att han inte hade råd att åka buss, inte ladda på pengar på hans mobil? Nej. Åtminstone jag funkar inte så.

Sen kan jag ju inte säga hur andra ska ha det, alla gör som dom vill, men jag tycker det är lite konstigt att om den ena tjänar dubbelt så mycket så ska den kunna leva i mer "lyx". Det klingar inte riktigt rent hos mig.

• Kazeer
    Stårschan skrev 2009-09-04 12:39:41 följande:
    Vi har haft ett gemensamt konto och varsitt "fickpengskonto" från den dagen vi flyttade ihop. När man bor tillsammans ska man ha samma levnadsstandard. Idag är det min man som tjänar mer, men i många år var det jag som var familjens kassako.Om slantarna är viktigare än kärleken tror jag att man har en skev bild av vad som är viktigt i livet.
    Ni har det så, eftersom ni vill ha det så. Andra familjer resonerar kanske annorlunda. Det betyder inte att de har en skev bild av vad som är viktigt i livet.
    BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • LiindaE

alla pengar e våra pengar så har det varit sedan första dagen tillsammans
    spelar ingen roll vem som tjänat vad sånt där går upp o ner

• Lillsnörpa

Skicka hem gubben på föräldraledighet och gå tillbaka till jobbet så kan han själv få känna på hur det är att gå på föräldraersättning.

Vi har gemensam ekonomi, allt in på ett konto och har även gemensamt sparkonto. Vi är gifta & har barn ska väl tilläggas.

Har försökt snåla med föräldradagar och försökt leva mer eller mindre på en lön första året och då funkar inte "mina pengar & dina pengar".

Svar på tråden Har ni delad eller egen ekonomi före/efter barnet kommit?