• Läntandelavendel

Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv

Har fått höra så olika saker fr massa olika håll. Vår bebba somnar bara i famnen eller selen (selen sover hon allra bäst i, ca 3 timmar per gång dagtid) o hon vaknar likaså om man lägger ner henne i vagn eller säng. På natten samsover vi men hon sover på egen plats i vår stora säng o vaknar nästan orolig, o behöver bli "klappad" då somnar hon om. Nära o kära säger oss att vi skämmer bort henne och att hon behöver lära sig att somna/sova själv. Att problemet kommer att växa om vi inte gör ngt åt det. Då frågar jag mig: Vad ska vi göra åt det!? Ifall vi inte vaggar henne, sätter henne i selen så somnar hon ju inte!! Då får hon sömnbrist... Vi har låtit henne ligga själv vissa stunder o plockar inte upp henne pga "minsta lilla pip" men när hon skriker sig hysterisk - vad ska man göra då!? O skulle vi inte söva henne aktivt om dagarna så skulle hon inte sova alls!? Likaså om jag inte skulle bära runt henne i selen, så skulle hon sova enbart i 5-minuters pass. Så vad menar alla att vi ska göra!?? Har nu inbjudit "dem" att bo hos oss i 24 timmar o vägleda mig hur vi ska träna henne att sova, det var inte lika självklart som att kommentera hur vi gör... Jag förstår att folk vill väl med sina råd, men det e så himla lätt o prata när man inte själv faktiskt vet vad det är man pratar om...alla barn är olika, bara för att man själv hade barn så betyder det inte att man vet hur alla barn funkar..

Nu till frågan: Kan man överhuvudtaget träna en liten bebba att somna ensam? Som det är nu verkar det totalt omöjligt. Hon är klarvaken såfort man lägger ner henne. O lägger man ner henne vaken så vaknar hon inom 20 minuter o skriker sig lila om man inte tar upp henne direkt. Har läst lite på AW:s hemsida och hon menar att 2-månaders bebisar faktiskt kan lära sig att sova 6 h sammanhängande sömn per natt...Ngn som provat?!?? Funkar det?? Nu vet jag faktiskt inte alls spec bra hur hennes träning fungerar, men antar att det e ngn slags skrikmetod? Vet inte alls om det hade passat oss men intressant att se ifall ngn av er provat?

Verkar som att AW också skriver en del om att vagna bebisar till sömns... det verkar inte alls funka här, då lillan totalt avskyr vagnen o gallskriker bara man lägger henne i den... hur ska hon då kunna somna i den!?? Har AW ngn teori om barn som avskyr att ligga i vagn??

Så, jag har alltså två frågor: Kan man lära små bebisar att somna ensamma? Om inte, vid vilken ålder brukar sådan träning vara möjlig? Andra frågan är kan man träna dem att sova själv? Dvs inte vakna såfort man lägger ner dem??

Mkt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv
  • Kazeer

Lära dem vet jag inte om man kan göra. Barn är ju så olika. Vår son somnade på egen hand i egen säng från det att han var född. Det var inget vi lärde honom, utan det bara var så.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Dolphin

Hej.
    Jag har det liknande här hemma. Min son är 4 månader och har gjort så i 3 månader. Försöker få över honom i sin egen säng och att han ska kunna somna själv. Mest för hans egen skull då han sover så oroligt hela tiden. Han sover oroligt var han än sover iofs men han verkar störas mycket av oss i vår säng. Och det tar timmar att somna honom, dag som natt, när han än ska sova.
    Vet inte heller vad jag ska ta mig till och vad som funkar, någon skrikmetod är absolut inte aktuellt för mig i alla fall. Tror inte att det gör barnen något som helst tryggare, tvärtom.

Jag var nog inte till så mycket hjälp men är också i behov av tips och råd. =)

• Läntandelavendel
    Dolphin skrev 2009-09-04 16:01:27 följande:
    Hej.Jag har det liknande här hemma. Min son är 4 månader och har gjort så i 3 månader. Försöker få över honom i sin egen säng och att han ska kunna somna själv. Mest för hans egen skull då han sover så oroligt hela tiden. Han sover oroligt var han än sover iofs men han verkar störas mycket av oss i vår säng. Och det tar timmar att somna honom, dag som natt, när han än ska sova. Vet inte heller vad jag ska ta mig till och vad som funkar, någon skrikmetod är absolut inte aktuellt för mig i alla fall. Tror inte att det gör barnen något som helst tryggare, tvärtom. Jag var nog inte till så mycket hjälp men är också i behov av tips och råd. =)
    Såg din tråd, därav inspiration till denna :)
    får du också höra av nära o kära att du skämmer bort honom? Att han helt enkelt måste lära sig somna/sova själv?? E sååå trött på dessa kommentarer...
    Vad ska jag göra då!? O ofta har "kritikerna" inte heller några bättre tips o komma med än att "det e ingen fara om hon skriker lite"....NEJ ....kanske inte lite nej...men om det alltid slutar med tappa andan/lila i ansiktet...hur ska jag då göra!??
    Min lilla har aldrig sovit själv, hon var extremt närhetstörstande redan på BB och har alltid bara somnat i famnen o vaknat direkt när man lagt ner henne, som att hon hela tiden sover superytligt....Förutom i selen, där sover hon som en stock (därf jag kan sitta o surfa nu :)) ) men tar man ut henne ur selen tar det inte lång tid innan hon vaknar....
    Vår lilla tar också timmar att söva, spec inför natten, hon e vaken mellan kl 17 och 23 (då somnar hon äntrligen efter timmar av försök) o innan sov hon till kl 5 (wow!)) men nu har hon börjat vakna igen efter bara ett par timmar... funderar på om det har o göra med att vi bytte ersättning (fr nan1 till profylac pga ev mjölkallergi)....
    Man undrar ibland om hon ngnsin kommer att somna/sova själv...inte bra ju om detta fortsätter i år? och enligt Anna Walhgren så lär man ju barnen att vara osjälvständiga om man inte lär dem att somna/sova ensamma... att de alltid behöver enför att våga sova... jag vill ju att min lilla ska våga sova ensam o vara trygg..men e hon för liten, det e frågan!?
  • Flickan och kråkan

Trygga barn som får föräldrars närhet ger trygga ungdomar/vuxna!

Nej, man kan inte skämma bort ett barn. Lyssna gärna på Beatrice Hallin i telefonväkteri på morgonnyheterna....frågan om samsovning, somna själv etc kommer upp:

svtplay.se/v/1648748/gomorron_sverige/telefonvakteri_med_louise_hallin

Som så ofta annars är AW helt ute och cyklar när hon säger att man skrämmer barn för sängen och sömnen om de inte somnar själv. Gammalt pedagogiskt tänkande som tyvärr visat sig vara mycket seglivat. Till och med 5 minuter metodens upphovsman förespråkar SAMSOVNING!

Vi sover tillsammans med båda våra barn. Äldsta är 20 månader.....och somnar inte själv, men sover tryggt genom hela natten och vill sova. Finns inget bättre än att ligga och snusa honom i nackhåren medan han tryggt somnar i våra armar. Lillebror är bara 4 månader och ammas eller bärs till sömns....självklart!

• Läntandelavendel
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-04 16:19:17 följande:
    Trygga barn som får föräldrars närhet ger trygga ungdomar/vuxna!Nej, man kan inte skämma bort ett barn. Lyssna gärna på Beatrice Hallin i telefonväkteri på morgonnyheterna....frågan om samsovning, somna själv etc kommer upp:svtplay.se/v/1648748/gomorron_sverige/telefon...Som så ofta annars är AW helt ute och cyklar när hon säger att man skrämmer barn för sängen och sömnen om de inte somnar själv. Gammalt pedagogiskt tänkande som tyvärr visat sig vara mycket seglivat. Till och med 5 minuter metodens upphovsman förespråkar SAMSOVNING!Vi sover tillsammans med båda våra barn. Äldsta är 20 månader.....och somnar inte själv, men sover tryggt genom hela natten och vill sova. Finns inget bättre än att ligga och snusa honom i nackhåren medan han tryggt somnar i våra armar. Lillebror är bara 4 månader och ammas eller bärs till sömns....självklart!
    E också aningen skeptisk till AW:s metoder men det finns ju faktiskt föräldrar som har hur trygga barn som helst som använt sig av dessa metoder. E det inte risk för att vi (nya föräldrar) blir för mkt "göra allt som barnen vill" så att vi aldrig lär dem egna rutiner? Missförstå mig inte, jag gör allt för min dotter, men för hennes skull vill jag också att hon ska kunna sova/somna o känna sig trygg även om vi inte aktivt guppar omkring med henne i selen...
  • Flickan och kråkan
    Läntandelavendel skrev 2009-09-04 16:27:04 följande:
    Trygga barn som får föräldrars närhet ger trygga ungdomar/vuxna!Nej, man kan inte skämma bort ett barn. Lyssna gärna på Beatrice Hallin i telefonväkteri på morgonnyheterna....frågan om samsovning, somna själv etc kommer upp:svtplay.se/v/1648748/gomorron_sverige/telefon.
    ..Som så ofta annars är AW helt ute och cyklar när hon säger att man skrämmer barn för sängen och sömnen om de inte somnar själv. Gammalt pedagogiskt tänkande som tyvärr visat sig vara mycket seglivat. Till och med 5 minuter metodens upphovsman förespråkar SAMSOVNING!Vi sover tillsammans med båda våra barn. Äldsta är 20 månader.....och somnar inte själv, men sover tryggt genom hela natten och vill sova. Finns inget bättre än att ligga och snusa honom i nackhåren medan han tryggt somnar i våra armar. Lillebror är bara 4 månader och ammas eller bärs till sömns....självklart! E också aningen skeptisk till AW:s metoder men det finns ju faktiskt föräldrar som har hur trygga barn som helst som använt sig av dessa metoder. E det inte risk för att vi (nya föräldrar) blir för mkt "göra allt som barnen vill" så att vi aldrig lär dem egna rutiner? Missförstå mig inte, jag gör allt för min dotter, men för hennes skull vill jag också att hon ska kunna sova/somna o känna sig trygg även om vi inte aktivt guppar omkring med henne i selen...
    Självklart finns det trygga barn som somnar själva . Skillnaden är om det krävs metoder under gråt! Barn är olika. Det handlar inte om oss "nya" föräldrar. Det handlar om att vår kunskap tack och lov förbättras. Läs anknytningsteori så tror jag du ändrar uppfattning, eller pedagogik överhuvudtaget. Det handlar inte det minsta om att inte sätta gränser eller att låta barnen ta över. Det handlar om att lyssna till och möta barns behov.....som likvärdiga individer med full integritet. Och inse att ett barn på 2 månader inte har samma förmåga till att exempelvis uppfatta tid och rum som vi vuxna. De är behovsstyrda och resonerar inte som vi .

AW lever i en förgången väg vågar jag påstå. när min pappa gick i skolan var fysisk bestraffning fortfarande ok och vanligt förekommande....så ja....saker och ting går framåt. Vuxna var inte elaka känslokalla individer då heller.....men man hade en annan syn och framför allt kunskap om barn och hur barn faktiskt fungerar.
  • Läntandelavendel
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-04 16:37:38 följande:
    Självklart finns det trygga barn som somnar själva . Skillnaden är om det krävs metoder under gråt! Barn är olika. Det handlar inte om oss "nya" föräldrar. Det handlar om att vår kunskap tack och lov förbättras. Läs anknytningsteori så tror jag du ändrar uppfattning, eller pedagogik överhuvudtaget. Det handlar inte det minsta om att inte sätta gränser eller att låta barnen ta över. Det handlar om att lyssna till och möta barns behov.....som likvärdiga individer med full integritet. Och inse att ett barn på 2 månader inte har samma förmåga till att exempelvis uppfatta tid och rum som vi vuxna. De är behovsstyrda och resonerar inte som vi .AW lever i en förgången väg vågar jag påstå. när min pappa gick i skolan var fysisk bestraffning fortfarande ok och vanligt förekommande....så ja....saker och ting går framåt. Vuxna var inte elaka känslokalla individer då heller.....men man hade en annan syn och framför allt kunskap om barn och hur barn faktiskt fungerar.
    Men hur förklarar man att hennes metoder faktiskt fungerar, verkar ju många som fått barn som sover hela nätterna efter hennes "träning"?
  • Melly
    Läntandelavendel skrev 2009-09-04 16:46:31 följande:
    Men hur förklarar man att hennes metoder faktiskt fungerar, verkar ju många som fått barn som sover hela nätterna efter hennes "träning"?
    Jag tänker såhär: Att hennes metoder fungerar genom att man ignorerar sitt barn. Man tar inte upp barnet och ger närhet även fast att barnet signalerar att barnet behöver det.

Då så lär sig barnet att det är ingen idé att försöka uttrycka sina behov för att ingen bryr sig ändå. Och tillslut så ger barnet upp och slutar att be om närhet för att det har lärt sig att det inte får någon.

Det går att tvinga alla barn till att somna ensamna. Om man bara är tillräckligt hård och tillräckligt beredd att strunta i sitt barns signaler. Men frågan är hur barnet egentligen påverkas utav det? Tänk om det är så att barnen som utsätts för dom här metoderna får lära sig att det är ingen mening med att dom försöker utrycka sina känslor och behov för att ingen bryr sig. Tänk om dom här barnen får en sämre självkänsla utav detta?

TS du har en jätteliten bebis på bara 2 månader. Det är helt normalt att hon inte är mogen för att somna ensammen. Det är ju inte länge sen som hon låg i din mage och var en del utav din kropp. Självklart så behöver hon massor utav närhet för att känna sig trygg i världen.

Om du svarar på hennes signaler och tillfredställer hennes behov utav närhet och trygghet så kommer hon att klara sig själv när hon blir mogen för det.

Men man kan absolut INTE skämma bort en liten bebis med närhet och kärlek tro inte på dom som försöker få dig tilll att tro på det.
  • Flickan och kråkan
    Läntandelavendel skrev 2009-09-04 16:46:31 följande:
    Det är klart att det fungerar = att barnen lär sig somna och sova själva. 5 minutersmetoden fungerar också liksom andra skrikmetoder. Lyssnar ingen så har de ju inget val än att klara sig själva.Förhoppningvis vill vi mer med våra barn.
  • ModestyBlaze

Hej, Min son fick "lära" sig att somna själv och det utan massa SKRIK. Han sov 6 tim sammanhängande vid 6v, runt 8-9v 8 timmar osv... Det går att lära små barn detta, men det krävs målmedvetenhet och kunskap tycker jag.

Men, MEN! På dig låter det inte som om du faktistisk VILL detta? Det låter mera som om din omgivning VILL detta, och då är det helt fel för er tycker jag. Ni måste hitta ER väg som passar er. För en del är det samsovning, andra inte, tredje har en egen variant osv.. Vi körde vår.

Jag anser INTE att AW är en SKRIK metod och desstuom kan man inte "kura" barn under 4 mån utan på dem kör man det man kallar standardmodellen.

Gillar man konceptet med att de skall lära sig sova och inte gillar AW finns för den språkkunnige Babywhisperer och contented baby.

Men först måste DU vilja ha en förändring, hur ni sen väljer den, det tycker jag du skall tänka NOGA på.

Lycka till!

Ps. anledningen till att hon vaknar så tätt på natten just nu är att det är en ökningsperiod vid 7-8 veckor och då krävs lite mera mat i några dagar. Tålamod är en dygd när det kommer till barn. Ds.

Svar på tråden Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv