• hejentjej

Hur ofta byter ni vatten i akvariet?

och hur mycket?

jag byter 20% en gång i veckan
    och har i lite sera aquatan och nitrivec och pytte lite salt

och då torkar jag samtidigt alger på rutan och gör rent filtret
    (har 2 slöjstjärtar som smutsar ner rätt mkt)

men har hört vissa säga att det är för ofta

vissa säger att varannan vecka räcker gott
    andra en gång i månaden

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni vatten i akvariet?
  • Lena

Filermedia kan man behöva byta men inte filter. Det märker man när man rengör dem.

54 liter är alldeles för litet för två slöjstärtar, de blir stora fiskar som rör sig mycket och smutsar ner. Iaf 150 liter bör de ha.

Det är främst i filtret som bakterierna bor och dem ska man inte störa i onödan.

Det blir så stor omställning för fiskarna när man ändrar vattenvärden vid vattenbyte därför bör man inte byta mer än 50%.

• hejentjej

dom är inte så stora,
    och det är bara 2 slöjstjärtar

innan var dem 6 månader i en guldfiskkupa på 15 liter
    (som zoet sa va jätte bra för dem)

så det känns jätte härligt/bra att dom får bo i 54 liter nu,
    släktingarna sa att det var 100 liter.

dom verkar trivas kanon. och har mkt utrymme då det bara är dem 2

men när jag ser andra 54 liters akvarium så ser dettta mkt större ut

så det kanske är större

jag vet inte,

• hejentjej

jag byter 10-15 liter vatten/veckan och tillsätter medlena som vi har

och gör samtidigt rent från ev alger på rutan, städar lite i stenar/växter/grottor och filtret

• Norrtjejjen

har inte akvarium nu men har haft..jag hävde bort ca 30% vatten en gång i veckan och tog endast vaddet från pumpen och tröck ur det värsta i en hink där det gamla akvarievatten var så de goda bakterierna stannade en gång i månaden. saknar akvarietiden men kunde tyvär inte ha kvar de då svärmor mata så mycket så de blev förgiftade och dog...=(

• Lena
    hejentjej skrev 2009-09-05 10:34:09 följande:
    dom är inte så stora, och det är bara 2 slöjstjärtar innan var dem 6 månader i en guldfiskkupa på 15 liter (som zoet sa va jätte bra för dem) så det känns jätte härligt/bra att dom får bo i 54 liter nu, släktingarna sa att det var 100 liter. dom verkar trivas kanon. och har mkt utrymme då det bara är dem 2 men när jag ser andra 54 liters akvarium så ser dettta mkt större ut så det kanske är större jag vet inte,
    Guldfiskkupor borde inga fiskar bo i egentligen...

Jovisst är det bättre med de är fiskar som skitar ner mycket och balansen blir större ju bättre akvariumet är.

www.zoopet.com är en bra sida för information om fiskar och hur det är att ha akvarium.
  • hejentjej

Lena, egentligen borde dem väll ha 10000 liter för att må bra och bli så stora som de kan bli,
    det är min dröm, att kunna ha ett riktigt enooooooooooormmt akvarium till dem hehe

å håller med, kupa borde förbjudas för ALLA zoo att ssälja/rekommendera

såg en rolig bild där en vägde kanske 5 kg!

: )

om de växer mer och om vi flyttar till större hus så köper vi säkert ett nytt större
    om jag känner mig själv rätt

jag älskar mina små fiskar : )

NORRTJEJEN
    nä va trist. beklagar : (((( dumma svärmor

• Loco Madre

Ca 20% en gång i veckan precis som du. Det är så man ska göra, byta lite men ofta. Sen rengör jag då stora stenar, rutor och filter osv vid behov. Men när man gör såhär så blir det ju knappt aldrig alger på rutorna.
    Och Vad jag har hört från akvarieexperter ska man rengöra filtret i pumpen också ofta. När man byter så lite vatten åt gången så stör man inte bakteriefloran.

• hejentjej

loco madre

nä jag tycker väll det

om filtret/pumpen är smutsigt så borde man ju kunna göra rent det (i vanlig kallt vatten bara) om man byter bara 10 liter (ca 20%) en gång iveckan

men jag är ingen expert, men det känns som det är rätt....

• Pappa06

Har malawiciklider, 400 liter. Matar med räkmix.
    Byter 50% i veckan.
    Har inga växter eller så.

• Smultronblomma

Jag har 250 liter med malawiciklider + ett 100liter med yngel i. Har massor av javaormbunkar i båda. Byter 1/3 högst 1 gång i månaden i båda karen. Har ytterfilter och dem rengör jag en gång om året. Akvariumen ser fräscha och fina ut även just innan månadsbytet och det blir nästan aldrig alger i något av karen. Näsan aldrig någon fisk som dött och de ynglar av sig som tusan så 1 gång i månaden verkar vara perfekt för mina kar!:)

Svar på tråden Hur ofta byter ni vatten i akvariet?