• petsod

Dottern vill inte träffa sin farmor.

Dottern vill inte träffa farmor.
    Jag har ett litet dilemma. Vår dotter på 4 år vill inte umgås på tu man hand med sin farmor. Min svärmor vill gärna tillbringa tid med vår dotter och brukar hämta från fsk 1 gg/v då de går hem till henne och sedan åker hem till oss för att natta dottern. Varje gång jag berättar för dottern att farmor ska hämta blir hon jätteledsen och vill inte. Jag känner mig jätteelak och vill inte tvinga min dotter till något hon inte vill samtidigt som jag inte vill säga till svärmor att hon inte får träffa dottern (vill inte att hon ska tro att det är jag som hindrar dottern från att träffas). När ska man börja låta barnet bestämma själv och hur ska jag tolka dotterns inställning till sin farmor????

• Svar på tråden Dottern vill inte träffa sin farmor.
  • Barnpsykologen

Hej det kan vara så att er dotter kopplar ihop att var hos farmor med att hon inte blir nattad av er.
    Om det är möjligt, så försök med att farmor hämtar och att ni sedan hämtar er dotter hos farmor.
    Presentera förslaget för er dotter och se hur hon reagerar.

Lycka till

• petsod

Så gör vi ibland vilket funkar bra men då min man jobbar kvällar så är detta min enda chans till egentid kvällstid.

Jag uppfattar inte att det är nattningen som är jobbig utan bara själva grejen att tillbringa tid med farmor.

Jag upplever det som att min svärmor inte är lyhörd eller lyssnar till min dotters signaler. Kan barn uppfatta denna "nonchalans" och uppleva det som något negativt och jobbigt???
    Hon ska tex absolut ha en kram och ett tack av dottern och vill hon inte så är hon "blyg när mamma är med" eller larvig.

Svar på tråden Dottern vill inte träffa sin farmor.