• hejentjej

Hur ofta byter ni vatten i akvariet?

och hur mycket?

jag byter 20% en gång i veckan
    och har i lite sera aquatan och nitrivec och pytte lite salt

och då torkar jag samtidigt alger på rutan och gör rent filtret
    (har 2 slöjstjärtar som smutsar ner rätt mkt)

men har hört vissa säga att det är för ofta

vissa säger att varannan vecka räcker gott
    andra en gång i månaden

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni vatten i akvariet?
  • Lena

Men du ska inte rengöra filtret förrän cirkulationen nästan är obefintlig, detta för att bevara bakteriefloran.

Vi byter 50% i veckan i vårat växtakvarium där vi kör med koldioxid och gödning. I växtakvariumet vi kör med jordbotten och utan gödning och koldioxid byter vi inte vatten alls.

Ju större akvarium desto mer sällan kan du byta vatten. Varannan vecka räcker ofta på akvarium som är över 300liter.

• FixarFrasse

Hehe, nej man ska inte vänta tills det luktar ospolad toa! Bara lite lätt ofärskt
    8 veckor kanske, men då byter jag allt.
    Egentligen korkat av mig att svara, det finns bara tåliga fiskar i det akvariet som verkar tåla allt utom mixern (nej jag har inte provat det!) Finns säkert massa info på nätet.
    Men mår firrarna bra och du inte tycker att det är för mycket jobb, tja, varför inte bara fortsätta?

• Lena
    FixarFrasse skrev 2009-09-04 12:57:31 följande:
    Hehe, nej man ska inte vänta tills det luktar ospolad toa! Bara lite lätt ofärskt 8 veckor kanske, men då byter jag allt. Egentligen korkat av mig att svara, det finns bara tåliga fiskar i det akvariet som verkar tåla allt utom mixern (nej jag har inte provat det!) Finns säkert massa info på nätet. Men mår firrarna bra och du inte tycker att det är för mycket jobb, tja, varför inte bara fortsätta?
    Det är inte snällt mot fiskarna att vänta så länge och sen byta allt. Med ett bra filter ska inte ett akvarium lukta alls om man sköter det.
  • FixarFrasse
    Lena skrev 2009-09-04 12:59:59 följande:
    Det är inte snällt mot fiskarna att vänta så länge och sen byta allt. Med ett bra filter ska inte ett akvarium lukta alls om man sköter det.
    girllady! här har du en som kan, lyssna på henne och glöm allt jag sagt!
    Jag får gå och klappa fiskarna och lova att bli snällare mot dem!
  • Lena

akvarierekomendationer:

aldrig mindre än 40liter
    byt 30-50% vatten 2-4ggr/månad
    Ha ett så stort filter som möjligt
    Ha mycket växter
    Ha färre än en centimeter fisk per liter vatten (man räknar på fiskens vuxenstorlek)

• BabyZulu

Vad jag vet ska man inte överhuvudtaget byta ALLT vatten.
    Jag har en hävert som jag gör rent gruset med, gör rent filtret när cirkulationen börjar bli dålig, klipper ner växter var tredje vecka och byter ca 25-30% av vattnet en gång i veckan eller varannan.
    Ibland byter jag lite mer och gör ordentlig städning, mina fiskar frodas och verkar må bra, de förökar sig som jag vet inte vad och har fina färger

• hejentjej

men ska man inte göra rent filtret?
    det är ju så smutsigt.

är det dåligt att göra rent det varje vecka??

dom smutsar ju ner så mkt

kanske borde köpa ett nytt filter?
    detta är nog en 5-10 år kanske.
    fick det av några släktingar med akvariet och allt

först trodde jag att det var 100 liter,
    för det sa dem

men jag tror det bara är 54
    vi mätte på nåt vis och tror det kom fram till det

är det skadligt för dem att göra rent filtret varje vecka?

jag byter ju bara 20 % av vattnet så det måste väll finnas massa bakterier kvar som är bra för dem?

Svar på tråden Hur ofta byter ni vatten i akvariet?