Kan man lära 2-månaders bebis att somna/sova själv
Har fått höra så olika saker fr massa olika håll. Vår bebba somnar bara i famnen eller selen (selen sover hon allra bäst i, ca 3 timmar per gång dagtid) o hon vaknar likaså om man lägger ner henne i vagn eller säng. På natten samsover vi men hon sover på egen plats i vår stora säng o vaknar nästan orolig, o behöver bli "klappad" då somnar hon om. Nära o kära säger oss att vi skämmer bort henne och att hon behöver lära sig att somna/sova själv. Att problemet kommer att växa om vi inte gör ngt åt det. Då frågar jag mig: Vad ska vi göra åt det!? Ifall vi inte vaggar henne, sätter henne i selen så somnar hon ju inte!! Då får hon sömnbrist... Vi har låtit henne ligga själv vissa stunder o plockar inte upp henne pga "minsta lilla pip" men när hon skriker sig hysterisk - vad ska man göra då!? O skulle vi inte söva henne aktivt om dagarna så skulle hon inte sova alls!? Likaså om jag inte skulle bära runt henne i selen, så skulle hon sova enbart i 5-minuters pass. Så vad menar alla att vi ska göra!?? Har nu inbjudit "dem" att bo hos oss i 24 timmar o vägleda mig hur vi ska träna henne att sova, det var inte lika självklart som att kommentera hur vi gör... Jag förstår att folk vill väl med sina råd, men det e så himla lätt o prata när man inte själv faktiskt vet vad det är man pratar om...alla barn är olika, bara för att man själv hade barn så betyder det inte att man vet hur alla barn funkar..
Nu till frågan: Kan man överhuvudtaget träna en liten bebba att somna ensam? Som det är nu verkar det totalt omöjligt. Hon är klarvaken såfort man lägger ner henne. O lägger man ner henne vaken så vaknar hon inom 20 minuter o skriker sig lila om man inte tar upp henne direkt. Har läst lite på AW:s hemsida och hon menar att 2-månaders bebisar faktiskt kan lära sig att sova 6 h sammanhängande sömn per natt...Ngn som provat?!?? Funkar det?? Nu vet jag faktiskt inte alls spec bra hur hennes träning fungerar, men antar att det e ngn slags skrikmetod? Vet inte alls om det hade passat oss men intressant att se ifall ngn av er provat?
Verkar som att AW också skriver en del om att vagna bebisar till sömns... det verkar inte alls funka här, då lillan totalt avskyr vagnen o gallskriker bara man lägger henne i den... hur ska hon då kunna somna i den!?? Har AW ngn teori om barn som avskyr att ligga i vagn??
Så, jag har alltså två frågor: Kan man lära små bebisar att somna ensamma? Om inte, vid vilken ålder brukar sådan träning vara möjlig? Andra frågan är kan man träna dem att sova själv? Dvs inte vakna såfort man lägger ner dem??
Mkt tacksam för svar!!