• Anonym (orolig mamma)

Blyg 2,5-åring

Hej,
    Jag är mamma till en kille på 2,5 år som sedan någon månad tillbaka blivit väldigt blyg mot andra. Han har tidigare varit väldigt framåt och "vild" och inte alls visat spår av blygsel. När vi träffar nya människor (både vuxna och barn) gömmer han ansiktet och klamrar sig fast vid mig eller sin pappa. Om någon ställer en fråga till honom skriker han "neeej" eller svarar inte alls, ibland blänger han och försöker se arg och sur ut. Han går på dagis, det går bra om det är personal och barn han känner sedaqn tidigare men så fort det kommer en vikarie eller nya barn vill han inte svara på tilltal, inte säga hej eller hejdå osv.
    Jag vet inte hur vi ska hantera hans blygsel, ska vi bejaka hans känslor eller försöka "peppa" honom att inte vara så blyg? Självklart vill vi att han ska vara framåt och inte rädd för andra så för det mesta säger vi att han inte behöver vara blyg, att de vi träffar är snälla osv. Iblandkan jag känna en viss irritation av hans blygsel eftersom de vi träffar uppfattar honom som ett otrevligt barn, dock försöker jag att inte visa denna irritation för honom.
    Till saken hör även att han blivit storebror för cirka tre månader sedan, dock tycker jag att hans blygsel visade sig redan innan lillebror kom till världen.
    Mvh Orolig mamma

• Svar på tråden Blyg 2,5-åring
  • Barnpsykologen

Hej, att barn i den här åldern är lite mer försiktiga och kan uppfattas som blyga brukar vanligtvis bero på att de fått ett bättre förstånd. De förstår mer av vad som händer och betraktar omvärlden på ett mognare sätt än tidigare. att vara avvaktande mot främlingar är inte negativt, det kan ses som ett skydd för barnet. Låt honom ta den tid det tar för att våga närma sig. Gör ingen stor affär av det avdramatisera och är det något han inte vågar göra så gå med och gör det först.
    Bli absolut inte arg på honom det förvärrar bara hans osäkerhet.

Anneli

Svar på tråden Blyg 2,5-åring