• challis777

Hur stor är risken för missfall om man klarat sig till v. 7+0?

Jag har försökt söka statestik, men hittar bara att risken för MF är ca 1/3 om man räknar in alla. Men att risken är mindre ju längre graviditeten fortskrider.

Tydligen berodde 30% av missfallen på att embryon aldrig fick något ordentligt fäste i livmodern.

Sen var det också vanligt att få missfall när hjärtat skulle börja slå, men alltså inte orkade med det. Men det händer väl redan i v. 5-6?

Jag kan inte hitta några siffror på hur vanligt det är med MF efter v. 7.

Jag har nämligen haft ett MA förut och är JÄTTENERVÖS.
    Ska på vul på tisdag.

Nån som vet hur stor risken är i olika veckor?
    Skicka gärna en länk om ni hittar någon informativ sida.

• Svar på tråden Hur stor är risken för missfall om man klarat sig till v. 7+0?
  • Mom2006

Jag har hört att det finns 1-2 % risk för mf efter man har sett hjärtljud.

• Flyssel

Jag drar fram min gamla favorit från en amerikansk studie.

-Heartbeat at ) så är risken nere på 5% om du inte börjar blöda. Att du redan har haft ett MA minskar faktiskt också risken, eftersom det är ovanligt att ha flera mf på raken.

• Skogsflickan

Jag gjorde VUL i 8+6 och såg ett litet hjärta picka. Frågade min Gyn.spec som gjorde testet, hon svarade att har man väl sett hjärtat slå så brukar man räkna med att risken för MF är lika stor som de som gått 12 fulla veckor..Sen sa hon: sluta oroa dig njut nu istället H*n mår mkt bra därinne i värmen=)

• Emelie 86

Jag vet inte hur de e med de där men jag har sett hjärtat på min bebis i vecka 6 och 7 men sen i vecka 10 hade den dött å nu med detta barn såg ja hjärtat i vecka 7 och 13 å allt har gått bra hittils och jag e i vecka 34 men oroa dej inte de flesta graviditeter gå ju bra

• sjl89

Sen är ju risken stor igen mellan vecka 9 - 11 då moderkakan ska fästa berättade min bm då jag var jätteorolig för missfall så det var ju inte lugnande direkt

• Erika06

Är risken för missfall mindre om precis haft en grav som slutat i missfall? Någon som vet?

• Flyssel
    Erika06 skrev 2009-09-07 11:15:05 följande:
    Är risken för missfall mindre om precis haft en grav som slutat i missfall? Någon som vet?
    Ja rent statistiskt så blir det faktiskt så. Egentligen är risken lika stor vid varje enskild graviditet, men att råka ut för upprepade mf är relativt ovanligt.
  • sjl89
    Erika06 skrev 2009-09-07 11:15:05 följande:
    Det sägs att chansen inte är större för missfall andra graviditeten bara för att man haft det en gång tidigare, så skulle tro att det är samma chans. Det är ju ett nytt foster som måste gå igenom samma procedur men att man skulle få två foster som inte är livsdugliga är nog inte så stor.
  • sjl89

Det är vanligast med missfall under den första månaden. Eftersom kvinnan oftast inte vet att hon är gravid ännu är det svårt att ge exakta siffror men det uppskattas att upp till 60% av graviditeterna blir missfall då. Det uppskattas också att 80% av alla missfall sker före vecka 14. En viktig riskfaktor är kvinnans ålder, vid 20 år är risken 10% medan den vid 40 år är 30%. Störst är risken för missfall i vecka 9-11. Om man haft ett missfall finns det ingen direkt ökad risk för fler missfall, efter två missfall räknar man med att risken är 30% att det ska ske igen och efter tre kända missfall är risken 50%. Man har inte funnit något samband mellan psykosocial stress eller cortisolnivåer och missfallsrisker. Däremot har man funnit att kvinnor med höga stressnivåer oftare använder droger under graviditeten vilket i sig kan vara en riskfaktor.

www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/missfall

• mw24

Min läkare på kvinnokliniken sa att efter åtta fullgånga veckor är missfallsrisken 5% och innan dess 30%

Svar på tråden Hur stor är risken för missfall om man klarat sig till v. 7+0?